Článek
Už na první pohled je Kia Rio velmi povedený vůz. Vzhledově v ničem nezaostává za konkurencí, která se rekrutuje třeba ve Škodě Fabia, Citroënu C3 či Peugeotu 207. Design spoléhá spíš na ostré hrany než na obliny, jak tomu bylo dříve. To je jistě jen dobře. Klasické tvary byly lehce přizpůsobeny vkusu evropských zákazníků a nyní nikoho neurazí. Je ovšem pravda, že ani nevyvolávají velké emoce.
Uvnitř vládne pohoda
Nástup do auta je jednou z věcí, které je třeba pochválit. Otevření dveří ve velkém úhlu se nám moc líbilo a i šířka pátých dveří je více než slušná. Sedadla jsou pohodlná a i pro postavu o výšce 188 cm poskytovala dostatečnou oporu jak v oblasti lopatek, tak i stehen. Jen boční bederní opěrky by mohly mít výraznější vedení. Zadní sedadla nabízejí hodně místa, což je zásluhou dílem zvětšení karoserie (3990 x 1695 x 1470 mm) a dílem prodloužení rozvoru na 2500 mm. Vedle sebe si sem sednou i tři dospělé osoby, i když moc komfortu asi mít nebudou.
Zavazadelník má základní objem 270 l. Když se sklopí opěradla, pak se zvětší na 1145 l. Obě hodnoty patří k průměru třídy, takže ani tady nelze nic vytknout. Horší je to s vysokou nákladovou hranou a téměř deseticentimetrovým schodem po sklopení opěradel.
Přístrojová deska je přehledná a jednoduchá. Možná až moc. Neškodila by trocha odvahy a invence. Zvlášť kruhové ovladače manuální klimatizace jsou už poněkud historickým kouskem. Také bychom ocenili méně šedivých plastů.
Chloubou je motor
Malá patnáctistovka by se mohla zdát nedostačující pro pohon rodinného auta. Jenže je tu turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek, které dává agregátu hodně slušné parametry. Výkon 81 kW a točivý moment 220 N.m při 2000 ot./min nás nadchly. Agregát se velmi ochotně vytáčí, je silný a rychlý. Žádná zátěž pro něj není moc velká a rychlost 150 km/h atakuje jako nic. Tenhle motor nás navíc překvapil průměrnou spotřebou 5,4 l na 100 km, kterou jsme dosáhli v provozu, přibližně třetinově rozděleném mezi dálnici, silnice první třídy a město. Agregát je sice po nastartování trochu výraznější, ale během dvou minut (teplota 22 °C, bez prošlapávání plynu) hluk utichá a přede velmi tiše.
Jízda je příjemná
Jízdní vlastnosti jsou dobré. Podle nás se automobil ve většině případů chová ukázkově. Je naladěn komfortně a přitom poskytuje dobré reakce od podvozku. I brzdy jsou kvalitní - mají sice pomalejší náběh, ale když si na to zvyknete, objevíte, že ani po velkém zatížení neuvadnou a drží se na velmi dobré úrovni.
Co se nám na podvozku nelíbilo? Naše cesty vedly do končin, kde v klikatých silnicích zejí četné díry. Tam je náhle cítit, že zadní náprava se drží dobře, ale přední závěs McPherson není tak tuhý, jak by měl.
Slovo závěrem
I když je na silnicích mnoho modernějších, novějších a dražších vozů, musíme uznat, že Kia Rio by mnohé z nich strčila do kapsy. Přispívá k tomu prostornost, pohodlí a především motor. Ten nás nadchl. Kia Rio 1,5 CRDi VGT LX+ má cenu základního modelu 359 980 Kč vč. DPH a nyní v rámci platného bonusu 30 000 Kč je to jen 329 980 Kč. No řekněte sami, zda najdete někde jinde stejně dobrý agregát za takovou cenu. Především nikde neobjevíte tak výkonnou patnáctistovku nebo s podobným objemem (nejblíže je asi Ford 1.6 TDCi/80 kW). Jenže to už je jiná cenová liga.
Technické údaje | |
Kia Rio 1,5 CRDi VGT LX+ | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1493 ccm |
Max. výkon | 81 kW při 4000 ot./min |
Max. točivý moment | 220 N.m při 2000 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5,6 |
Mimo město | 4,0 |
Kombinace | 4,6 |
Výkony | |
Max. rychlost | 176 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 11,5 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 3990 mm |
Šířka | 1695 mm |
Výška | 1470 mm |
Rozvor | 2500 mm |
Objem zavazadelníku | 270/1145 l |
Provozní hmotnost | 1221 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 4/5 |
Ochrana dětí | 3/5 |
Ochrana chodců | 2/4 |
Ceny | |
Základní cena vozu | 329 980 Kč |
Základní cena vybavení Visia | 329 980 Kč |
Cena testovaného vozu | 362 980 Kč |