Článek
Korejská automobilka vtrhla na světové trhy s modelem, jehož přednosti jsou zcela zřejmé. Prostornost, kvalita, evropský design, dobrá cena a sedmiletá záruka. To je ve stručnosti celá charakteristika vozu.
Evropané Evropanům
Kia se snažila co nejvíce přiblížit zákazníkům z našeho kontinentu. Proto byl nový vůz kompletně vytvořen v Evropském designerském centru. A na karoserii je to hned vidět. Sice neztratila ten východní šmrnc, ale je mnohem více "kontinentální". Přední i zadní část je velmi pěkně a čistě zpracována, jen možná mohli designéři více aplikovat fešácké prvky z konceptu. [představení konceptu]
Také doba nevkusných interiérů s tvrdými plasty a vkládanými autorádii už je ta tam. Kia cee´d nabízí v interiéru opravdu velmi dobře vyvedenou přístrojovou desku, která se může směle srovnávat s jakýmkoli evropským soupeřem. Je třeba říct, že pokud bychom jí porovnali s nudným designem koncernu VW, tak Kia jasně zvítězí. Všechno je totiž ideálně vzdáleno od řidiče, ovládání je intuitivní, vše je kvalitně zpracováno a materiály jsou příjemné na dotek.
Pochválit však musíme vůz i po stránce prostorové. Dostatek místa na předních sedadlech je dnes již téměř nutností, ale prostor vzadu nás velmi překvapil. Za 188 cm vysokého řidiče si sedne stejně vysoký cestující navýsost pohodlně a v žádném směru nebude strádat. Prostor po kolena má ještě rezervu, nad hlavou jsou do střechy ještě dva centimetry a v loktech a ramenech není potřeba se vůbec uskromňovat. Jen sezení na zadním prostředním sedadle je trochu nepohodlné, díky tvaru obšití sedadel.
Tichý a příjemný společník
Testovací vůz měl pod kapotou zážehovou šestnáctistovku, která byla hodně příjemným společníkem i na delší cestu. Především musíme vyzdvihnout jeho kultivovanost. Je tichý a klidný. Není to sice žádný závodník, ale k vozu se ideálně hodí. Však má také vysoký výkon 90 kW a točivý moment 154 N.m. To stačí na to, aby agregát plyně táhnul pěkně odspodu a měl dost síly i kolem jinde mezních 4000 ot./min. Pokud se agregát vyšplhá až k 6000 ot./min, už o sobě dává motor dost vědět po zvukové stránce a ztrácí dech. Takže doporučujeme skončit s vytáčením někde kolem 5500 ot./min.
Spotřeba vozu na hodnotě 6,4 l podle tabulek byla pro nás nedosažitelná, ale i 6,8 l na 100 km je hodnota také velmi pěkná.
První chyba
Automobil má skvělý podvozek. Vpředu je sice poněkud měkčí McPherson, který se v silné zátěži nechová úplně košer, ale všechno zachraňuje zadní víceprvkový závěs. Ten je opravdu vynikající a mnoho konkurenčních vozů si nemůže dovolit to, co cee´d.
Jenže nyní narážíme na jedinou výraznější vadu celého vozu. Tím je jeho řízení. Je dost přeposilované a silně nepřesné. Při malém natočení volantu se kolům moc nechce reagovat a pak stačí jen další malý pohyb a kola najednou prudce změní směr.
Výprodej?
Pokud se podíváme do ceníku, tak se nám protáčejí panenky. Tentokrát však v dobrém slova smyslu. Základní model se čtrnáctistovkou totiž stojí 338 980 Kč. V této ceně je zahrnuto centrální zamykání, el. ovládaná přední okna, ABS, EBD, šest airbagů (!) či imobilizer. My měli vůz v nejvyšší výbavě EX, kde bylo opravdu všechno, včetně vstupu USB pro audiosystém, klimatizace, ovládání rádia na volantu, aktivní opěrky hlav či metalický lak. S naším motorem tak vyšel vůz na 429 980 Kč a s příplatkovou výbavou 466 980 Kč. Říkáte si, že to je dost? Zkuste si takhle vybavit třeba novou Škodu Fabia. Cena za výbavu Elegance v šestnáctistovce je 404 900 Kč, a to máte o 13 kW nižší výkon, menší výbavu a popravdě řečeno i možná méně místa. A samozřejmě i kratší záruku na vůz.
Technické údaje | |
Kia cee´d 1.6 EX | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1591 ccm |
Max. výkon | 90 kW při 6200 ot./min |
Max. točivý moment | 154 N.m při 5200 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 8,0 |
Mimo město | 5,4 |
Kombinace | 6,4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 192 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10,8 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4235 mm |
Šířka | 1790 mm |
Výška | 1480 mm |
Rozvor | 2650 mm |
Objem zavazadelníku | 340/1300 l |
Provozní hmotnost | 1475 kg |
Ceny | |
Základní cena vozu | 339 980 Kč |
Základní cena motorizace | 399 980 Kč |
Cena testovaného vozu | 466 980 Kč |