Článek
Kia Carnival je typickým představitelem korejské automobilky, která se snaží do Evropy dodat co nejvíce vozů z designerského evropského centra. Ani nový Carnival není výjimkou.
Obr Koloděj
Vnější vzhled patří do kategorie nenápadných. Carnival není žádný velký fešák, nemá na sobě moc extravagantních prvků a všechno je podřízeno funkčnosti. Ale pro mnohé je nenápadnost spíš devizou.
Interiér však ukazuje, že Kia pokročila o několik kroků kupředu. Proti předchozí generaci možná o několik desítek. Přístrojová deska je mohutná, ergonomická a příjemná. Všude po interiéru je spousta odkládacích míst na drobnosti a držáky na nápoje byste na jedné ruce nespočetli. Velmi nás zaujal například i sklápěcí stoleček mezi předními sedadly, který je jednoduchý a přitom účelný. Jeho instalace ale vyžaduje opravdu široký vůz, což nový Carnival je. S šířkou 1985 mm patří k největším na trhu a v interiéru je to dost znát. Prostoru je všude více než dost a třeba ve druhé řadě mají pojmou samostatná sedadla cestující bez jakéhokoli omezení v loktech či ramenech. Uspořádání sedadel je v nové generaci 2+3+2, když minulá měla 2+2+3. Výhodu to má, že uprostřed je u dveří skutečně víc místa a když si zákazník objedná verzi N1, zůstane mu pětimístný a ne čtyřmístný vůz.
Ale abychom jen nechválili. Nelíbil se nám systém vyjímání sedadel, když přesně musíte dát to samé sedadlo na jeho místo a ne jinam a navíc jej musíte nasadit do správných bodů napoprvé. Jinak se vám úchyty vzpříčí a trvá to asi čtvrt hodiny a musíte aplikovat několik tvrdých ran pěstí apřesných kopů, než se opět uvolní. Také nás dost mrzelo neustálé a drnčení pravých předních dveří a neochota zavírání posuvných dveří na tlačítko. Prostě se v určitý moment dveře zastavily a vrátily se do původní otevřené polohy.
Pod kapotou mohutný kousek
Jako pohonná jednotka byl vybrán klasický vznětový čtyřválec o objemu ohromných 2,9 l. Výkon 136 kW není na tak ohromné "kýble" nic moc, ale technici se zde zaměřili spíš na točivý moment 343 N.m který je k dispozici v rozsahu 1500 až 3500 ot./min. Auto není s tímto těžkým motorem žádným sprinterem - na stovku za 12,9 s je opravdu slabší hodnota. Ale najet na dálnici, dostat se na 130 km/h, zapnout tempomat a rádio, pak poznáte kvality tohoto pohodlného požírače kilometrů. Navíc musíme vyzdvihnout jeho spotřebu - my dosáhli při dálkové jízdě z Prahy do Humpolce a pak zpátky přes Prahu do severozápadních Čech (a opět do metropole) při naloženém automobilu spotřeby 8,4 l na 100 km!
Dlouhý obrův krok
Carnival je skutečně požírač kilometrů, ale spíš na rovnější silnice. Jeho váha (pohotovostní hmotnost má 2,1 t) je v zatáčkách dost znát. Komfortnější naladění podvozku, kdy nerovnosti jsou pohlcovány do posledního kamínku, má za následek chabější vedení stopy v zatáčkách, i když se vzadu snaží víceprvkový závěs. Obzvlášť je to patrné v po sobě následující sérii zatáček. První vykrouží bezpečně, ale než se "dvoutunka" zhoupne na druhou stranu, dost to trvá a pak náhle trhne koly a nápravy mají co dělat, aby směr udržely.
Obr na prodej
Pokud se zamyslíte nad koupí tohoto velkého sedmimístného MPV pak byste si ještě měli přečíst ceník. Za tak velkého obra nečekejte "lidovku" na úrovni Škody Fabia Junior, ale v porovnání s konkurencí vychází vůz více než dobře. Už v základní výbavě s ABS, EBD, aktivními opěrkami hlav vpředu, šesti airbagy, centrálním zamykáním či klimatizací stojí 719 980 Kč, ovšem dnes s akční cenou 629 980 Kč. My testovali výbavu nejvyšší, která měla například i elektricky zavíratelné zadní dveře i víko zavazadelníku. Ta stojí 919 980 Kč resp. po slevě 829 980 Kč. Takže tady musíme kiu pochválit za velký pokrok kupředu ve voze samotném a zachování celkem slušné ceny.
Technické údaje | |
Kia Carnival 2.9 CRDi EX+ | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2902 ccm |
Max. výkon | 136 kW při 3800 ot./min |
Max. točivý moment | 343 N.m při 1500 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 10,2 |
Mimo město | 6,4 |
Kombinace | 7,8 |
Výkony | |
Max. rychlost | 197 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 12,9 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4810 mm |
Šířka | 1985 mm |
Výška | 1750 mm |
Rozvor | 2890 mm |
Objem zavazadelníku | 364/3440 l |
Provozní hmotnost | 2168 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 4/5 |
Ochrana dětí | 3/5 |
Ochrana chodců | 1/4 |
Ceny | |
Základní cena vozu | 629 980 Kč* |
Základní cena výbavy | 829 980 Kč* |
Cena testovaného vozu | 829 980 Kč* |
* V akční slevě