Hlavní obsah

Test Kawasaki Z1000SX – dvouhlavá saň

Novinky, Petr Kološ

K propagaci stroje používá výrobce jedno z nejvousatějších klišé jedné stopy – je to prý motocykl jak pro dravou jízdu, tak pro pohodlné cestování. Něco takového ale z podstaty přece spojit nejde. Nebo snad ano?

Článek

Z1000SX je v zásadě okapotovaný naháč Z1000. Co udělá s drsným rabiátem pár plastů navíc, madlo pro spolujezdce a polohovatelné plexisklo? Začněme pohledem na váhu. Silniční sportovní stroje jsou (z mnoha důvodů) lehké – s litrovými motory se pohybují kolem 200 kg. Váha opravdových cesťáků je proti tomu běžně nad 260 kg (obvykle mají větší motory než 1000 ccm). Když do výše zmíněného kontextu zasadíme provozních 228 kg Kawasaki Z1000SX, je zřejmé, že má blíž motocyklům sportovním. Proti svému bratru – modelu Z1000 – nabrala verze SX s kapotami jen 10 kg.

Motor Kawasaki Z1000SX (také Z1000) vychází ze supersportu ZX-10R. Proti němu má větší vrtání i zdvih a tedy i zdvihový objem: 1 043 ccm. Výkonové parametry: 138 koní v 9 600 a 110 Nm v 7 800 otáčkách, převodovka je dnes obvyklá, šestistupňová.

Zajímavý zvuk motoru

Hned po otočení klíčkem se ozve skoro až zlověstný zvuk motoru. Agregát o sobě dává vědět nejen akusticky přes netradičně tvarované tmavé výfuky, ale také mírným chvěním. Samozřejmě miluje otáčky, ale proti konkurenci nabízí hodně točivého momentu hned od nízkých otáček. Vibrace, které mohou zpočátku zarazit, se posléze stanou vítaným doprovodným jevem charakterního stroje.

Co nabízí „kapotovaný Zed“ pro delší cesty? Kromě dobře funkčního polohovatelného plexiskla oceníte i jeho o čtyři litry zvětšenou 19 litrovou nádrž. Reálný dojezd stroje je tedy zhruba 260 km. Zrcátka jsou předsazena a uchycena na kapotě.

Prostor pod minimalisticky pojatým sedlem spolujezdce je malý. Překvapí také nepolohovatelná páčka spojky, důkaz (jediného) šetření. Škoda taky pouze elementárního vybavení přístrojové desky, minimálně údaj o dojezdu by, zvlášť u stroje proklamovaného jako cestovní, potěšil.

Při přebírání stroje mne varovali před ostrými brzdami. Nic takového jsem však nepozoroval. Radiálně uchycené přední čtyřpístky se do vlnkovaných kotoučů zakously přesně podle potřeby a očekávání. ABS je k dispozici za příplatek 20 000 Kč. Není to málo, ale ABS je na motocyklu v krizi snad ještě větší pomocník než v autě.

Supersport to není, rychlá je ale hodně

Kombinace snad až překvapivě skvěle funkčních kapot s polohovatelným čelním plexi, pohodlné jezdecké pozice a vynikajícího 140 koňového čtyřválce, dělá z jízdy na Kawasaki Z1000SX obvykle přízemní let. Motorka sice není tak ostrá jako supersporty, není ani tak agilní, ani tak hravá, přitom ale pořád zůstává strašlivě rychlá až divoká. A jestli je to cesťák? Vlastně ano, pokud si na ni dokoupíte kufry (verze Tourer). O jezdecké poloze i ochraně proti větru už řeč byla. Spolujezdkyně (-ec) asi nebude ze svého sedátka nadšená (ý), je dost malé a nepříliš polstrované, ale to je v kontextu ostatních vlastností detail.

Kawasaki Z1000SX rozhodně patří k nejzajímavějším „všednodenním“ strojům na trhu. A jeho vlastnosti klidně můžete popisovat vousatými klišé. Tedy až se svezete.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1043 ccm, V4,čtyřtakt, chlazený kapalinou, DOHC/ 4
Max. výkon:101,5 kW (138 k) při 9 600 ot. /min. / 110 Nm
0 - 100 km/h:neudává
Kapacita nádrže:19 l
Hmotnost:228 kg
Pohon:řetězem
Cena:309 000 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám