Hlavní obsah

Test Jeepu Avenger 1.2 Turbo: Zdánlivý dobrodruh

Nejmenší model značky Jeep, určený pouze pro Evropu, dorazil nejprve v čistě elektrické formě, časem ale nabídl i spalovací motor, se kterým může být překvapivě zajímavou volbou.

Foto: Petr Horník, Novinky

Jeep Avenger

Článek

Značka Jeep byla dlouhá desetiletí symbolem terénních vozů, ostatně mnozí ještě pořád používají její jméno pro označení kdejakého SUV či offroadu. V posledních letech ale uvedla i řadu menších modelů, dostupných s pohonem jedné nápravy, které mají zaujmout spíše dobrodružným designem, zatímco jejich domovem budou města a blízké okolí.

Podobný úděl má i Jeep Avenger, který byl představen koncem roku 2022 jako vůbec první elektrický model značky. Určen je přitom pouze pro Evropu, kde má značka velké ambice s elektrifikací. Popularitu modelu pak přineslo i vítězství v anketě Evropský automobil roku 2023, kde zvítězil s výrazným náskokem.

Během minulého roku ale elektrický pohon, pohánějící pouze přední kola, doplnil i přeplňovaný tříválec, jehož zástavbu umožnila použitá platforma CMP. Spalovací jednotka, která stejně jako platforma pochází ještě z dílny koncernu PSA, přitom pohání pouze přední nápravu. Tedy alespoň prozatím.

Jeep Avenger přijíždí s pohonem všech kol, díky elektromotoru

AutoMoto

Naoko robustní

Na platformě CMP dnes stojí celá řada hatchbacků i malých crossoverů koncernu Stellantis, Jeep Avenger ovšem už na první pohled vsadil na robustní vzhled, kterým se od konkurence jasně odlišuje. Zaujme například relativně kolmou přídí, hranatější siluetou, lehce vystouplými blatníky, oplastováním spodních partií, dekory připomínajícími plechovou ochranu nárazníků atd.

I nejmenší jeep přitom zůstává věrný charakteristické masce se sedmi sloty, která je také ve spalovací verzi uzavřena. Nezdobí ji ovšem modré písmenko „e“, symbolizující elektrifikaci značky.

Automobilka přitom mimořádně lpí na různých detailech, jako jsou zadní světla odkazující grafikou na prolisy starých plechových kanystrů, vystouplé blatníky odkazující na blatníky wranglerů, grafiky na sklech připomínající různá dobrodružství a v masce, zadních světlech i na kolech najdeme grafiku odkazující na masku druhoválečného willysu.

Avenger je dostupný ve třech výbavách, přičemž již v základu nabídne LED reflektorová světla s výrazným denním svícením. Nabídka litých kol se pohybuje v rozmezí 16 až 18 palců, světlomety mohou být LED projektorové a výbava se může rozrůst také o ztmavená okna, paletu asistenčních systémů a mnoho dalšího.

Minimálně po designové stránce tak dokáže Jeep Avenger spolehlivě zaujmout. Ostatně i během společného týdne nás až překvapilo, kolik přitahoval pohledů. Jeho hra na dobrodruha zkrátka funguje.

Kabina potěší příjemným nastupováním a moderním rozhraním. Standardem je 7palcový digitální přístrojový štít, vyšší výbavy ale nabízí 10,25“ obrazovka. Stejnou velikost má standardně displej infotainmentu, umístěný příjemně vysoko. Potěší také dostatek odkládacích prostor, volant s příjemně silným věncem nebo tlačítkové ovládání ventilace.

Po stránce materiálů vládnou kabině tvrdé plasty, opět ale potěší hra s detaily, jako je elegantní integrace výdechů ventilace, různá loga značky nebo struktura připomínající kmen stromu na palubní desce. Zpracování působí slušně, zamrzí ale detaily, jako třeba absence protiskluzové podložky v přihrádce palubní desky, kvůli které vám zde bude všechno létat.

Digitální přístrojový štít funguje svižně a zaujme grafikou s vrstevnicemi i možností přizpůsobit si jeho obsah. Také displej infotainmentu má líbivou grafiku a díky umístění je příjemně na očích i při ruce.

Ačkoliv měří avenger na délku jen 4084 mm, umí překvapit prostorností. Do kabiny se pohodlně vejdou čtyři dospělí a zavazadelník nabídne dobře využitelných 380 litrů. Po sklopení sedadel dělených v poměru 60:40 nevzniká schod a objem vzrůstá až na 1277 litrů. Na tažném zařízení navíc utáhne až 1,2 tuny.

Emoce nečekejte

Trubem přeplňovaný zážehový tříválec pod kapotou je dostupný nejen v testované verzi s šestistupňovým manuálem, ale také jako mild-hybrid s šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Právě verze označená jako e-Hybrid by se přitom ještě koncem letošního roku měla objevit také ve verzi s pohonem všech kol 4×e, kdy zadní nápravu pohání elektromotor.

Vraťme se ale ke klasickému tříválci, který nabízí nejvyšší výkon 74 kW (100 k) a 205 Nm točivého momentu. Na první pohled to není nic oslnivého, pohotovostní hmotnost avengeru je však pod hranicí 1,3 tuny. Nejmenší jeep tak slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,6 sekundy a maximální rychlost až 184 km/h.

Ve městě a příměstském okolí tak výkon bohatě stačí a avenger působí docela živě, žádné velké emoce ale od motoru nečekejte. Zrychlení je lineární, bez nějakého výrazného zátahu nebo zvuku. Práce s manuální převodovkou je i díky robustní řadičce s kulatou hlavicí příjemná, dráhy by však mohly být přesnější.

Velmi příjemným překvapením se ale ukázala být spotřeba. Papírově udávaných 5,7 l/100 km není při lehké noze nedosažitelných, kombinovaný průměr se pak pohyboval do stále solidních 6,5 l/100 km. Palivová nádrž o objemu 44 litrů pak na roli druhého auta v rodině bohatě stačí.

Podvozek potěší světlou výškou 201 mm, která usnadňuje zdolávání rozbitých cest i parkování a zpříjemní nastupování. Ačkoliv bude hlavním hřištěm avengeru město, automobilka stále udává jeho nájezdové úhly (20 stupňů vpředu, 35 stupňů vzadu) i brodivost - spíše úsměvných 230 mm.

Celkově je podvozek naladěn především komfortně, odhlučnění ale není z nejlepších. Vzadu navíc pracuje méně sofistikovaná torzní příčka s panhardskou tyčí, na větších nerovnostech tak o sobě zadní náprava dává častěji vědět. Přesto je jízda poměrně plavná a klidná.

Volba rozumu?

Když vstupoval Jeep Avenger na evropský trh, přišel v čistě elektrické verzi na necelých 900 000 korun. Příchod verze se spalovacím motorem ovšem srazil základní cenu pod hranici 500 000 korun. Lépe vybavená testovaná verze Altitude pak s dvanáctistovkou a manuálem přijde minimálně na 629 900 korun.

Foto: Petr Horník, Novinky

Přeplňovaná dvanáctistovka nemá s malým crossoverem nejmenší problém.

Ceník samozřejmě nabízí řadu příplatků, díky kterým si lze cestování s avengerem zpříjemnit, cena ovšem rychle roste. S několika příplatkovými pakety, bílým lakem a 18“ koly už se cena testovaného vozu vyšplhala na bezmála 756 000 korun.

Pokud se ale smíříte s nižší výbavou, kterou si vyšperkujete o pár nezbytností, můžete získat dobrodružně vypadající vůz, který nabízí pohodlné nastupování, příjemné svezení, dostatek prostoru a solidní kombinaci elánu a spotřeby. Pokud ovšem jdete pouze po ceně, charakteru nebo nadstandardních schopnostech, nebude to mít avenger v dnešní konkurenci nejsnazší.

Jeep Avenger 1.2 Turbo
Spalovací motor:1199 ccm, přeplňovaný tříválec
Max. výkon a točivý moment:74 kW (100 k)/ 205 Nm
Převodovka:6st. manuální
Poháněná náprava:Přední
0-100 km/h: 10,6 s
Nejvyšší rychlost:184 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:5,7 l/100 km
Objem palivové nádrže:44 l
Provozní/maximální hmotnost:1250 /1680 kg
Max. hmotnost brzděného přívěsu: 1200 kg
Délka × šířka × výška:4084 x 1776 x 1536 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:380/1277 l
Základní cena:499 900 Kč
Základní cena testovaného provedení:629 000 Kč
Cena testovaného vozu:755 900 Kč

Nový elektrický jeep se prý nezačne prodávat, dokud nebude perfektní

AutoMoto

Jeep pozastavil výrobu wrangleru a grand cherokee, sklady bobtnají

AutoMoto

Výběr článků

Načítám