Článek
F-Type zaujme na první pohled - široký, nízký, s výraznou přední maskou nebo netradičně úzkými zadními světly. Vzadu jsou i dvě „roury“ (jinak je snad vzhledem k jejich průměru nelze nazvat), ze kterých se line nádherný zvuk.
Jaguar si vyhrál i s detaily, velmi efektní jsou například kliky dveří, které se samočinně vysunou, když otevřete auto. Vypadá to honosně, navíc to zlepšuje aerodynamiku. F-Type vypadá výborně (jen nesmíte zvolit tak nevýrazný lak, jako má testovací provedení), nedivili bychom se, že jej zákazníci kupují už jenom pro vnější vzhled, protože ten se s odkazy na původní E-Type z šedesátých let povedl mimořádně.
Usednutí dovnitř, které samozřejmě není tak pohodlné a rychlé jako v běžném autě, znamená alespoň napoprvé pro většinu lidí vzrušené vydechnutí - středový panel s modře podsvícenými přístroji je krásný, perfektně zpracovaný. Velmi povedená jsou i velká sportovní sedadla s výrazným bočním vedením.
Snad jenom volant by mohl mít trochu silnější věnec a méně plastu, volant by se o dost lépe držel ve správné poloze „tři čtvrtě na tři”. Proti roadsteru má navíc jednou tak velký zavazadlový prostor (407 l), což byl v testech napříč všemi médii velmi kritizovaný prvek.
Je až s podivem, s jakou lehkostí se F-Type pohybuje a stačí k tomu i šestiválcová verze s motorem přeplňovaným nikoliv turbodmychadlem, jak je dnes obvyklé, nýbrž kompresorem. Koneckonců třebaže má celohliníkovou karoserii, není to příliš lehké auto, verze s šestiválcem na váze ukáže 1577 kg, V8 pak o 73 kilogramů více. Rozložení hmotnosti má blízko k ideálnímu 50:50, zcela mimořádná je i torzní tuhost karoserie - 33 000 Nm/stupeň, což je 1,7x lepší hodnota, než má výchozí roadster.
Nově s manuální převodovkou
Při běžném tempu se dá jezdit pod deset litrů, rychlá jízda znamená odběr 13 litrů, 16 pak už znamená hodně velké využívání potenciálu motoru, který rozežraný určitě není.
Převodovka bývala stejná u všech verzí – vždy jde o osmistupňový automat s možností sekvenčního řazení, který Jaguaru dodává firma ZF. Nově Jaguar pro šestiválce nabízí přímo řazenou šestistupňovou převodovku, která je pro náročné řidiče jasnou volbou.
F-Type má - pokud nejde o verzi z letošního roku, na které se projevila „modelová péče” - klasický hydraulický posilovač řízení, který už dokonce nemá ani poslední evoluce slavného Porsche 911. Řízení v jaguaru je velice příjemné, přesné a s dobrou zpětnou vazbou, což je disciplína, na kterou pomalu zapomínají i slavná sportovní auta.
Špatnou zprávou je, že všechny verze s manuální převodovkou už dostaly elektrický posilovač EPAS, na kterém Britové pracovali pět let. Zatím jsme F-Type s elektrickým posilovačem neřídili, ale obecně jsou hydraulické posilovače pokládány za přesnější a řidičsky příjemnější než jejich elektrické verze.
Kromě tohoto nešvaru není jaguářímu kupé moc co vytknout - výborně se řídí, zadní pohon je znát (pokud si to přejete, pak i výrazným způsobem) a fantasticky vypadá. Výhled šikmo vzad není ideální, jinak je popisované kupé bez větších chyb.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 2995 ccm, šestiválec, zážehový, kompresor |
Max. výkon: | 280 kW (380 k) při 6500 ot./min. |
Max. točivý moment: | 460 Nm od 3500 ot./min. |
0–100 km/h: | 4,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 275 km/h |
Průměrná spotřeba: | 8,8 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1594 kg |
Poháněná náprava: | zadní |
Cena základní verze: | 1 802 174 Kč (základní šestiválec s man. převodovkou) |
Cena s testovanou motorizací: | 2 204 741 Kč (automatická převodovka) |