Článek
S nejrychlejším Infiniti všech dob jsme se mohli seznámit jenom na pár hodin, navíc na namrzlých silnicích ani zdaleka nešlo zcela využít potenciál výkonného osmiválce. Jako jediní v Česku přinášíme i jízdní video.
Popisovaná verze vychází z modelu FX50S Premium s osmiválcem a systémem aktivního řízení zadní nápravy (RAS – Rear Active Steering). Od výchozího vozu se liší zvýšeným výkonem o 30 koní a zejména nižší hmotností, dále zvýšeným přítlakem, nižší světlou výškou a tužším odpružením.
Ne každému se bude líbit vzhled modelu FX, který je u standardních verzí trochu neohrabaný. Edice od Vettela je na tom o hodně lépe a působí na kategorii velkých SUV vcelku sportovně.
Co je nového? Difuzor, prahy, mřížka chladiče a kryty zrcátek (vše vyrobeno z karbonu). Zadní výrazné středové mlhové světlo je prý inspirováno monoposty formule 1. Černá jednadvacetipalcová vícepaprsková kola z hliníkové slitiny byla navržena speciálně pro tento model.
Po usednutí potěší výrazná, pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením. Vzhledem k vypiplanému zevnějšku zamrzí standardní volant i základní navigace s nepříliš atraktivním grafickým výstupem.
Pětilitrový osmiválec po nastartování zahřmí a pak se usadí na volnoběhu při 1500 otáčkách. Z dvou obrovských koncovek výfuku je slyšet hutné dunění. Skvělá je okamžitá odezva na sešlápnutí plynového pedálu, jinak hodně těžké auto (2,2 tuny) se díky potentnímu motoru žene zuřivě vpřed. Vzhledem k počasí v době zápůjčky pouze odhadujeme, nicméně zrychlování bude patrně razantní i při rychlostech nad 200 km/h.
Bezproblémové jsou i brzdy, které potenciál motoru dovedou zdárně krotit. Řízení není překvapivě odtažité jako u základních verzí. Spotřeba paliva je enormní, i při relativně klidné jízdě to bylo 20 litrů benzínu. Převodovka je výhradně automatická, sedmistupňová.
Tvrdší tlumiče, snížený podvozek, 4x4
Snížený podvozek (o 20 mm) s tvrdšími tlumiči se podepsal na nižším komfortu, notabene když auto obouvá 21 palců velká kola. Vůz má sice adaptivní tlumiče, proti běžným verzím tohoto velkého sportovně-užitkového auta ale pocítíte menší komfort při přejezdu nerovností.
V zatáčkách pohon 4x4 pomáhá snižovat nedotáčivost, popravdě řečeno jsme ale při jízdě na zledovatělé okresce volili spíše vlažnější tempo. Výška a nadměrnější hmotnost jsou navíc klasickou příčinou, proč tomuto modelu chybí mrštnost. Auto má tuhou karoserii, v zatáčkách se nenaklání.
S tímto modelem patrně nikdo nebude vyjíždět mimo zpevněné silnice, my jsme v rámci focení a natáčení videomateriálu zajeli na zasněženou úzkou polní cestu, kde pohon 4x4 dobře přenášel točivý moment na všechna čtyři kola, žel nízká světlá výška zapříčinila, že podvozek škrtal o sněhovou bariéru a nedržel přímý směr (nezapadli jsme, ale pocit jistoty FX přinášelo jen malý).
Proč chtít Infiniti FX Vettel Edition? Na silnicích ho bude vzácné potkat, karbonové sportovní doplňky i celkový tuning a 420 koní z něj dělají rozhodně zajímavé auto. Proč ho nechtít? Je příšerně drahé, má velmi vysokou spotřebu paliva a tvrdý podvozek. Cayenne GTS asi bude jezdit v přímém porovnání lépe, FX má ale také své kouzlo.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 5026 ccm, osmiválec, zážehový |
Max. výkon: | 309 kW (420 k) při 6500 ot./min. |
Max. točivý moment: | 520 Nm při 4400 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 5,6 s |
Nejvyšší rychlost: | 300 km/h |
Průměrná spotřeba: | neudává, 20 l/100 km (naše měření) |
Pohotovostní hmotnost: | 2120 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | - |
Cena s testovanou motorizací: | 3 300 000 Kč |