Článek
Ve Spojených státech se prostě automobilka se špatnou pověstí neudrží. Když se rozšíří, že kvalita některého z výrobců je špatná, hned má značka zaděláno na finanční problémy. Hyundai tak musel s novým Santa Fe atakovat příčky nejvyšší. Jak se to povedlo?
Uhlazený sněhulák
Design vozu se bezpochyby povedl. Vzhled je mnohem zajímavější a modernější, než tomu bylo u předchozí generace. Na voze jsou samé oblé křivky a ve stříbrné barvě vypadal automobil jak uplácaný ze sněhu. Kulatý, mohutný a sympatický. Jediné narušení elegance nacházíme na zadním víku, kde díky dlouhé otevírací klice musí být značka vyosena.
Interiér má šmrnc
Vzhled palubní desky je velmi dobrý. I zde je posun v designérském pojetí zcela viditelný.Vše je laděno do elegance a komfortu, ale také tady najdeme několik nedotažených věcí. Především je to výběr materiálů. Na měkčené proevropské plasty si ještě musíme několik let počkat a obložení plastovým panelem s imitací dřeva připomíná cokoliv, jen ne dřevo. Také musíme vyplísnit Hyundai za instalaci starých ovládacích páček pod volantem, které mají tuhý chod a po každém sepnutí v nich nepříjemně křupne, jako když se lámou.
5 + děti
Přední sedadla má vůz velmi pohodlná. Jejich rozměry jsou do všech stran dostatečné a dobře drží tělo. Snad jen kožené čalounění s menším bočním vedením udělá ze sedáků kluzkou "vanu". Vzadu je místa opravdu hodně. V této třídě vozů asi nenajdeme automobil s lepšími parametry. Pro kolena i hlavu je místo i pro dvoumetrového dlouhána.
Při pohledu do zavazadelníku (774/1582 l) najdeme v podlaze dvě madla. To je neklamné znamení toho, že pod podlahou se schovávají dvě další složená sedadla. Radost z rozšířených možností převozu cestujících je však rázem zakalena prostorem. Jako u všech podobných systémů, ani tady nemůžeme očekávat přehršel místa. Dospělí lidé se budou potýkat jak s umístěním kolen, tak i hlavy.
Slyšíte to ticho?
Vidlicový šestiválec o objemu 2,7 l má výkon 139 kW a točivý moment 248 N.m při 4000 ot./min. Pracuje s vozem velmi příjemně, ale musí se trochu víc vytáčet. Jeho síla totiž není v nízkých otáčkách, ale někde až nad hranicí 3000 ot./min. Tam se musí otáčky držet, pokud chcete jet svižněji. Převodovka byla pouze pětistupňová, ale pružnost motoru jí celkem vyhovovala. Přesto bychom raději viděli na páce i šestku.
Nejsilnější zbraní vozu je však ticho. Takhle světle utlumený agregát jsme testovali snad jen u mnohem dražšího a extrémně drahého Lexusu LS400. Občas se nám stalo, že jsme i zapomínali řadit nahoru, když agregát na dálnici poctivě "makal" v 5500 ot./min a my nic neslyšeli. To víc je slyšet aerodynamický hluk od předního okna.
Svět silnic
Podvozek je určen spíš na silnice než do terénu. Omezení není ani tak v pohonu (lze zapnout stálý pohon všech kol v poměru 50:50), jako spíš v nazutých pneumatikách (se silničními jsme měli problém vyjet i kopeček s vlhkou trávou) a obavách o lak a nárazníky vozidla. Pod motorem je sice "šusplech", ale dosednout na středový díl výfuku není příjemné, což se s rozvorem 2700 mm může stát velmi rychle. Světlá výška také není nijak extrémní.
Na silnici jsou ale jízdní vlastnosti výborné a vůz rozhodí jen vyjeté koleje. Ani příčné nerovnosti nejsou pro podvozek problém a zatáčky zvládá bravurně i přes vyšší stavbu karoserie.
Konkurence velká i malá
Mezi konkurenty téměř řadíme i Volkswagen Touareg. Proč? Myslíte si, že to je příliš velké auto na Santa Fe? Nedejte se vysmát! Hyundai Santa Fe má rozměry 4675 x 1890 x 1725 mm, takže do velkého slovenského teréňáku (SUV) nemá daleko (4754 x 1890 x 1726 mm). Jenže cena je snad až příliš vysoká a navíc není k dispozici se slabším zážehovým motorem než se šestiválcem 3,6 FSI s výkonem 206 kW. Takže sáhneme třeba po Nissanu X-Trail. Nemá sice šestiválec, ale 2,5litrový čtyřválec 121 kW také celkem postačí. Cena zde začíná na 761 864 kč, v nejvyšší výbavě pak 967 900 Kč.
A další? Honda, CR-V nemá šestiválec, stejně jako Land Rover Freelander. Najít konkurenta je prostě problém. Takže jen tak pro ukázku - BMW X3 2.5 (141 kW) či Kia Sorento 3,5 V6 (142 kW) - od 1 204 700 Kč resp. 924 980 Kč*. Hyundai s nimi tedy svou základní cenou 899 900 Kč a koncovou cenou plně vybaveného testovacího vozu 933 400 Kč může více než dobře soupeřit.
* po akční slevě
Technické údaje | |
Hyundai Santa Fe 2.7 | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2656 ccm |
Max. výkon | 139 kW při 6000 ot./min |
Max. točivý moment | 248 N.m při 4000 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 14,2 |
Mimo město | 8,3 |
Kombinace | 10,4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 190 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10,3 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4675 mm |
Šířka | 1890 mm |
Výška | 1725 mm |
Rozvor | 2700 mm |
Objem zavazadelníku | 774/1582 l |
Provozní hmotnost | 1940 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 4/5 ** |
Ochrana dětí | - |
Ochrana chodců | 1/4** |
Ceny | |
Základní cena vozu s testovaným motorem | 899 900 Kč |
Základní cena vybavení Elegance | 899 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 933 400 Kč |
** Test byl proveden dle starých norem Euro NCAP u předchozí generace vozu