Hlavní obsah

Test Hyundaie Santa Fe 2.7 V6: Šum svistu

Novinky, Jan Čech

Hyundai se ze značky s nepříliš dobrou kvalitou v poslední době vyšvihl do třídy, kde kvalita je prvotním zájmem. O tomto tvrzení jsme se mohli přesvědčit v novém velkém SUV Hyundai Santa Fe s vidlicovým šestiválcem, jehož rodný list je psán na USA.

Článek

Ve Spojených státech se prostě automobilka se špatnou pověstí neudrží. Když se rozšíří, že kvalita některého z výrobců je špatná, hned má značka zaděláno na finanční problémy. Hyundai tak musel s novým Santa Fe atakovat příčky nejvyšší. Jak se to povedlo?

Uhlazený sněhulák

Design vozu se bezpochyby povedl. Vzhled je mnohem zajímavější a modernější, než tomu bylo u předchozí generace. Na voze jsou samé oblé křivky a ve stříbrné barvě vypadal automobil jak uplácaný ze sněhu. Kulatý, mohutný a sympatický. Jediné narušení elegance nacházíme na zadním víku, kde díky dlouhé otevírací klice musí být značka vyosena.

Interiér má šmrnc

Vzhled palubní desky je velmi dobrý. I zde je posun v designérském pojetí zcela viditelný.Vše je laděno do elegance a komfortu, ale také tady najdeme několik nedotažených věcí. Především je to výběr materiálů. Na měkčené proevropské plasty si ještě musíme několik let počkat a obložení plastovým panelem s imitací dřeva připomíná cokoliv, jen ne dřevo. Také musíme vyplísnit Hyundai za instalaci starých ovládacích páček pod volantem, které mají tuhý chod a po každém sepnutí v nich nepříjemně křupne, jako když se lámou.

5 + děti

Přední sedadla má vůz velmi pohodlná. Jejich rozměry jsou do všech stran dostatečné a dobře drží tělo. Snad jen kožené čalounění s menším bočním vedením udělá ze sedáků kluzkou "vanu". Vzadu je místa opravdu hodně. V této třídě vozů asi nenajdeme automobil s lepšími parametry. Pro kolena i hlavu je místo i pro dvoumetrového dlouhána.

Při pohledu do zavazadelníku (774/1582 l) najdeme v podlaze dvě madla. To je neklamné znamení toho, že pod podlahou se schovávají dvě další složená sedadla. Radost z rozšířených možností převozu cestujících je však rázem zakalena prostorem. Jako u všech podobných systémů, ani tady nemůžeme očekávat přehršel místa. Dospělí lidé se budou potýkat jak s umístěním kolen, tak i hlavy.

Slyšíte to ticho?

Vidlicový šestiválec o objemu 2,7 l má výkon 139 kW a točivý moment 248 N.m při 4000 ot./min. Pracuje s vozem velmi příjemně, ale musí se trochu víc vytáčet. Jeho síla totiž není v nízkých otáčkách, ale někde až nad hranicí 3000 ot./min. Tam se musí otáčky držet, pokud chcete jet svižněji. Převodovka byla pouze pětistupňová, ale pružnost motoru jí celkem vyhovovala. Přesto bychom raději viděli na páce i šestku.

Nejsilnější zbraní vozu je však ticho. Takhle světle utlumený agregát jsme testovali snad jen u mnohem dražšího a extrémně drahého Lexusu LS400. Občas se nám stalo, že jsme i zapomínali řadit nahoru, když agregát na dálnici poctivě "makal" v 5500 ot./min a my nic neslyšeli. To víc je slyšet aerodynamický hluk od předního okna.

Svět silnic

Podvozek je určen spíš na silnice než do terénu. Omezení není ani tak v pohonu (lze zapnout stálý pohon všech kol v poměru 50:50), jako spíš v nazutých pneumatikách (se silničními jsme měli problém vyjet i kopeček s vlhkou trávou) a obavách o lak a nárazníky vozidla. Pod motorem je sice "šusplech", ale dosednout na středový díl výfuku není příjemné, což se s rozvorem 2700 mm může stát velmi rychle. Světlá výška také není nijak extrémní.

Na silnici jsou ale jízdní vlastnosti výborné a vůz rozhodí jen vyjeté koleje. Ani příčné nerovnosti nejsou pro podvozek problém a zatáčky zvládá bravurně i přes vyšší stavbu karoserie.

Konkurence velká i malá

Mezi konkurenty téměř řadíme i Volkswagen Touareg. Proč? Myslíte si, že to je příliš velké auto na Santa Fe? Nedejte se vysmát! Hyundai Santa Fe má rozměry 4675 x 1890 x 1725 mm, takže do velkého slovenského teréňáku (SUV) nemá daleko (4754 x 1890 x 1726 mm). Jenže cena je snad až příliš vysoká a navíc není k dispozici se slabším zážehovým motorem než se šestiválcem 3,6 FSI s výkonem 206 kW. Takže sáhneme třeba po Nissanu X-Trail. Nemá sice šestiválec, ale 2,5litrový čtyřválec 121 kW také celkem postačí. Cena zde začíná na 761 864 kč, v nejvyšší výbavě pak 967 900 Kč.

A další? Honda, CR-V nemá šestiválec, stejně jako Land Rover Freelander. Najít konkurenta je prostě problém. Takže jen tak pro ukázku - BMW X3 2.5 (141 kW) či Kia Sorento 3,5 V6 (142 kW) - od 1 204 700 Kč resp. 924 980 Kč*. Hyundai s nimi tedy svou základní cenou 899 900 Kč a koncovou cenou plně vybaveného testovacího vozu 933 400 Kč může více než dobře soupeřit.

* po akční slevě

Technické údaje
Hyundai Santa Fe 2.7
Motor
Zdvihový objem2656 ccm
Max. výkon139 kW při 6000 ot./min
Max. točivý moment248 N.m při 4000 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město14,2
Mimo město8,3
Kombinace10,4
Výkony
Max. rychlost190 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod10,3 s
Převodovka
pětistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka4675 mm
Šířka1890 mm
Výška1725 mm
Rozvor2700 mm
Objem zavazadelníku774/1582 l
Provozní hmotnost1940 kg
Nárazové testy Euro NCAP
Ochrana posádky4/5 **
Ochrana dětí-
Ochrana chodců1/4**
Ceny
Základní cena vozu s testovaným motorem899 900 Kč
Základní cena vybavení Elegance899 900 Kč
Cena testovaného vozu933 400 Kč

** Test byl proveden dle starých norem Euro NCAP u předchozí generace vozu

Související témata:

Související články

Test Chrysleru 300C 3.0 CRDi: The Godfather

Chrysler 300C je jeden z nejzajímavějších automobilů na našem trhu. Vůz s tak silným image téměř nenajdete. Oči kolemjdoucích a kolemjedoucích jsou k čelní...

S Peugeotem 207 poprvé na českých silnicích

Jeden z nejprodávanějších modelů v ČR byl Peugeot 206. Jeho nástupce musí navázat na tradici výborných prodejů a dokázat posunout kvalitu výroby, jízdní...

První kilometry se Škodou Roomster

Čtvrtá modelová řada domácí automobilky Škoda Auto se poprvé oficiálně představila. Její světová premiéra byla v Praze. V jejím průběhu jsme měli možnost najet...

Výběr článků

Načítám