Článek
Čtvrtá generace SUV Hyundai Santa Fe se na evropských trzích objevila teprve v polovině roku 2018 a už při jízdě s ní se mi auto líbilo, protože bylo prostorné a velmi pohodlné, především v porovnání s konkurenty v jeho třídě a cenové relaci.
Po pouhých dvou a půl letech ovšem jihokorejská automobilka představila faceliftovanou verzi.
Inovovaná platforma podobně jako u příbuzné Kie Sorento nové generace umožňuje především zástavbu větších baterií pro full-hybridní a plug-in hybridní pohon. U technických inovací to ale nezůstalo.
Facelift? Spíš nový model
Už od prvního pohledu na Santa Fe by člověk mohl říct, že se nejedná o facelift, ale rovnou o zcela nový model. Hyundai totiž do prakticky všech aspektů vozu poměrně zásadně zasáhnul ať už budeme mluvit o exteriéru, interiéru, platformě či motorizacích.
Z vnějšího pohledu se nejvíce změnila přední maska, kterou nově zdobí obří chromovaná mříž, úzké LED světlomety na vrchu, nové LED denní svícení nebo chromovaná lišta na spodní straně. Přes celou záď se pak táhne horizontální spojení světlometů, které je však jen dekorativní.
Hyundai představuje ostrý crossover Kona N
Vzhledově se mi facelift možná líbí více než původní verze, auto totiž získalo na exkluzivitě právě novou masivní přídí a chromovanými doplňky. Testovaný vůz navíc vynikl i díky netradiční barvě Glacier White Metallic, která stojí 19 900 korun nad rámec běžné ceny vozu. Za stejnou sumu lze volit i další řadu jiných laků.
Luxusní kabina
Velké změny se dotknuly i interiéru. Řidiči je k dispozici zcela nový vyvýšený panel, který od opěrky ruky plynule přechází až po velkou, 10,3palcovou dotykovou obrazovku s kvalitním displejem a pěkným rozlišením.
Volant zůstal stejný, stejně jako odvětrávaná a vyhřívaná kožená sedadla, která jsou součástí nejvyšší výbavy Luxury. Hyundai se hodně snažil, aby interiér působil luxusním dojmem, což se podařilo. Většina materiálů je příjemně měkčených, byť se zde stále najde pár míst z tvrdých plastů.
Vnímaná kvalita, až luxus, jaký nabídne kabina Santa Fe, je po modernizaci ještě lepší. Díky kvalitě zpracování i detailům. Tohle SUV je zkrátka velmi příjemným místem k pobytu, jak vpředu, tak i vzadu, kde se prostor pro nohy u faceliftu zvětšil o 34 milimetrů.
Test nového Hyundai Tucson: Odvážlivec
Díky nové platformě je auto také širší a celkově působí opravdu obřím dojmem. Pod zvýšenou středovou konzolí Santa Fe ukrývá nový úložný prostor, kterých je ve voze tradičně hned několik. Sedadla vzadu je možné sklopit jedním tlačítkem a každé z nich je posuvné, což zvyšuje variabilitu. Za 30 tisíc navíc lze Santa Fe pořídit i v sedmimístné verzi.
Hybrid může zklamat
Nová je možnost volby jízdních režimů praktickým otočným voličem na panelu přístrojů, který nabídne tři terénní verze Snow, tedy sníh, Mud – bláto a Sand, v překladu písek. Mimo jiné zde také můžete zvolit režim jízdy Smart, Eco a Sport.
Podstatnější je ale fakt, že jsem testoval hybridní motorizaci 1,6 T-GDI HEV s výkonem 230 koňských sil, šestistupňovou automatickou převodovkou a pohonem všech kol.
Jedná se o takzvaný full hybridní vůz, tedy bez možnosti externího dobíjení, kterému k výkonu dopomáhá elektromotor o výkonu 58 koňských sil. To je Santa Fe na běžné silnici k užitku, protože mu elektrický ráz pomáhá k celkem slušné akceleraci z nízkých rychlostí. Alespoň na to, že auto váží 1871 kilogramů.
V momentě, kdy vůz překročí určitou rychlost, elektromotor bohužel pomalu fungovat přestane – a tady se ukazuje slabina v podobě přeplňovaného čtyřválce 1,6 litru, který sice přechází k síle plynule, ale celková agilnost auta je spíše průměrná. Za volantem řidiči ani nepřijde, že má pod kapotou uváděných 230 koňských sil.
S jízdním pohodlím je na tom Santa Fe poměrně slušně, ale opět jsem nucen konstatovat, že se jedná spíše o průměr, v nastavení podvozku mi u tak drahého SUV chybí jinde běžný opravdu měkký komfortní režim. Na obranu auta ale od silnice neuslyšíte nepříjemné zvuky. Vůz je velmi dobře odhlučněný.
Co se spotřeby týče, automobilka uvádí u této motorizace kombinovanou hodnotu 5,8 – 6,1 litru benzínu na 100 kilometrů. Já jsem po projetí jedné plné nádrže dosáhl na průměrné číslo 7,8 litru, což je podle mého názoru stále slušná hodnota.
Závěr
Upřímně řečeno, po testu faceliftovaného Hyundai Santa Fe jsem měl smíšené pocity z toho, jak auto ohodnotit. Co se interiéru týče, tedy prostornosti, praktičnosti, technologií a kvality provedení, jedná se totiž o jeden z nejlepších vozů ve své třídě.
Bohužel, zklamalo mě hybridní ústrojí, které fungovalo slušně ve městě, ale na dálnici a okreskách ztrácelo na dechu. Pokud bych tedy volil Santa Fe, koupil bych raději staromilský vznětový čtyřválec 2,2 litru s osmistupňovou automatickou převodovkou.
Hyundai Santa Fe 1,6 T-GDi HEV 6AT 4x4 | |
---|---|
Motor: | 1 598 ccm, zážehový čtyřválec, turbodmychadlo, elektromotor |
Max. výkon: | 169 kW (230 k) |
Max. točivý moment: | 350 Nm |
Převodovka: | šestistupňová samočinná |
0-100 km/h: | 9,1 s |
Nejvyšší rychlost: | 187 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 5,8-6,1 l/100 km |
Provozní/nejvyšší hmotnost: | 1871/2530 kg |
Délka x šířka x výška: | 4785 x 1900 x 1685 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 634 - 831/1704 l |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Základní cena: | 949 990 Kč (Santa Fe 2,2 CRDi 4x2, Comfort) |
Cena testovaného vozu: | 1 314 890 Kč |