Hlavní obsah

Test hybridní Toyoty C-HR: Pokračování úspěšného příběhu

Kompaktní crossover přivezl s druhou generací ještě odvážnější tvary, stále ale zůstává velmi příjemným společníkem do města i na delší cesty. A to i se základní hybridní motorizací.

Foto: Petr Horník

Toyota C-HR

Článek

Toyota C-HR, jejíž jméno je zkratka pro označení Compact High Rider, byla v první generaci představena roku 2016 a do nabídky usedlé značky přinesla odvážné tvary v kombinaci s osvědčenými hybridními motory. Koncem roku 2022 představila automobilka koncept druhé generace, která byla bez větších změn představena v produkční verzi začátkem léta 2023.

Crossover, který byl mimořádně úspěšný v oslovování nových zákazníků, přitom vsadil na ještě odvážnější tvary, ladící s aktuálním stylem značky. Patrné to je například u úzkých čelních světlometů s podpisem ve tvaru písmene C, podobně jako u nové generace Toyoty Prius či elektrického SUV bZ4X.

Moderní tvary ovšem nemají jen šokovat a zaujmout. Nová generace vznikala rovněž s důrazem na aerodynamiku, přičemž k optimalizaci pomáhají jak zapuštěné kliky na všech dveřích, tak i tvarování zádi s integrovaným střešním spoilerem.

Toyota představila crossover C-HR nové generace

AutoMoto

Po designové stránce pak kromě výrazné masky či osvětleného nápisu C-HR mezi zadními světly, který ale nesvítí při jízdě, zaujmou i velká kola v podbězích, jejichž rozměry se pohybují v rozmezí 18 až 20 palců, nebo originální laky, včetně dvoubarevných variací.

Moderněji působí také kabina, kdy za volantem vidíme 12,3palcový digitální přístrojový štít s moderní grafikou a několika režimy zobrazení, které se uzpůsobují potřebám řidiče. Tady i modely jako Prius či bZ4X tahají za kratší konec. Deaktivace některých zbytečně horlivých asistentů je však stále řešena přes tento displej a působí lehce zdlouhavě.

Na palubní desce je posazen displej infotainmentu Toyota Smart Connect, od testované výbavy Style s úhlopříčkou 12,3“ (v nižších verzích 8“) a příjemnou grafikou, svižným chodem a bezdrátovou konektivitou pro chytré mobilní telefony. Díky aplikaci MyT lze navíc kontrolovat stav vozu na dálku a ovládat i spuštění klimatizace.

Potěší rovněž ovládání ventilace tlačítky, dostatek odkládacích ploch, ambientní osvětlení s širokou nabídkou barev nebo celkově kvalitní materiály. Zdařilým detailem je i polička před spolujezdcem s protiskluzovou výplní. Palubní deska svými tvary elegantně navazuje na výplň dveří a vytváří pocit, že kabina posádku příjemně obklopuje.

Sedadla mají poměrně výrazné boční vedení, jsou ovšem pohodlná a nabízejí příjemnou oporu i na delších cestách. Zadní sedadla nabízejí dostatek prostoru i pro dospělé cestující a oproti minulé generaci pouštějí do kabiny více světla. Stále však nejsou z největších, a navíc jsou umístěna poměrně vysoko, což děti vzadu neocení. Konečně už ale dosáhnou na vnější kliku.

Velikost zavazadlového prostoru se mění v závislosti na motorizaci, přičemž maximálních 388 litrů nabídne právě základní hybridní osmnáctistovka. Opěradla jsou dělena v poměru 60 : 40, po jejich sklopení ovšem vzniká výrazný schod. Maximální objem kufru automobilka bohužel neuvádí.

Z nádrže jen usrkává

Pod kapotou nové Toyoty C-HR jsou dostupné dvě hybridní pohonné jednotky a jedna plug-in hybridní pohonná jednotka. Hybridy páté generace mají výkon 140 a 198 koní, přičemž silnější verze nabízí volitelně i pohon všech kol. Plug-in hybrid nabídne výkon 223 koní. O přenos výkonu na kola se však vždy stará automatická e-CVT převodovka.

Testovaný vůz byl osazen základním hybridním motorem, tedy atmosférickým čtyřválcem o objemu 1,8 litru, který sám o sobě nabízí nejvyšší výkon 72 kW (98 k) a 142 Nm točivého momentu. Elektromotor pak dodá dalších 70 kW (94 k) a 185 Nm točivého momentu.

Foto: Petr Horník

Základní hybrid nabízí dostatek elánu a neztratí se ani za městem

Výsledný systémový výkon 103 kW (140 k) přitom crossoveru s pohotovostní hmotností necelé 1,5 tuny naprosto bohatě stačí. Ostatně zrychlení z nuly na 100 km/h v čase 9,9 sekundy není ničím, za co by se měl člověk stydět.

S touto motorizací a délkou pouze 4360 mm totiž Toyota C-HR představuje skvělého městského parťáka, který díky okamžitým reakcím elektromotoru hbitě startuje z křižovatek a živě se proplétá provozem.

Problémem však nejsou ani okresky či dálnice, kde je nižší výkon cítit snad jen při potřebě pružného zrychlení ve vyšších rychlostech. Auto ztrácí na živosti a z motorového prostoru se začíná ozývat výraznější hluk spalovacího motoru, který je jinak díky naladění převodovky i kvalitnímu odhlučnění většinu času efektivně potlačován.

Hybridní systém páté generace, s vylepšenou (menší a lehčí) baterií, novou odlehčenou převodovkou nebo vylepšeným systémem řízení energií, opět předvádí skvělou práci v hladkém střídání elektromotoru a motoru spalovacího. Vůz zvládá až překvapivé procento času jezdit na elektřinu, je sympaticky tichý a jezdí opravdu za málo.

Uváděný kombinovaný průměr 4,7 l/100 km totiž rozhodně není přehnaně optimistický. Při několika opatrných městských a příměstských jízdách totiž palubní počítač hlásil průměrnou spotřebu dokonce pod hranicí čtyř litrů.

V běžném provozu se spotřeba obvykle pohybovala v rozmezí 4,5 až 6 litrů na 100 kilometrů a teprve po dálničních přesunech či svižnější jízdě se vyšplhala do rozmezí 6 až 7 l/100 km.

Příjemný společník

Podvozek může působit trochu tužším dojmem, naladěn je ale vcelku komfortně. Na 18“ litých kolech, obutých do pneumatik s rozměrem 225/55 R18, schopně tlumí většinu nerovností a nerozhodí ho ani zpomalovací prahy.

Velmi obstojně si však podvozek vede i v momentě, kdy s C-HR vyrazíte za město. Řízení má příjemný chod, auto se velmi ochotně zvládá proplétat zatáčkami a navzdory své výšce se ani nijak zbytečně nenaklání. Spíš vám tak dřív začne docházet výkon než schopnosti podvozku.

Podobně jako minulá generace také nová Toyota C-HR na sebe svým designem strhává pozornost. Kromě toho ale nabízí i praktickou kabinu, velmi kvalitně naladěný podvozek a úsporné pohonné ústrojí, které maximálně využívá elektřinu a spokojí se s minimálním množstvím paliva. C-HR tak působí jako příjemný parťák na každý den.

Zlevnila, naštěstí

Na závěr ale zbývá ještě nakousnout ceny, které byly v době uvedení na trh poměrně vysoké. Základní model totiž startoval od částky 859 900 Kč, za testovanou konfiguraci by pak zákazníci zaplatili minimálně 939 000 Kč, což je na kompaktní hybridní crossover poměrně dost.

Automobilka ovšem aktuálně nabízí akční ceny, díky kterým startuje základní model již od mnohem sympatičtějších 734 900 Kč. Za testovanou vyšší výbavu se základní motorizací pak zákazníci zaplatí 814 900 Kč, přičemž s příplatkem za lak vzrostla cena vozu na 829 900 Kč.

Pro úplnost dodejme, že výkonnější dvoulitr začíná od 864 900 Kč, čtyřkolka od 924 900 Kč a plug-in hybrid od 1 074 900 Kč. Toyota tak i v C-HR nabízí volbu optimálního pohonu pro různé typy zákazníků.

Toyota C-HR 1.8 Hybrid
Spalovací motor:1798 ccm, atmosférický řadový čtyřválec
Max. výkon a točivý moment:72 kW (98 k)/142 Nm
Max. výkon a točivý moment elektromotoru:70 kW (94 k)/185 Nm
Max. kombinovaný výkon:103 kW (140 k)
Převodovka:e-CVT
Poháněná náprava:Přední
0–100 km/h:9,9 s
Nejvyšší rychlost:170 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:4,7 l/100 km
Kapacita baterie:4,08 kWh (Lithium-ion)
Provozní/maximální hmotnost:1430/2655 kg
Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu:725 / 725 kg
Délka × šířka × výška:4360 x 1830 x 1558 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:388/- l
Základní cena:734 900 Kč (Comfort)
Základní cena testovaného provedení:814 900 Kč (Style)
Cena testovaného vozu:829 900 Kč (Style + lak)

Toyota chce vyrábět další sporťáky, bude však potřebovat partnery

AutoMoto

Toyota, Subaru a Mazda budou spolupracovat na vývoji nových spalovacích motorů

AutoMoto

Výběr článků

Načítám