Hlavní obsah

Test Hondy ZR-V: Nováček nadchne zážitky za volantem, ale nepřesvědčí každého

Zcela nový model japonské automobilky, který chce vyplnit prostor mezi populárním SUV a crossoverem, nabízí skvělý zážitek za volantem. Na konkurenci ale ztrácí v jiných, pro české zákazníky mnohdy poměrně důležitých aspektech.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Honda ZR-V

Článek

Automobilka Honda v posledních letech představila několik zcela nových modelů, většinou se ale jednalo o elektromobily. Model Honda ZR-V nicméně sází na elektrifikovaný pohon a míří do populárního segmentu kompaktních SUV modelů. Ostatně s délkou 4,6 metru elegantně vyplňuje mezeru mezi větší Hondou CR-V a menším modelem HR-V.

Po designové stránce se automobilka zdržela divokých tvarů a vsadila na sympatickou eleganci. To je patrné již při pohledu na příď s decentní maskou chladiče a standardními LED světlomety. Ty jsou v testované nejvyšší výbavě Advance dokonce adaptivní.

Honda představuje tři nové elektrifikované crossovery: ZR-V, CR-V a e:Ny1

AutoMoto

Ačkoliv se již na první pohled jedná o vůz spadající mezi SUV/crossovery, Honda vsadila na lehké oplastování a světlá výška je 180 mm. Spodní mřížka předního nárazníku a dvojice průchozích chromovaných koncovek výfuku v zadním nárazníku ale podtrhují i lehce sportovní charakter.

Opatrný přístup k designu si tak možná srdce prvoplánově nezíská, rozhodně ale nemá ani čím urazit. Naopak kabina vyloženě nadchne rozložením, které je převzaté z Hondy Civic.

Téměř bezchybná kabina

Před řidičem je čistě digitální přístrojový štít s 10,2palcovou obrazovkou, který má velmi příjemnou grafiku, jemné rozlišení a rychlý chod. Z palubní desky vystupuje 9“ dotykový displej infotainmentu, jehož grafika dnes možná neuhrane jednoduchým pojetím, potěší ale rychlostí a přehledným menu. Nejvyšší výbava navíc dostala i head-up displej, promítající informace přímo na sklo.

Kabina nicméně není zajímavá jen technologickou výbavou, ale především skvělou ergonomií. V nižší části palubní desky, kterou elegantně odděluje výdech ventilace, totiž najdeme klasický panel ventilace s tlačítky a kolečky. Volant, který skvěle padne do rukou, je poset logicky rozmístěnými tlačítky a na jeho zadní straně najdeme i hliníková pádla.

Přední sedadla, čalouněná kůží, jsou pohodlná a nabízejí i dostatek opory. Tlačítkový volič „převodovky“ ve středovém tunelu nicméně vyžaduje trochu zvykání a lepší by mohla být i situace s odkládacími přihrádkami. Přešlapů je však v přední části kabiny skutečně jen minimum.

Zadní lavice pak doslova nadchne spoustou místa pro nohy, prostor nad hlavou nicméně lehce ubírá střešní okno, určené jen pro nejvyšší výbavu. Rozhodně ale nejde o žádnou tragédii. Cestující vzadu navíc potěší vlastní výdechy ventilace, loketní opěrka, USB-C nabíjecí konektory nebo výhřev krajních sedadel.

Jednu z největších slabin modelu ZR-V ale odhalí otevření elektricky poháněných pátých dveří. Kufr má standardní objem 380 litrů, vrcholná verze ale kvůli subwooferu nabídne pouze 370 litrů. Vůz sice nabízí i dvojité dno, ovšem to slouží především k ukrytí plata a povinné výbavy.

Po sklopení zadních opěradel, dělených v poměru 60:40, se sedáky nepatrně zasunou blíž k podlaze, čímž vzniká téměř rovná ložná plocha a objem zavazadelníku se zvyšuje na 1301 litrů. Situaci příliš nevylepšuje ani maximální zatížení nebrzděného/brzděného přívěsu 700, respektive 750 kilogramů.

To nejlepší z obou světů

Relativně omezená praktičnost by však rozhodně neměla odradit nadšené řidiče, jakkoliv první pohled do specifikací není zrovna oslnivý. Pod kapotou je totiž k dispozici pouze jediná pohonná jednotka, převzatá z Hondy Civic, která v aktuální nabídce pohání pouze přední kola. V minulém roce se už ale objevily i zprávy o připravovaném pohonu všech kol.

Základem pohonu s označením 2.0 i-MMD Hybrid je dvoulitrový atmosférický čtyřválec kombinovaný se dvěma elektromotory (jeden v roli generátoru, druhý roztáčí kola) a lithium-iontovým akumulátorem. Hybridní systém s označením e:HEV umí fungovat v čistě elektrickém, hybridním i spalovacím režimu, mezi kterými volí zcela sám.

Unikátní hybridní soustava nabízí kombinovaný výkon 135 kW (184 k) a díky elektromotoru nejvyšší točivý moment až 315 Nm. Crossover s provozní hmotností lehce přes 1,6 tuny tak akceleruje z 0 na 100 km/h za 7,8 až 8 sekund (dle výbavy) a maximální rychlost dosahuje vždy 173 km/h.

Dynamika tedy není špatná, navíc díky jízdě především na elektřinu nabízí Honda ZR-V skvělé reakce na povely plynového pedálu a velmi příjemnou pružnost. To vše navíc při mimořádné kultivovanosti.

Spalovací motor, který většinu času vyrábí elektřinu pro elektromotor, je skvěle odhlučněn a jeho připojení je při běžné jízdě mnohdy neznatelné. Teprve ve vyšším tempu a na dálnicích se začne spalovací motor výrazněji projevovat, pořád ale velmi mírně.

Pádla za volantem bohužel neslouží k řazení, ale pouze k nastavení rekuperace. Ta přitom v nejvyšším stupni účinně zpomaluje bez nutnosti častého šlapání na brzdy. Ačkoliv je vůz vybaven e-CVT převodovkou, dokáže díky elektronice věrně simulovat i klasické změny rychlostí, což pomáhá dotvářet dojem sportovní jízdy. A ta ZR-V až překvapivě jde.

Podvozek se standardně víceprvkovou zadní nápravou je sice tužší, přesto zvládá velmi dobře tlumit většinu běžných nerovností, nebouchá, nemlátí a především skvěle sedí. Karoserie se sice mírně naklání, přesto dává auto mimořádný pocit jistoty v zatáčkách, což ještě podtrhuje opět lehce tužší, nicméně příjemně naladěné řízení.

Velmi dobře čitelné a dávkovatelné jsou i brzdy, ukryté za vždy osmnáctipalcovými litými koly obouvajícími pneumatiky s poměrně vysokým profilem 255/55 R18.

Ačkoliv mnoho z nás vnímá spojení výrazů „sportovnost“ a „SUV“ jako nesmysl, Honda ZR-V patří mezi skutečně řidičské vozy, které umí na hezké silnici až nečekaně potěšit a pobavit. A to navíc s velmi příjemnou spotřebou.

Ta se i v chladných zimních měsících, kdy jsme auto testovali, pohybovala okolo 6 l/100 km. Sportovnější jízda a dlouhé dálniční přesuny spotřebu vyšroubovaly do rozmezí 7 až 8 l/100 km. Díky nádrži o objemu 57 litrů nicméně automobilka slibuje dojezd kolem 1000 kilometrů, což je na benzinový crossover působivá hodnota.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Honda ZR-V

Nesnadná obhajoba

Nejmladší přírůstek mezi crossovery značky Honda tak přebírá to nejlepší z povedeného civicu, přihazuje populární tvary SUV a nabízí velmi zajímavou kombinaci komfortu, standardně bohaté výbavy a řidičského zážitku. Poměrně zásadní vadou na kráse může být velikost kufru či aktuální absence pohonu všech kol. A opomenout nelze ani cenu.

Nejdostupnější výbava Elegance totiž startuje od částky 899 900 Kč, zatímco testovaná vrcholná výbava Advance přijde už na milion. V téhle cenové hladině už se ovšem pohybují i větší vozy.

Honda ZR-V 2.0 i-MMD Hybrid
Spalovací motor:1993 cm3, atmosférický řadový čtyřválec
Max. výkon a točivý moment:105 kW (143 k)/ 186 Nm
Max. výkon a točivý moment elektromotoru:135 kW (184 k)/ 315 Nm
Max. kombinovaný výkon:135 kW (184 k)
Převodovka:Automatická e-CVT
Poháněná náprava:Přední
0–100 km/h:8 s
Nejvyšší rychlost:173 km/h
Průměrná spotřeba dle WLTP:5,7 l/100 km
Objem palivové nádrže57 l
Kapacita baterie:neuvádí se
Provozní/maximální hmotnost:1639/ 516 kg
Max. hmotnost brzděného/nebrzděného přívěsu:750/ 700 kg
Délka × šířka × výška:4568 x 1898 x 1620 mm
Základní/maximální objem zavazadelníku:380/ 130 1
Základní cena:899 900 Kč (Elegance)
Základní cena testovaného provedení:999 900 Kč (Advance)

Honda na CES představila dva nové elektrické koncepty a staronové logo

AutoMoto

Nissan uvažuje o partnerství s konkurenční Hondou

AutoMoto

Výběr článků

Načítám