Článek
Hned na začátek začneme s výčtem kladů. Honda Legend je elegantní, má vynikající podvozek, interiér disponuje sportovně-luxusním šmrncem a cena je na tento typ vozu více než dobrá. Už jsme automobil celkově vychválili, tak se na něj pojďme podívat podrobně a najít nějakou tu chybičku.
Manažer se squashovou raketou
Karoserie auta má podle našeho názoru velmi povedený tvar. Je to přesně jako ten typ manažera, který si po vydělání dalšího půl miliónu zajde v polední přestávce na squash, odpoledne sedne na kolo a dá si svojí "stovku", večer zasedne s manželkou a dětmi k dietní večeři a pak společně vyrazí do opery. Klasický sedan není ničím výjimečný, není na něm jediná linka netradiční, ale i tak dokázali designéři vytvořit především díky přední masce z vozu jemně sportovního elegána.
Uvnitř hraje legend na stejnou notu. Přístrojová deska je parádní - míra vkusu se u Japonců zvedla o 300 %, a kdyby měli takovou přístrojovku třeba BMW, byla by to nejdokonalejší auta. Je třeba pochválit střední část tunelu, která je tenká, takže neomezuje pravé koleno řidiče. Bohužel zase musíme říct, že ovládnout to množství tlačítek a nedopočitatelněsměrný ovladač se nám za týden testování prostě nepodařilo. Škoda ještě absence české navigační mapy, ale ta je prý už těsně před uvedením.
Posezení je na první pocit celkem příjemné. Zanedlouho však zjistíme, že opěradla nejsou až tak dlouhá, že by chtělo přidat na bočním vedení a místa na hlavu by taky mohlo být o něco více. To platí i pro zadní sedadla.
Spojek nepočítaně
Honda se rozhodla jít cestou hi-tech pohonu všech kol. Takže popišme si tento elektronický zázrak. Pohon všech kol SH-WD ( Super Handling All Wheel Drive) není nic jiného, než naprostá absence diferenciálu na zadní nápravě, který nahrazuje elektronicky řízená dvojice spojek pracujících tak, jak je aktuálně zapotřebí. Je tedy možné mít na jednom kole až 100 % točivého momentu přenášeného na zadní nápravu a na druhém nic. Přenos výkonu tak může nasměrovat všechno na to kolo, které zrovna potřebuje pomoct, aby zůstal vůz ve vytyčeném směru. A i kdyby ten pohon nebyl - vpředu lichoběžníková náprava a vzadu víceprvkový závěs.
Jeď kam chceš
Jízda s tímto systémem posouvá zážitek z řízení do naprosto jiných rovin. SH-WD je možné nazvat trochu jiným ESP, jenže to zasahuje do přenosu výkonu jeho mařením brzdným účinkem. SH-WD jej proti tomu využívá celý a v ideálním poměru, takže průjezd zatáčkou je mnohem rychlejší.
Výsledkem je totální kontrola nad vozem. Výjezd ze zatáčky, kdy vnější zadní kolo přitlačí vůz z nedotáčivé charakteristiky a přitom jej nepustí do přetočení je naprostou parádou. A navíc - asi jako jediní v ČR jsme měli možnost vyzkoušet Hondu Legend na skutečně extrémním povrchu, kdy v jediném týdnu této zimy byl na silnicích sníh a led.
Systém není všemocný a i přes ujištění, že to nejde, jsme se dostali záměrně do hodin. Na displeji, kde se ukazuje, které kolo má největší přenos výkonu si zatím protančily ukazatele a pak to raději vzdaly. Ale obyčejná jízda na vyplužené silnici s pěticentimetrovou uježděnou vrstvou sněhu byla tak o 20 km/h rychlejší, než s jakoukoli předo- či zadokolkou a asi o 10 km/h rychlejší než se čtyřkolkou. Auto jede přesně a řidič má pocit, že neutrální charakteristika přece musí být standardem u každého vozu.
Nahoru s otáčkami
Pro pohon vytvořila Honda vidlicový šestiválec s přesnými charakteristikami, které značka vyznává. Vysoký výkon dosažený v extra vysokých otáčkách, stejně jako točivý moment. A to je možná u tohoto typu vozu dost škoda. Jeho 351 N.m v 5000 otáčkách prostě dosáhnout musíte, abyste se pořádně rozhýbali. Při téměř dvou tunách hmotnosti vozu se není co divit. Takže vlastně permanentně budete muset stát na plynu a táhnout ručičku otáčkoměru do polohy, kdy z motoru už stoupá typický ryk. To je však na luxusní auto celkem nevhodné. Navíc pak stoupá spotřeba. My jsme vzhledem k povětrnostním podmínkám auto vůbec nehonili, za celý test jsme dosáhli 11,6 l na 100 km (tabulky hovoří o 11,9 l). To je hodnota na první pohled velmi příznivá, ale ti kolegové, jimž svítilo na cesty slunce a měli tedy možnost vyzkoušet i dynamiku vozu, ti si stěžovali na spotřebu i o čtyři litry vyšší.
Cena? Tleskáme!
Cena Hondy Legend je jediná - motor je v nabídce osamocený a výbava je prostě kompletní. Takže zájemci musí zaplatit 1 499 000 Kč. Zdá se vám to moc? Tak počítejte s námi - super podvozek s elektronikou, že by se za ní nemusel stydět ani Hubbleův teleskop, výkonný šestiválec, duální klimatizace, navigace, adaptivní tempomat, couvací kamera, pre-safe systém, vyskakovací kapota pro snížení následků srážky s chodcem, vyhřívaná a odvětrávaná kožená sedadla, hi-tech audisouprava BOSE, hlasové ovládání... Tak a teď se podívejte do ceníků konkurence Audi A6 (A6 3.2 FSI Q - 1 487 900 Kč), Mercedes-Benzu E (E 350 4M - 1 548 000 Kč), BMW 5 (530xi - 1 393 800 Kč) či Lexusu GS (430i - 1 644 000 Kč). Ti až na Lexus však mají ceny okleštěných základních výbav. Doobjednejte si všechny tyto luxusní prvky a dostanete se daleko nad dva milióny.
Technické údaje | |
Honda Legend 3.5 SH-WD | |
Motor | |
Zdvihový objem | 3471 ccm |
Max. výkon | 217 kW při 6200 ot./min |
Max. točivý moment | 351 N.m při 5000 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 17,0 |
Mimo město | 8,9 |
Kombinace | 11,9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 250 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 7,3 s |
Převodovka | |
pětistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4995 mm |
Šířka | 1845 mm |
Výška | 1450 mm |
Rozvor | 2800 mm |
Objem zavazadelníku | 452 l |
Provozní hmotnost | 1920 kg |
Ceny | |
Základní cena vozu | 1 499 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 499 000 Kč |