Článek
Honda Insight je zástupcem zatím nevelké skupiny hybridních vozů, který si můžete koupit i na českém trhu. Insight kombinuje klasický spalovací motor s elektromotorem, leč na rozdíl od konkurenční Toyoty Prius neumí jet čistě na elektrický režim (například ve městě) a mít díky tomu nulové emise.
Tvar Insightu je podřízen aerodynamice, hranatá Honda tak působí mezi zaoblenými vozy evropských silnic neotřele a vcelku zajímavě. Má to ovšem dvě „ale“ - z vozu je mimořádně špatný výhled dozadu – viníkem je velké prosklení a tvar zadních pátých dveří. A za druhé, vzadu není mnoho místa pro hlavy cestujících, již narostli nad 180 centimetrů.
Uvnitř jsou příjemně velké a dostatečně tuhé sedačky, ergonomie je bezproblémová, i když středová deska působí fádně a na auto s cenovkou přes půl miliónu vypadají použité plasty poněkud lacině. Potěší zavazadelník s objemem 408 litrů, jenž má i velmi dobrý přístup.
Zelená je dobrá, modrá špatná
Insight se snaží řidiče „vtáhnout do hry“ – za ekologickou jízdu (rozuměj s co nejnižší spotřebou, není zde bráno samozřejmě v potaz, zda je vaše aktuální jízda opravdu nezbytná, zda cestujete ve více lidech namísto dvou automobilů atd.) jste odměňováni – na displeji se zeleně rozsvěcí stromeček. Když pojedete neekologicky, displej zmodrá. Ano, přišlo mi to zábavné – tak dva tři dny, kdy jsem se snažil zbytečně nešlapat na plyn, jet plynule, nebrzdit a tak dále.
Navíc, Insight až tak ekologický není – spotřeba dosahuje podobných hodnot jako u moderních turbodieselů. Jistě, důležité je i množství emisí, jež vůz vypouští (a teď nemluvíme o CO2, ale té spoustě škodlivých látek, o nichž se nikde nemluví), ale to většinu lidí nechává chladnými. Možná kdyby takové automobily byly osvobozeny od daně, začalo by se něco dít...
Nicméně, spotřeba Insightu po týdenním ježdění s třicetiprocentním podílem městského provozu činila šest litrů. To je na hybrid docela dost, navíc jak již bylo řečeno, není možné jet čistě na elektrický pohon. Na druhou stranu, při striktně úsporné jízdě by patrně nebyl problém dostat se na pět litrů, což ale moderní turbodiesely zvládnou také.
Automatická převodovka má sedm stupňů
Sedmistupňová převodovka CVT řadí docela vlažně a celkově laxnímu projevu motoru tak nepomáhá. Spalovací motor má 65 kW (88 k) a 121 Nm, pomáhá mu ještě elektromotor s výkonem 10 kW (13,6 k) a 78 Nm. Ve vysokých otáčkách je motor hlučný; nicméně běžné nároky většiny řidičů bez problémů splní.
Pochválit je třeba komfortní podvozek, jenž dobře tlumí nerovnosti, ale zároveň se ani v rychle projetých zatáčkách nenaklání. Řízení je přesné, ale přeposilované a bez zpětné vazby.
Celkově je Insight zajímavým rozšířením nabídky. Jde o důležitý krok, ale v tuto chvíli je to podle nás jenom poloviční hybrid. Insight navíc sráží malý prostor na zadních sedačkách a vyšší cena (ač jde o nejlevnější hybrid na trhu). Použité pohonné řešení v praxi nepřináší nějakou znatelnou výhodu oproti podobně výkonným vznětovým motorům, takže v tomto kontextu to bude mít Insight těžké. Navíc neumí jezdit jen na elektřinu a neprodukovat tak žádné přímé emise.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1339 ccm, čtyřválec, zážehový + elektromotor |
Max. výkon: | 65 kW (88 k) při 5800 ot./min. |
Max. točivý moment: | 120 Nm při 4500 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 12,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 182 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 4,4 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1276 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 539 000 Kč |