Článek
Dovozce Harley-Davidson už léta udává ceny v eurech. Radikální „custom bare bone“ Sportster vyjde na 11220 Euro, což je s ohledem na aktuální kurz kolem 25 Kč/Euro zhruba 280 000 Kč. Ti, kteří nebudou chtít perleťový lak, ještě ušetří zhruba pět tisíc korun. Takových ale zřejmě nebude mnoho.
Je to totiž právě vizuální styl, který dělá model Seventy-Two tím, čím je. A lak je pak základním stylotvorným prvkem. Kromě rudého odstínu testovaného stroje je k dispozici i modrá barva. Pětivrstvý lak je vyrobený postupem využívajícím „Metal Flake“ - typický prvek designu sedmdesátých let. Oba blatníky a nádrž jsou tedy jakousi výkladní skříní tohoto jednomístného retro stroje.
Rozdíly zejména vizuální
Jak jsme konstatovali, proti ostatním strojům řady Sporster XL1200V se Seventy-Two liší především vizuálně. Nádrž je podle módy sedmdesátých let úzká a malá – na pouhých necelých osm litrů benzínu. U pumpy budete muset stavět každých cca 150 km. Také kola jsou jiná než u ostatních strojů řady Sportster. Přední je úzké a velké - o rozměrech 21 palců (MH90-21), zadní má palců 16 (150/80B16). Obě jsou vyplétaná dráty a obouvají pneumatiky s bílou bočnicí.
Také na motoru je vidět důsledná snaha o styl sedmdesátých let. Hnací jednotka s chromovými kryty je natřená šedou práškovou barvou a vzduchový filtr má vypouklé víko v retro stylu. Rám, převodovka i motor jsou soudobé.
Sportster Seventy-Two používá vzduchem chlazený motor řady Evolution V-Twin o objemu 1200 ccm. Agregát disponuje elektronickým sekvenčním vícebodovým vstřikováním paliva (ESPFI) a je spojený s pětistupňovou převodovkou. Harley tradičně neudává výkon motoru, vystačí si s točivým momentem - ten je 96 Nm. Odhady výkonu agregátu nicméně existují. Na základě měření na motorové brzdě se zpravidla udává, že motor 1200 ccm řady Sportster má 56 koní. Sílu na zadní kola přenáší, jak je u této značky obvyklé, bezúdržbový řemen.
Syrovost a charakter
Pocitově se motor zklidnil. Na volnoběh strojem třásl méně, než v minulosti testovanými Sportstery. Přesto mu pochopitelně jeho syrovost a charakter zůstaly. Také řazení je stále ortodoxně kovářské. Brzdy patří k průměrným.
Úzké velké kolo ovládané přes dlouhá řidítka je standardem všech pravých chopperů. Jejich jezdci vědí, že ovládání motorky chce specifický přístup. Fakt ale je, že vliv vyjetých kolejí, děr v silnici a za deště také louží zvládá Sportster Seventy-Two jistěji, než byste čekali. Je to i zásluhou tuhého rámu motorky. Pokud ale plánujete delší vyjížďky mimo sametové silnice, připlaťte si za tlumiče s delší dráhou pružení. Ty standardní jdou poměrně často na doraz.
Milovníci stylu Easy Rider mají jasno. Za tyto peníze totiž na trhu s novými motocykly nic podobného neseženou. I přes dobrou cenu Sportster Seventy-Two pochopitelně nebude masovou záležitostí. Na to je jeho styling příliš ultimativní. Abyste se pro něj rozhodli, musíte časy Easy Ridera milovat, zároveň ale chcete zcela soudobý motocykl se všemi zárukami a servisem, které k modernímu stroji náleží.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1202 ccm, V2, čtyřtakt, chlazený vzduchem |
Max. výkon: | 56 k |
Max. točivý moment: | 96 Nm při 3500 ot./min. |
0 - 100 km/h: | výrobce neudává |
Kapacita nádrže: | 8 l |
Hmotnost: | 253 kg |
Pohon: | řemenem |
Cena: | 10 920 euro (cca 273 000 Kč) |