Článek
Na první pohled je čtvrtá generace mondea obrovským autem, ve střední třídě patří k těm největším. Na délku měří kombi 4867 mm a co je zajímavé, je o pár milimetrů kratší než sedan, který má i „papírově” větší zavazadelník. Rozvor náprav u obou karosářských verzí činí 2850 mm, proto je jasné, že vzadu nejspíš bude pro posádku hodně místa.
A skutečně tomu tak je. Nové Mondeo, globální produkt vyvíjený pod sloganem One Ford pro celý svět, nabízí uvnitř spoustu volného prostoru na velmi pohodlných sedačkách, je tu znát americký původ. Víme, že ani na zadních sedadlech nebude dvojice vysokých cestujících strádat, před koleny je totiž zhruba 27 cm volného prostoru. Čtyři urostlé ragbisty odveze mondeo velice pohodlně, nesmíte si ale objednat příplatkovou panoramatickou střechu, která využitelný prostor nad hlavou zmenšuje.
Zavazadelník je u verze kombi obrovský. Výrobce udává „papírově“ průměrných 500 litrů (dojezdová rezerva je standardem - chválíme), byť konkurenční passat nabídne ještě více místa a tvar zakončení u pátých dveří je zvláštně vykrojen. Délka „kufru“ tak činí 99, ale i 112 centimetrů v nejvzdálenějším bodě. Naměřili jsme využitelnou šířku 114 centimetrů, výška po hranu oken pak činí 47 centimetrů.
Zavazadelník je velice dobře využitelný, má nízkou nákladovou hranu a vstupní otvor je velký a překvapivě nesmyslně masivní víko (26 centimetrů!) se otevírá vysoko (byť ne tak dobře jako u kombíků koncernu Volkswagen). Drobnou výtkou je menší otvor na lyže, dvoje lyže tam ale při troše šikovnosti naskládáte.
I nejslabší motor umí jet dynamicky
Zkoušeli jsme nejslabší v Česku dostupný agregát: turbodmychadlem přeplňovanou patnáctistovku s přímým vstřikováním paliva. Zdvihový objem je na tak velké auto pro mnohé zprvu překvapením, v praxi ale dynamika není vůbec špatná. Točivý moment (240 Nm) výrazněji nastupuje kolem dvou tisíc otáček a vydrží do čtyř tisíc (motor lze mimochodem vytočit o dalších 2000 otáček výše), zátah je velmi plynulý s přirozeným nárůstem výkonu. Spojkový pedál zabírá v dostatečně dlouhém úseku, práce nebude trápit ani méně zkušené jezdce.
Jistě, údernost dvoulitrového motoru opravdu nečekejte, na běžnou klidnou jízdu s občasným předjetím i relativně rychlou dálniční jízdu celohliníkový motor s označením 1,5 Ecoboost, vhodně sladěný s přesnou manuální šestistupňovou převodovkou, opravdu stačí.
Jeho další obrovskou výhodou je tichý chod, hluk od motoru je výborně utlumen, čtyřválec je prost zaznamenatelných vibrací. Na šestku točí motor při českém dálničním limitu 3000 otáček, i v tomto jízdním režimu je ale motor, karoserie i podvozek velice dobře odhlučněné.
Průměrná spotřeba se po ujetí pěti stovek kilometrů ustálila na hodnotě osmi litrů naturalu 95. Palivová nádrž o nadprůměrné kapacitě 62 litrů tak stačí na bezmála osm stovek kilometrů.
A pokud by vám po zkušební jízdě v autosalonu i tak připadalo, že chcete „něco víc“, má pro vás modrý ovál dvě verze dvoulitrového EcoBoostu – o největším výkonu 203 a 240 k (149 a 179 kW). Případně dva naftové motory 2.0 Duratorq (150 a 180 k) nebo základní šestnáctistovku (115 k).
Potěšitelné je, že poprvé v historii mondea si jej můžete koupit jako „čtyřkolku”. Menším nedostatkem je, že všechna čtyři kola budou mít poháněné výhradně silnější dieselové verze.
Podvozek naladěný na komfortní jízdu
Velice pohodlné je naladění podvozku, který se na nerovnostech tiše a měkce zhoupne, spoustu menších děr či výtluk v kabině ani nezaznamenáte. Testovaný vůz měl obuté zimní pneumatiky o průměru 17 palců, „osmnáctky“ sice vyplní podběhy lépe, z hlediska komfortu jsme si ale v autě mimořádně hověli. Ruku v ruce s tím ale musíte počítat s menší obratností na technických silnicích, které třetí nebo ještě lépe druhé generace mondeí zvládaly lépe.
Interiér nenadchne z estetického hlediska; obzvláště ošklivé jsou laciné plasty na středovém panelu. Ergonomie je pouze průměrně dobrá, ovládání infotainmentu s dotykovou obrazovkou chce trochu cviku, ty nejdůležitější prvky jako ovládání topení či hlasitosti rádia se nastavují klasickými tlačítky.
Postrádali jsme integrovanou navigaci, tu bychom u automobilu s pořizovací cenou 750 tisíc korun (včetně příplatků) očekávali standardně. Rychloměr a otáčkoměr jsou díky husté stupnici méně přehledné, chybělo nám i zobrazování aktuální rychlosti na barevném displeji mezi těmito dvěma ukazateli. Samotný palubní počítač zobrazuje všechny důležité provozní údaje – více viz naše video.
Resumé
Nové mondeo přišlo pozdě, to ale automaticky neznamená, že jde o špatné auto. Jistě v konkurenci nového passatu (superbu) to bude mít recenzované auto hodně těžké, i tak ale zaujme - mimořádný je zejména komfort odpružení, u benzínové patnáctistovky navíc překvapí špičkové odhlučnění. Není bez chyb, ale zatracovat jej bez bližšího prozkoumání by nebylo rozumné.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1499 ccm, čtyřválec, zážehový, turbodmychadlo |
Max. výkon: | 118 kW (160 k) při 5700 ot/min |
Max. točivý moment: | 240 Nm při 1600 ot/min |
0–100 km/h: | 9,3 s |
Nejvyšší rychlost: | 217 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,9 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost (EU): | 1504 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 641 900 Kč |
Cena s testovanou motorizací: | 641 900 Kč |