Článek
První generace Fordu Ka byla na trhu dlouhých dvanáct let. Bylo to malé mrštné auto, které mělo velmi dobré jízdní vlastnosti. Druhá generace má zhruba 80 procent dílů společných s Fiatem 500 (test a video zde), obě auta se vyrábějí na stejné lince v polské továrně.
Fiat 500 je retro, Ford Ka moderna
Uspět v designu proti retro Fiatu 500 je přetěžký úkol, Ford se ho nicméně nezalekl a výsledkem jsou moderní tvary, zapadající do vzhledu současných Fordů (zepředu si Káčko možná spletete s větší Fiestou). Ford Ka je dobře vypadající městské mini, design Fiatu 500 se nám ale přeci jenom líbí mnohem více.
Interiér je nápaditý a působí moderně, místy až rozpustile. Některé příslušenství je jiné (například tříramenný volant), nicméně spoustu věcí najdete i ve Fiatu – jeden příklad za všechny – displej palubního počítače. Menší problém může nastat, pokud nemáte rádi řízení z vyvýšeného sedadla – v Káčku je řidičovo sedadlo hodně vysoko a dolů snížit nejde. Sedadla navíc prakticky nemají boční vedení, hodně místa navíc zabírá centrální konzole.
Řadící páka pětistupňové manuální převodovky je umístěna v blízkosti volantu, tedy dobře po ruce. Řazení je na danou třídu bezproblémové, brzdy se dávkují dobře a problém není ani s jejich účinností.
Vybírat lze ze dvou malých motorů
V nabídce jsou dva maloobjemové motory, turbodieselová třináctistovka a benzínová dvanáctistovka, kterou jsme testovali. Motor z líhně italského Fiatu má dostatek temperamentu při rozjezdech a i mimo město se projevuje docela čiperně (pravda, v autě nebyl žádný náklad, pouze 90 kg těžký řidič).
Ve vyšších otáčkách je motor hlučný, na rychlé ježdění po dálnici rozhodně není stavěný. Dech mu definitivně dojde při 160 km/h, optimální je ale jízda rychlostí zhruba 120 km/h. Spotřeba paliva se v reálném provozu pohybuje kolem šesti litrů na sto.
Podvozek je v případě Káčka naladěn „tvrději“, v zatáčkách si s autem můžete dovolit vyšší nájezdovou rychlost, na druhou stranu Fiat přináší častěji větší komfort na rozbitých silnicích. Káčko je při extrémní situaci nedotáčivé, náklony jsou i při rychlé jízdě velmi malé.
Celkově hodnotíme nevlastního bratra Fiatu 500 dobře. Samozřejmě, v mnoha ohledech jde o identické vozy, přesto se Fordu podařilo malému Káčku vtisknout osobitou tvář.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1242 ccm, čtyřválec, zážehový |
Max. výkon: | 70 k (51 kW) při 5500 ot./min. |
Max. točivý moment: | 102 Nm při 3000 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 12,8 s |
Nejvyšší rychlost: | 160 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,3 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 865 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 255 790 Kč |