Článek
Zatímco S-Max je spíš sportovní MPV, Galaxy je po všech stránkách velkoprostorovým vozem a svou velikostí už pomalu zasahuje do hájenství užitkového Fordu Transit. Vždyť je také o celých 65 mm vyšší než S-Max a delší o 52 mm. A při obsazení všech sedadel dokáže pojmout ještě 435 l zavazadel! A to ještě při tak výrazném prostoru pro všechny cestující, že ani v poslední řadě se nebude tísnit nad 180 cm vysoký cestující. Je tedy pravda, že sedadla nejsou zrovna moc anatomická, ale to je daň za možnost sklápění opěradel do podlahy. I když...
Variabilní počet
V interiéru začneme s krátkým představením předních sedadel. Ta jsou stejná jako v S-Maxu, který jsme už představovali.[celý test] Stejně tak je převzatá i přístrojová deska, která se nám hodně líbí, má sportovní šmrnc, ale na stříbrném obložení nejsou často čitelné popisky k jednotlivým tlačítkům.
Druhá řada sedadel je také převzatá z menšího sourozence. Jsou velmi pohodlná, dají se lehce sklopit a nabízí vysoký komfort sezení. Pokud posuneme pákou jejich sedadlo vpřed a sklopíme opěradlo, vznikne velký prostor pro nástup do třetí řady. Jak jsme řekli, ta je dost prostorná a vytknout můžeme snad jen estetické hledisko ohromné desky za opěradlem a malé vykrojení pro boční vedení.
Pak se musíme podívat na variabilitu. Dalo by se říci, že je velká, ale máme k ní velké výhrady. Objemově je Galaxy nepřekonatelné (435/1260/2325 l v různém uspořádání sedadel), ale konstrukčně je to už trochu horší. Třetí řada totiž není zcela zapuštěná do podlahy, takže ze zavazadelníku vzniká velký schod. Ten je překlenut malou lištou, ale pod ní se lehce dostanou menší předměty. Sedáky se navíc překlápějí vpřed a mezery mezi nimi jsou obrovské, takže jakýkoli vysypaný nákup je zde třeba složitě lovit.
Dvoulitr nestačí
Testovaný model byl vybaven základní zážehovou jednotkou o objemu dva litry. Řidič tradičního vozu nižší střední třídy si jistě řekne, že jeho 107 kW je slušná porce a auto tedy musí jet jako závoďák. Jenže galaxy je ohromné MPV a především jeho točivý moment 190 N.m při 4500 ot./min tvrdě nedostačuje. Projevuje se to především na dálnici, kde dosáhnout 130 km/h v protivětru je na vypití odpolední kávy z termosky. Nutnost vytáčet motor do slušných výšek se pak projeví na spotřebě. Kombinovaných 8,2 l na 100 km ... tak možná jen v tabulce. Našemu vozu se spotřeba vyšplhala kousek přes deset litrů, a to jsme jezdili na půl plynu. K nižší spotřebě by také jistě přispěl další, tudíž šestý, převodový stupeň. Takže závěrem bychom chtěli doporučit - dvoulitr ano, ale turbodieselový.
Do komfortu
Rozdíl mezi S-Maxem a Galaxy je také v podvozku. Zatímco S-Max je sportovní, perfektně sedí a slušně vede stopu, u galaxy je pružení poněkud komfortněji nastavené. Velká stavba karoserie, ohromná hmotnost a délka vozu (4820 mm) udělají z auta už zmiňovanou dodávku. V zatáčkách sedí trochu hůř, protože se výrazněji nakloní a zadní kola si hvízdnou o poznání dřív. V porovnání s konkurencí třeba z Francie se však stále jedná o slušný sporťák.
Průměrná cena
V jednom článku jsme dali jako srovnávací vůz Ford, který se nikdy nepodbízel nejlevnější cenou na trhu. Platí to i u Fordu Galaxy. Tohle auto stojí v základní výbavě 844 990 Kč, testovací vůz v nejluxusnějším provedení Ghia pak přijde na 939 990. Ve třídě velkých MPV to tedy celkem jde. Porovnáme-li tento vůz s konkurenčním Renaultem Espace či starším Volkswagenem Sharan pak zjistíme, že Ford se drží statečně a patří do průměru.
Technické údaje | |
Ford Galaxy 2.0i Ghia | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1999 ccm |
Max. výkon | 107 kW při 6000 ot./min |
Max. točivý moment | 190 N.m při 4500 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 11,2 |
Mimo město | 6,5 |
Kombinace | 8,2 |
Výkony | |
Max. rychlost | 194 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 11,2 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4820 mm |
Šířka | 1884 mm |
Výška | 1807 mm |
Rozvor | 2850 mm |
Objem zavazadelníku | 435/2325 l |
Provozní hmotnost | 1910 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 5/5 |
Ochrana dětí | 4/5 |
Ochrana chodců | 2/4 |
Ceny | |
Základní cena vozu | 844 990 Kč |
Základní cena motorizace | 844 990 Kč |
Cena testovaného vozu | 939 990 Kč |