Hlavní obsah

Test Fordu Focus C-Max 1.6 TDCi: Velký, chytrý, pohodlný

Novinky, Jan Čech

Ford představil svůj model C-Max už v roce 2003 (2002 byl jen prototyp). Vůz ale stále dokáže přesvědčit zákazníky, že má na to, aby konkurenci převálcoval. A není to jen o chytrém systému variability zadních sedadel.

Článek

Ford Focus C-Max je automobil, určený primárně pro rodiny. Není potřeba chodit kolem horké kaše - je to automobil pro cestování ve více lidech. V jednom se prostě nevyplatí. Kdo si jej tedy pořídí, ať si dobře spočte, jak často jezdí sám do práce a kolikrát za týden k němu přisedne spolucestující. Ne, že by při obsazení pouze řidičem vyplynuly na povrch nějaké vady, ale vůz si lze užít až tehdy, když musíte převážet celou rodinu na dovolenou, nebo si zajet do stavebnin pro palubky.

Prostorný a pohodlný

Velkoprostorový C-Max má kompaktní střih. Jeho pět míst je skutečně děláno pro pět osob. Nikdo se nebude cítit nějak prostorově ukřivděn. Zadní střední sedadlo je sice užší, ale i tak se na něm dá užít dost komfortu. Šířku ve výši ramen má totiž velmi slušnou - 1402 mm. Objem zavazadlového prostoru s dojezdovým kolem 460 l hodnotíme jako velmi slušný, a to počítáme jen po roletku.

Sedačky, sedačky, hejbejte se

Jenže tady se dostáváme k tomu, co vůz charakterizuje nejvíc. Tím je "vychytralost" zadní lavice sedadel. Ta totiž není jednolitá, ale rozdělená do třech částí. Pokud byste chtěli mít co největší zavazadelník, pak je pro vás určeno klasické třímístné uspořádání. Chcete snad mít vzadu místo jak ve Škodě Superb a převážíte maximálně čtyři lidi a méně zavazadel? Pomoc je jednoduchá. Střední díl, který slouží po sklopení opěradla jako loketní opěrka lze totiž vyklápět nejen dopředu, aby se zvětšil zavazadelník. Když se odjistí a vyklopí vzad, lze dvě krajní sedadla po šikmých kolejničkách posunout víc dozadu a na střed. Toto řešení je velmi jednoduché a přitom účelné. Není potřeba se někam tahat se sedadly při jejich vyndávání, nezabírají místo pod podlahou...

Ergonomický talent

Vpředu najdete klasický Focus - pohodlné sedačky s dobrým bočním vedením a perfektně vyřešenou přístrojovou desku. Je ergonomicky i esteticky na výši. Mohla by být vzorem pro mnoho jiných vozů. Ve dvou osách stavitelný volant pěkně padne do ruky, řadicí páku máme nadosah a ovládání klimatizace je intuitivní. Snad jen rádio je při slunci totálně nečitelné a občas člověk hledá ve stejně vypadajících tlačítkách to pravé, kterým si chce upravit zvukovou kulisu.

Technika? Ford jí umí.

Také technicky je vůz velmi vyspělý. K testu jsme jej získali s turbodieselovou šestnáctistovkou s výkonem 80 kW a točivým momentem 240 N.m při 1750 ot./min. Agregát není žádný sportovec. Jak jsme již řekli, tohle je automobil pro rodinnou pohodu a ne na závodění. Cesty po Praze i dálniční úsek Praha - Jablonec n. N. - Praha zvládl s přehledem. Neobtěžoval hlukem (však také moderní common rail by ani něco takového nedopustil) a spotřeba se pohybovala na hranici 6,7 l na 100 km. Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem to sice není (4,9 l), ale musíme si uvědomit, že drtivou většinu svého jízdního cyklu strávil C-Max na dálnici nebo zacpaném centru města. Agregát má však jednu malou vadu. Občas nám scházel výkon. Když jsme sešlápli plyn a chtěli na dálnici předjíždět, jen neochotně se sbíral a od vozu za téměř 850 000 Kč bychom očekávali větší "drive". Snad je až moc poklidný a "vláčný".

V plné "palbě"

Podvozek je stejně jako u focusu příkladný - perfektně vede, nenechá na holičkách ani na ledu a sněhu (a že toho jsme si užili dost a dost), a to i díky příplatkové výbavě zahrnující ESP a TCS. Řízení je potěšením, volant má dobrou odezvu od kol a není přeposilovaný. Absolutorium si zaslouží i převodovka. Je radost slyšet malé lupnutí při každém přesném zařazení rychlosti.

Jen ta cena...

Ford Focus C-Max jsme získali ve výbavě Ghia, tedy v té nejluxusnější a ještě s mnohými příplatkovými prvky. Základní cena vozu byla 705 900 Kč. Za ní najdete elektricky ovládaná všechna okna a zrcátka, samočinnou aktivací světlometů a stěračů, čtyři airbagy, ABS, brzdový asistent, imobilizér, klimatizaci, tempomat či palubní počítač.

Vůz navíc disponoval bi-xenonovými světlomety (+32 000), ESP a TCS (+19 900 Kč), metalízou (+13 900 Kč), parkovacím asistentem (+16 900 Kč), vyhřívaným čelním sklem (+ 6700 Kč) aj. Celková cena vozu se tak vyšplhala na 846 200 Kč. To je za šestnáctistovku už opravdu hodně.

Když C-Max s tímto motorem a výbavou Ghia srovnáme s konkurencí, tak jej musíme zařadit do vyšší cenové kategorie. Třeba Opel nabízí hned dva vozy, které mohou být konkurentem - Merivu (je o 30 cm kratší ) a Zafiru (o 130 mm delší a dvě sedadla navíc). Zafira přijde ve výbavě Sport s motorem 1.9 CDTi (88 kW) 779 900 Kč, Meriva 1.7 CDTi Cosmo (74 kW) na 557 900 Kč. Také sem můžeme zařadit Renault Scénic 1.5 dCi Dynamique za 680 000 Kč. Tady je ovšem hodně velká akční sleva - až do konce dubna si můžete od této částky odečíst 100 000 Kč.

Zúčtování

A co říct závěrem? Ford Focus C-Max je automobil, který nás přesvědčil o tom, že ne neprávem jsme se na něj hodně těšili. Nenalezli jsme výraznější slabinu a jediným faktorem, který asi omezí okruh zákazníků je cena. Za ni však nabídne perfektní ovládání, řazení, solidní spotřebu a spoustu "vychytávek" v interiéru, které usnadní cestování.

Technické údaje
Ford Focus C-Max 1.6 TDCi Ghia
Motor
Zdvihový objem1560 ccm
Max. výkon80 kW při 4000 ot./min
Max. točivý moment240 N.m při 1750 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město6,3
Mimo město4,1
Kombinace4,9
Výkony
Max. rychlost185 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod11,3 s
Převodovka
pětistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka4333 mm
Šířka1825 mm
Výška1595 mm
Rozvor2640 mm
Objem zavazadelníku460/1620 l
Provozní hmotnost1439 kg
Ceny
Základní cena vozu644 990 Kč
Základní cena vybavení Ghia705 900 Kč
Cena testovaného vozu846 200 Kč
Související témata:

Související články

Test Peugeotu 1007 1.4: Uniformita se nenosí

Když model 1007 byl poprvé představen, hádali jsme dobře, že z tohoto vozu se prodejní trhák nestane. Přesto ale nás zaujaly netradičními prvky, jakými...

Výběr článků

Načítám