Článek
Omlazená fiesta láká na dynamický design. Přední maska je až nehorázně ohromná a jakkoliv její křivky á la Aston Martin vyniknou, ne každého potencionálního zákazníka to zaujme. Jinak ale ke vnějšímu vzhledu omlazené fiesty nelze mít výhrad, zádi dominuje malé okno pátých dveří s výraznými, do boku posazenými světly.
Velkým kontrastem je pak obrovité přední sklo, které má mimochodem příliš malé stěrače, které nezvládnou očistit celou plochu v horní části (to nejdůležitější ale samozřejmě ano). Snad jediný detail se nepovedl a tím je velká prutovitá anténa, která vypadá dost archaicky. Ale na pěkných kolech (na fotkách jsou 16“ ráfky) a s výrazným lakem to fiestě opravdu sluší.
Uvnitř je místa průměrně, vepředu dostatek, pokud ale pojede čtveřice vyšších dospělých, vzadu budou mít problém s nedostatkem prostoru v oblasti hlavy. Fiesta je zkrátka více emotivně zaměřená než třeba fabia, která nabídne větší vnitřní prostor včetně zavazadelníku. Interiér nabídne jen průměrně pohodlná sedadla, ne zcela dokonalý je i výhled skrz zpětná zrcátka. Začátek i konec karoserie je ale z řidičského sedadla jasně ohraničen, což zjednodušuje parkování či manévrování v nízkých rychlostech.
Ergonomické prohřešky
Volant padne dobře do ruky, palubní počítač se ovládá přes malý kolík vedle otáčkoměru; proč nejsou informace z palubního počítače zobrazeny také v některém z mnoha menu nepřehledného středového displeje, je nám záhadou. Navíc množství tlačítek na středové konzoli situaci také neulehčuje a popravdě najít přepínání na USB zdroj je úkol hodný inspektora Columba. Intuitivnost zkrátka není silnou stránkou fiesty, napotřetí, možná napočtvrté už se ale uživatel s ovládáním více sžije a tento nedostatek autu odpustí.
Čím fiesta naopak segmentu malých automobilů velikosti fabie dominuje, jsou jízdní vlastnosti. Na danou třídu výborně naladěné řízení je přesné, pro někoho možná až příliš tuhé, celkově ale perfektní s náznakem zpětné vazby a přirozeným odporem elektrického posilovače.
Radostná je i spolupráce s podvozkem, který na testovaných šestnáctipalcových kolech předváděl nevídaný mix komfortu a živosti. Ne každý výtluk či nerovnost se podařilo odfiltrovat dokonale, ale v porovnání s ostatními malými auty jde asi o nejlepší naladění podvozku. A co teprve když popusíte uzdu pravé noze, i v rychleji projížděných zatáčkách je fiesta neutrální, skvěle drží stopu, je dobře čitelná.
Elektronická stabilizace navíc zasahuje velmi citlivě, takže tohle auto je jedním ze vzácných malých aut, která uspokojí i náročné řidiče. Chybí jí sice lehkost, ovladatelností patří na špičku segmentu. Škoda jen, že řazení pětistupňové manuální převodovky je „pouze“ průměrné - je přesné, ale chybí větší mechanická vazba a při rychlém řazení se vám tu a tam stane, že místo trojky dáte pětku.
Tříválec překvapí
Z tříválce má člověk podvědomou obavu, v tomto případě ale zapomeňte na vibrující motory s malým výkonem. Když nastartujete, vibrace jsou minimální a opravdu se musíte soustředit, abyste je slyšeli. Díky přeplňování je navíc motor skvěle pružný (i ve slabší verzi 74 kW) a i když má malé prodlevy nástupu turba, nad dva a půl tisíce při plném plynu velmi ochotně a lineárně zrychluje až k omezovači. Odhlučnění motoru je perfektní, při jízdě zaznamenáte větší hluk (aerodynamický) nad 140 km/h, to už je v kabině poměrně hlučno.
Při testu spotřeby jsme se nejníže dostali na 4,6 litru, což je skvělá hodnota. Bylo to ovšem při bezvětří (+ 2 stupně Celsia) na rovné silnici s minimálním provozem, při konstantní rychlosti 90 km/h a při zatížení pouze řidičem. Obvyklejší jsou hodnoty mezi pěti a šesti litry, což je pořád slušné, když pojedete „pilu“, stoupne spotřeba nad sedm. Motor má kvůli spotřebě i delší převody, na dvojku lze jet 100 km/h, při devadesátce točí motor na pětku dva tisíce, při 130 km/h je to 2900 otáček.
Tříválec se zdvihovým objemem 999 ccm se nadmíru dobře povedl, jakkoliv vznikl zejména kvůli plnění emisních norem (atmosférická šestnáctistovka udělá stejnou službu, má však normovaně naměřené vyšší emise). Otázkou maloobjemových turbomotorů je samozřejmě životnost, tu ale několikadenní test nemůže odhalit. Hodně záleží také na řidiči, jak k autu přistupuje, například vypnutí hned po rychlé jízdně na dálnici životnost motoru o dost zkrátí.
Fiesta sice nenabídne takovou praktičnost, je však asi nejsportovnějším autem segmentu B. Výhrady máme kromě výše zmíněných nedostatků také k vyšší ceně (nynější zaváděcí ceny jsou o desítky tisíc příjemnější), také některé prvky komfortní výbavy by měly být bez příplatku.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 999 ccm, tříválec, zážehový, turbo |
Max. výkon: | 74 kW (100 k) při 6000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 170 Nm při 1400 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 11,2 s |
Nejvyšší rychlost: | 180 km/h |
Průměrná spotřeba: | 4,3 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1157 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 228 150 Kč (1,2 - 60 k - akční cena) |
Cena s testovanou motorizací: | 301 150 Kč (akční cena) |