Článek
Focus je na trhu již od roku 1998 a od té doby nenašel v nižší střední třídě přemožitele ve vyváženosti řízení a jízdních vlastností. Řízení je komunikativní, přímé a přesné.
Podvozek se zadní víceprvkovou nápravou nejenom že dovede účinně tlumit nerovnosti i na rozbitých silnicích, kterých u nás není málo, navíc má i příkladnou stabilitu v zatáčkách. Dlouho je neutrální a nedotáčivost přichází až při vysloveně přehnaných nájezdových rychlostech.
:. Facelift Fordu Focus rozhodně prospělfoto: Novinky/Martin Žemlička
Také řazení je přesné, brzdy ostré s citlivým dávkováním. Focus je zkrátka radost řídit a to platí už od první generace. Tento primát zatím nikdo nedokázal Fordu vzít.
Interiér prostorný, občas tvrdé plasty
Pojďme se podívat do interiéru. Tady předchozí glorifikace začíná trochu blednout - stačí se podívat na některé plasty na palubní desce či výplně dveří. Tvrdé a na pohled ošklivé plasty devalvují jinak docela pohledný interiér.
:. Sedadla jsou dobře dimenzovaná, možná jen boční vedení by mohlo být o trohu větší. foto: Novinky/Martin Žemlička
Také k ergonomii máme drobné výhrady - například elektronická stabilizace se vypíná zbytečně složitě a palubní počítač se neovládá zcela intuitivně.
To jsou ale drobné prohřešky. Jinak, co se týče prostornosti není problém - vepředu ani vzadu. Škoda jen, že řidičovo sedadlo nelze spustit více k podlaze, vyvýšení posed nemusí každému vyhovovat.
Zavazadelník nabízí v případě pětidvéřové verze ve střední třídě průměrných 385 litrů.
Jedna-šestka se musí hodně točit
Zkoušená benzínová šestnáctistovka sice papírově působí docela výkonným dojmem, v praxi se ale ukázalo, že tomu tak není. Motor sice ochotně akceleruje do nějakých 100 km/h, nad touto hranicí je to ale slabší.
Na vině je především malý točivý moment (155 Nm), který je navíc k dispozici až ve vyšších otáčkách, kdy zase posádku bude obtěžovat nepříjemný drnčivý hluk.
:. Zadní světla mají módní diody.foto: Novinky/Martin Žemlička
Spotřeba se pohybuje mezi sedmi a osmi litry naturalu 95; mimo město se dá s klidnou pravačkou jezdit i za šest. Čtyřválec 1,6 Ti-VCT bude vyhovovat všem klidným řidičům, více točivého momentu by mu ale rozhodně neuškodilo.
Pro svižnější svezení má Ford připravenu osmnáctistovku s 92 kW / 125 k (a samozřejmě sportovní ST a brzy i RS) nebo osvědčené turbodiesely.
:. Zavazadelník je dobře přístupný, nabízeným prostorem ale neohromí. foto: Novinky/Martin Žemlička
Ford Focus nemá tak velký kufr jako konkurenti a cenově se zrovna nepodbízí, ale z hlediska jízdních vlastností a řízení je to nejlepší automobil nižší střední třídy. Se základními motory je ale podvozek hodně předimenzovaný - což ale vůbec není na škodu.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1596 ccm, čtyřválec, zážehový |
Max. výkon: | 85 kW (115 k) při 6000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 155 Nm od při 4150 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 10,8 s |
Nejvyšší rychlost: | 190 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 6,6 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1257 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 521 990 Kč |