Hlavní obsah

Test: Ford Fiesta 1,25 vyhoví nenáročným řidičům

Novinky, Martin Žemlička

Předchozí generace Fordu Fiesta by sice soutěž o automobilovou královnu krásy nevyhrála nejen exteriérem, ale ani interiérem, nicméně z hlediska jízdních vlastností šlo dost možná o nejlepší automobil mezi malými auty. Jak dopadne nová generace, která nabídne nejen atraktivnější design, ale i jinou techniku pod kapotou?

Foto: maž, Novinky

Ford Fiesta (2008)

Článek

Hodnotit vzhled čehokoliv je samozřejmě do velké míry subjektivní záležitost. Co se jednomu líbí, může nechat druhého chladným a naopak. Řečeno lidovým pořekadlem, někdo má rád holky, jiný zase vdolky. Design druhého nejmenšího Fordu (po modelu Ka) prodělal těch vzhledových změn opravdu hodně. Přední maska je ohromná, ale k tak malému autu se možná ne úplně hodí. Fordu lze přičíst kladné body za originalitu, a to i v případě ztvárnění zadních partií vozu. Názor na vzhled nové Fiesty si nicméně udělejte sami.

Uvnitř je změn ještě více; dříve fádní interiér nyní připomíná kosmickou stanici, všude je spousta tlačítek, futuristických křivek atd. Opět jako v případě exteriéru platí, že ne každému to vyhovuje a mnoho řidičů dá raději přednost konzervativnějšímu zpracování.

:. Rovněž zadní partie působí originálněfoto: Novinky/maž

Futuristicky působí interiér

I přes záplavu tlačítek je ovládání snadné a logické. Čitelnost budíků i jejich umístění nelze než pochválit. Měkčené plasty působí dobře a dílenské zpracování přístrojové desky se rovněž zdá být velmi dobré – ani při jízdě na dlažebních kostkách se zpoza plastů neozval žádný nepříjemný zvuk.

Dobrý je i posaz za volantem, který lze dvouose seřídit. Sedadla jsou komfortní, vepředu ovšem nabízejí velmi malé boční vedení a pokud rádi řídíte s nohama pohodlně od sebe, budete mít možná problém se středovým panelem, který vás bude tlačit. Vzadu je to poněkud horší s prostorem pro hlavu a částečně i kolena cestujících; pokud měříte více než zhruba 180 centimetrů, na vzpřímený posaz zapomeňte.

:. Ergonomie i dílenské zpracování interiéru jsou velmi dobré.foto: Novinky/maž

Kufr je dobře tvarovaný a nabídne slušných 281 litrů. Drobnou vadou na kráse je vyšší nákladová hrana (daň za dynamický design zadních partií). Zadní sedadla jdou sklopit, vznikne pak plocha o velikosti bezmála tisíce litrů.

Fiesta má své dvojče - Mazdu 2

Jízdní vlastnosti jsou velmi podobné jako v případě sourozence nové Fiesty, tedy Mazdy 2 – auto si nechá v zatáčkách hodně líbit (než se dostaví přirozená nedotáčivost), podvozek je komfortní a dobře tlumí rázy od nerovností. Stabilita je i ve vysokých rychlostech výtečná, stejně jako vedení stopy v zatáčce. Jízdní vlastnosti i nadále patří mezi to nejlepší mezi malými auty, i když se z novinky částečně vytratila hravost minulé generace.

Přímé a dokonce ostré řízení nabízí příkladnou zpětnou vazbu a přesnost. Kvůli tomu, že nově je použitý elektrický posilovač, bylo u minulé generace „točení volantem“ přeci jen zábavnější. Ale i přesto – jízdní vlastnosti i pocity za volantem jsou nadprůměrné.

Pětistupňová manuální převodovka je velmi přesná, vytknout se jí dá snad jen nepřirozený, necitlivý odpor při rychlém řazení přes neutrál. Spojka zabírá pozvolna a v dostatečně dlouhém úseku. Brzdy netřeba komentovat; výborně se dávkují a dostatečný je i jejich účinek.

:. Ford Fiesta (2008): vzadu by přeci jen mohlo být více místafoto: Novinky/maž

Nejslabší motor pouze pro nenáročné

Záměrně jsme si k testu vybrali nejslabší motor v nabídce – benzínový čtyřválec s objemem 1,25 litru a výkonem 60 koní a 109 Nm. Motor je třeba hodně vytáčet (pak se začne z motorového prostoru ozývat hluk), jinak je pochopitelně líný, obzvláště při plném naložení vozidla. Nicméně, díky zpřevodování a poměrně nízké pohotovostní hmotnosti vozidla je Fiesta i se základní motorizací ve městě a mimo něj docela živá. Problém nastává na dálnicích, v delších stoupáních nebo při potřebě rychlé akcelerace.

Spotřeba je silně odvislá od jízdního stylu; v reálu se s tímto motorem dá jezdit za 7 litrů na sto v kombinovaném režimu. Tento motor bude vyhovovat klidným řidičům i těm, kteří za rok najezdí málo kilometrů, řekněme mezi 10 až 20 tisíci.

:. Zavazadelník má vyšší nákladovou hranufoto: Novinky/maž

Závěrečné zhodnocení

Celkově hodnotíme novou Fiestu pozitivně. Je to neotřele vypadající auto s výtečnými jízdními vlastnostmi. Vzadu by na poměry třídy přeci jen mohlo být více místa pro posádku, přední sedačky by si zasloužily lepší boční vedení a základní motor 1,25 vyhoví spíše nenáročným řidičům. Cenově je základní verze Fiesty nastavená proti tříválcové Fabii 1,2 HTP a nechme se překvapit, jak novinka Fordu promluví do prodejních statistik.

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1242 ccm, čtyřválec, zážehový
Max. výkon:44 kW (60 k) při 6000 ot./min.
Max. točivý moment:109 Nm při 3600 ot./min.
0 - 100 km/h:16,9 s
Nejvyšší rychlost:152 km/h
Kombinovaná spotřeba:5,4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1054 kg
Poháněná náprava:přední
Cena základní verze:249 990 Kč
Související témata:

Související články

Test Fordu Ranger: dělník do terénu

Pick-upy v našich končinách nejsou příliš rozšířené, na rozdíl třeba od Spojených států, kde města křižují stovky automobilů s korbou (většinou prázdnou)....

Test Ford Focus ST: trefa do oranžového

Sytě oranžová barva je samozřejmě to první, co vás zaujme na nejostřejším Focusu současnosti (než přijde napjatě očekávaná verze RS), nicméně to nejlepší...

Výběr článků

Načítám