Článek
Fiat v současné době prodává dvě verze Punta – starší s označením Actual a modernizované Evo. Punto Evo kromě několika designérských retuší (kupříkladu zadní svítilny), lepšího odhlučnění, a několika novinek v interiéru (jiné rádio i středový panel) nabízí hlavně nový motor 1,4 MultiAir.
Tento čtyřválcový, turbodmychadlem přeplňovaný motor najdete i v některých modelech Alfy Romeo a jeho výkon je u Punta 105 nebo 135 koní. Technickou zajímavostí je elektrohydraulický systém ovládání sacích ventilů, který dokáže otevírat sací ventil nezávisle na poloze vačkové hřídele a ostatních válcích. Motor má díky tomu rychlé reakce na sešlápnutí plynového pedálu a nižší spotřebu paliva.
Reakce motoru jsou vskutku bezprostřední, od zhruba 2000 otáček, kdy se turbodmychadlo roztočí, je zátah vynikající, podobný jako u turbodieselů. To vše doprovází příjemný zvuk výfuku.

Fiat Punto Evo
Spotřeba paliva se v reálném provozu pohybuje při rychlé jízdě mezi 8 – 9 litry, při defenzivní jízdě mimo město klesne na zhruba sedm litrů na sto kilometrů.
Optimistickým údajům výrobce (mimo město – 4,6 l, město 7,2 l) se nám nepodařilo přiblížit. Spotřebu tedy lze ve srovnání s podobně výkonnými motory označit slovem průměrná, dynamicky a akusticky je tento motor vynikající.
Měkčí podvozek nemá rád rychlou jízdu
Podvozek i přes standardní sedmnáctipalcová kola (pneumatiky 205/45) poskytuje dobrý komfort, jeho slabiny se objeví při rychlých průjezdech na otevřené silnici. Punto se v rychle projetých zatáčkách naklání, přední kola rychle ztrácejí přilnavost a výsledkem je přirozená nedotáčivost. Stabilita v přímém směru je nicméně velmi dobrá a pokud nemáte potřebu zběsilého vrhání se do zatáček, bude vám Punto Evo s relativně jednoduchým, v dané třídě nicméně běžným podvozkem (vpředu McPherson, vzadu vlečená ramena spojená zkrutnou příčkou) vyhovovat.

Fiat Punto Evo
Manuální převodovce by neuškodil šestý stupeň, řazení je vcelku přesné, ale dráhy jsou zbytečně dlouhé. Řízení je přeposilované s horší zpětnou vazbou.
Střešní okno zmenšilo interiér
V interiéru testovaného modelu bylo střešní okno, které snížilo výšku stropu – cestující nad 185 cm se tak vepředu dotýkají hlavou čalounění stropu. Vzadu je dostatek místa pro nohy i hlavu, sedadla jsou dostatečně dimenzovaná. Zavazadelník má objem pouhých 275 litrů, navíc má vysokou nakládací hranu.

Fiat Punto Evo
Celkově nabídne Punto Evo s čtrnáctistovkou velmi dobrou dynamiku, solidní komfort i odhlučnění. Mezi zápory řadíme delší dráhy převodovky, měkčí podvozek (vzhledem k tomu, že jde v současnosti o nejvýkonnější verzi Punta) a méně prostoru pro řidiče a spolujezdce (pokud si připlatíte za střešní okno). Také cena se zdá být vysoká, ale importér aktuálně poskytuje slevu ve výši 20 tisíc korun a řekli bychom, že prodejce Fiatu vám asi bez přimlouvání přihodí navíc nějakou tu výbavu zdarma.

Fiat Punto Evo
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1368 ccm, čtyřválec, zážehový, turbo |
Max. výkon: | 99 kW (135 k) při 5000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 206 Nm od 1750 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 8,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 205 km/h |
Průměrná spotřeba: | 5,6 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1170 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 448 900 Kč |