Článek
Nový Ford Explorer, stejně jako SUV-kupé Capri, stojí na koncernové platformě MEB, kterou sdílí s konkurenty, jako je VW ID.4, Audi Q4 e-tron nebo Škoda Enyaq. S délkou 4468 mm je přitom výrazně menší nejen oproti předchozímu exploreru (5049 mm), ale také oproti enyaqu (4649 mm) či VW ID.4 (4584 mm).
Začněme ale od designu, který vlastně žádnou spřízněnost s koncernovými vozy neprozrazuje. Designéři vsadili na čisté plochy, jednoduché linky a vzhled kombinující městskou eleganci s lehce robustnějším charakterem.
Vpředu zaujmou decentně pojaté světlomety, které jsou opticky propojeny černou lištou s nápisem Explorer, podobný styl pak vidíme i vzadu. Ani jedna z lišt přitom není podsvícena. Zajímavě pak působí i stříbrné orámování nárazníků, grafika propojující střechu s karoserií za C-sloupky nebo tvary kol, u testovaného vozu s největším dostupným průměrem 21 palců.
Úsporně, ale zoufale pomalu. Volkswagen ID.7 zvládl 941 km na jedno nabití
Bohužel kabina už se tak svébytného pojetí nedočkala. Kdo zná koncernové elektromobily řady ID, jistě si všimne stejného přístrojového štítu, voliče „převodovky“ na sloupku řízení, ovladače světel nebo sedadel - u testovaného vozu příplatkových ergonomických s certifikátem AGR a masážní funkcí.
U většiny sdílených komponent není důvod ke stížnostem, funkci plní a zpracování je kvalitní. Nepříliš šťastné je však ovládání oken, s přepínačem pro ovládání zadních oken místo samostatných tlačítek. Vyloženě frustrující je pak práce s dotykovými tlačítky na podivně šišatém volantu, která si reagují, jak sama chtějí.
Designéři Fordu ovšem přispěli i vlastními inovacemi, jako je skvěle hrající soundbar na palubní desce nebo středový 14,6“ vertikální displej infotainmentu, který je posuvný, a kromě nastavitelného sklonu nabízí i skrytou přihrádku. Systém je označován jako SYNC Move, pod fordí grafikou je však snadno rozpoznatelný systém koncernu VW. Systém je ovšem přehledný a plynulý.
Pochvalu si zaslouží také úložné prostory, kterých je v kabině přehršel. Od velkých kapes ve dveřích přes prostor mezi sedadly s kladívkem pro rozbití skla až po obří prostor pod středovou konzolí. Prostor na zadních sedadlech je pak víc než dostatečný, přičemž ani příplatková panoramatická střecha nepředstavuje žádné omezení prostoru nad hlavou.
Zavazadlový prostor nabízí dvojité dno a sedadla dělená v poměru 60 : 40 s praktickým průvlakem za loketní opěrkou. Objem je standardně 465 litrů, respektive 1455 litrů při sklopení opěradel. Kufr je snadno plně využitelný, je pouze škoda, že si Ford pod přední kapotou neprosadil menší box na nabíjecí kabel, jaký nabízí Puma Gen-E nebo Mustang Mach-E.
Známá nabídka
Mnozí si možná ještě vzpomenou, že premiéra Fordu Explorer proběhla již v březnu roku 2023, přičemž uvedení na trh bylo v plánu začátkem roku 2024. Jenže poté Ford ohlásil odklad, který byl spojován s nutností přizpůsobit se novým evropským technickým předpisům. Tohle zdržení ovšem přineslo i pozitiva.
Ford totiž do nového exploreru rovnou implementoval nové elektromotory řady APP550, které jsou kompaktnější, lehčí a nabízí vyšší výkon s nižší spotřebou. Upraveny byly také akumulátory, které dostaly nové chemické složení pro delší dojezd, rychlejší dobíjení a jsou dostupné s kapacitou až 79 kWh. Koncernové modely přitom techniku dostávaly postupně, v rámci technické modernizace.
Podobně jako ostatní koncernové vozy na platformě MEB přitom i Ford Explorer pořídíte s pohonem zadní nápravy, nebo ve verzi s pohonem všech kol. K dispozici jsou také různé kapacity baterií, přičemž zadokolka s výkonem 210 kW (286 k) a baterií o využitelné kapacitě 77 kWh v nižší výbavě Explorer slibuje působivý dojezd až 602 kilometrů.
Nám dělala společnost vrcholná motorizace, kterou je čtyřkolka s kombinovaným výkonem 250 kW (340 k), točivým momentem 679 Nm a udávaným dojezdem až 566 kilometrů, respektive 532 kilometrů v námi testované bohatší výbavě Explorer Premium. Ačkoliv se provozní hmotnost pohybuje přes 2,1 tuny, zrychlení z 0 na 100 km/h slibuje čtyřkolka už za 5,3 sekundy.
Okamžité zrychlení při startu z místa u elektromobilu nepřekvapí, 340 koní ale zajistí dostatek elánu i na dálnicích, a to včetně těch německých. Přes 180 km/h vás ovšem explorer nepustí. Automobilka si přitom vyhrála i s naladěním plynového pedálu, zatímco brzdy působí celkem přirozeně. Rekuperace je přitom dostupná pouze v jednom režimu, s nutností dobrzdit do úplného zastavení.
Zůstal Fordem
Pokud se ale fordy v minulosti něčím výrazněji odlišovaly od konkurence, bylo to naladění podvozku a zážitek z jízdy. Na tuto tradici se inženýři fordu rozhodli navázat přepracovaným naladěním posilovače řízení s přesnější odezvou, úpravou softwaru stabilizačního systému a přepracovány byly také tlumiče a pružiny. Adaptivní podvozek DCC přitom v nabídce chybí.
Výsledkem snažení Fordu je velice zajímavý kompromis mezi sportovní jistotou, kultivovaností a komfortem. Podvozek má rozhodně tvrdší nastavení, než je u koncernových elektromobilů zvykem, ovšem díky tomu se vůz chová jistě, stabilně a ani při svižnějším průjezdu zatáček se nijak výrazně nenaklání.
Ani na horších cestách pak auto neposkakuje a nemá sklony k výraznému mlácení, přesto sem tam nějaký pazvuk do kabiny pronikl. Pro vyšší pohodlí bychom tak raději upřednostnili standardní 20“ kola namísto příplatkových 21“ disků.
Na úplný závěr pak zbývá probrat už jen spotřebu, kterou během testu na přelomu roku výrazně ovlivnily mrazy. K hodnotám 16-17 kWh/100 km dle WLTP jsme se bohužel nepřiblížili, průměr v rozmezí 20 až 22 kWh/100 km ale při plném tepelném komfortu a cestování i na delší vzdálenosti považujeme za solidní.
Explorer navíc podporuje nabíjení při výkonu až 185 kWh, kdy akumulátor slibuje dobití z 10 na 80 procent za 26 minut. U pomalejších nabíječek pak oceníte schopnost vozu dlouhou dobu udržet maximální nabíjecí křivku. Čas u nabíječky v zimě navíc zkracuje možnost manuálního spuštění předehřevu baterie.
Stojí za zvážení?
Zatímco šestiválcové explorery starších generací působily spíše jako zajímavé zpestření nabídky, nový explorer nabízí zajímavé schopnosti v příjemném balení. Otázkou tak zůstává snad už jen cena, ve které sice válcuje původní koncernové konkurenty, s příchodem nepatrně většího elroqu ale lehce ztratila na své oslnivosti.
Základní model pořídíte za akční cenu od 986 900 Kč, přičemž verze s dojezdem přes 600 km startuje za stále působivou cenu od 1 149 900 Kč. Testovaná čtyřkolka by se dala s bohatší výbavou pořídit od 1 249 900 Kč, což opět není špatná nabídka, s vyšší výbavou (od 1 339 900 Kč) a několika příplatkovými pakety se ale cena testovaného vozu vyšplhala na 1 453 400 korun.
Nepostradatelným příplatkem by se přitom mělo stát snad jen tepelné čerpadlo za 30 000 Kč, bez zbytku výbavy už by se ale dalo snadno obejít.
Ford Explorer 79 kWh AWD | |
---|---|
Motor: | 2x elektromotor |
Nejvyšší výkon/točivý moment: | 250 kW (340 k)/679 Nm |
Poháněná náprava: | 4x4 |
0-100 km/h: | 5,3 s |
Nejvyšší rychlost: | 180 km/h |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP: | 16,1 - 17,2 kWh/100 km |
Dojezd v kombinovaném režimu na jedno nabití dle WLTP: | 532 - 566 km |
Max nabíjecí výkon AC/DC: | 11/185 kW |
Čas nabíjení z 10 na 80 %: | 26 minut |
Kapacita baterie: | 79 kWh (využitelných) |
Délka × šířka × výška: | 4468 × 1872 × 1639 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 470/1460 l |
Základní cena modelu: | 986 900 Kč |
Základní cena testované verze: | 1 249 900 Kč |
Cena testovaného vozu: | 1 453 400 Kč |