Článek
Dodge Caliber nelze nikam zařadit. Jedná se o hatchback, kombi, SUV, MPV...? Těžko říct. Svým vzhledem se může zařadit snad do všech těchto kategorií. Karoserie o rozměrech 4415 x 1800 x 1535 mm je neuvěřitelně hranatá a mohutná. Všude jsou ostré linie, přední maska je stejně vysoko jako u teréňáků a přitom nelze pochybovat, že tohle je osobák se vším všudy.
Svalovec v havajské košili
Dodge Caliber je jeden z nejmuskulaturnějších vozů na českém trhu, a to do toho zahrnujeme i sportovní vozy. Vystouplé blatníky, extrémní výška (naštěstí omezená černými podílnými pásy na střeše zasahujícími až k zadním světlům) a ohromná přední maska dávají dohromady celek, který překvapí i fanoušky off-roadů. Každý, kdo vůz viděl, byl k němu přitahován silou snad gravitační - na parkovišti se kolem vozu neustále rojilo klubko mladých lidí. Dopomáhal k tomu i výrazný žlutý lak, který byl prostě nepřehlédnutelný.
Hrany, plast a zase hrany
Interiér je u vozu dost zvláštní. Především je mohutný, takže se člověk cítí dost bezpečně. Cestující však může odradit dost jednoduchá a snad až příliš hranatá a plastiková přístrojová deska. Přehledná sice je, to všechna čest, ale v plastech mohli konstruktéři trochu ubrat, lehce rozdělit plochy a především se krotit v hranách. Středový tunel o velikosti a vzhledu tvárnice zas až tak elegantní není.
Odkládacích ploch je po voze celkem dost. Jen do kapes ve dveřích se vejde pouze malý přenosný box s CD, nikoliv však automapa. Před spolujezdcem jsou dvě uzavíratelné schránky, ta vrchní však nemá aretaci víka, vespodu je chladicí box na čtyři plechovky pití. Největší a nejlepší tak uznáváme schránku pod loketní opěrkou.
Dvě lákadla
Jako dva zajímavé prvky musíme vyzdvihnout systém sklápění zadních sedadel, kdy jednoduše lze vytvořit zcela rovnou podlahu o hodně slušném objemu zavazadelníku. Škoda jen vyšší nakládací hrany.
Ta druhá "vychytávka" je z oblasti zábavy. Ve voze je totiž instalován velmi výkonný audiosystém Boston (již obdivovaný v Chrysleru 300C [celý test]) se skvělým zvukem a výklopným reproboxem ze zadního víka. Na pláži si můžete vytvořit hudební kulisu podle svého přání.
Motor a podvozek
Agregát pod kapotou byl vznětový čtyřválec VW o objemu 1968 ccm o výkonu 103 kW a točivém momentu 310 N.m při 1750 ot./min. Zdá se, že to není mnoho, ale jak jsme se přesvědčili, stačí bohatě. Vůz jede naprosto ladně, motor má stále chuť zrychlovat a spotřeba je v normě. My jsme jezdili za celý test za 6,7 l na 100 km. Tabulky sice udávají kombinovanou spotřebu 6,1 l, ale nás zajímalo, jak motor "utahat", kde má hranice on a podvozek, takže jsme ho vůbec nešetřili.
Přes šestistupňovou manuální převodovku (s opravdu přesným chodem) jsou poháněná přední kola. Vpředu McPherson a vzadu víceprvkový závěs pracují perfektně. Jen v serpentinách poznáte, že automobil je dost vysoký a osmnáctipalcová kola občas nepohltí větší nerovnosti. Utrhnout se nám vůz podařilo několikrát, ale stačí jen lehká korekce volantem a bez zbytečného škubání a divokých výpadů se automobil srovná do stopy. Jízdní vlastnosti caliberu jsou perfektní a zaslouží si náš obdiv.
Americká cena
Základní cena vozu s tímto motorem je 525 000 Kč. Náš vůz však měl výbavu vyšší, takže byl o 64 tisíc dražší. V našem testovaném voze se však objevují další příplatkové výbavy: luxusní paket zahrnující kožená sedadla, indikátor tlaku pneumatik, ... (+53 900 Kč), MusicGate power sound system (+15 900 Kč) a kola z lehkých slitin 18" (16 800 Kč). Konečná cena se tak vyšplhala na 675 600 Kč.
Technické údaje | |
Dodge Caliber 2.0 CRD SXT | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1968 ccm |
Max. výkon | 103 kW při 4000 ot./min |
Max. točivý moment | 310 N.m při 1750 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 7,9 |
Mimo město | 5,1 |
Kombinace | 6,1 |
Výkony | |
Max. rychlost | 196 km/hod |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4415 mm |
Šířka | 1800 mm |
Výška | 1535 mm |
Rozvor | 2635 mm |
Objem zavazadelníku | 352/1013 l |
Provozní hmotnost | 1500 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | - |
Ochrana dětí | - |
Ochrana chodců | - |
Ceny | |
Základní cena vozu | 525 000 Kč |
Základní cena vybavení SXT | 589 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 675 600 Kč |