Článek
Na první pohled vypadá Daihatsu Terios jako Toyota RAV 4 (Toyota mimochodem Daihatsu vlastní). Nutno říci, že výrazně levnější, ale také výrazně laciněji působící. Dojmu z šetření „kde se dalo“ se nezbavíte ani po prvním usednutí do interiéru.
Palubní deska působí jako z minulého století, interiér vypadá jednoduše a nebudí moc důvěry. U vozu na pomezí SUV a off-roadu to lze přejít pouze při mimořádně nízké prodejní ceně. Jenže tu Terios nenabízí. Cenově vychází čtyřkolka podobně jako Yeti a to je soupeř, který by Teriose kultivovaností jízdy zašlapal do země. Na druhou stranu, Terios je zase v terénu šikovnější a díky stálému pohonu 4x4 a uzávěrce mezinápravového diferenciálu by projel tam, kde by Yeti neměl šanci.
Dojmy z interiéru nejsou jenom špatné: tříramenný volant padne dobře do ruky, dílenské zpracování není špatné a uvnitř je i relativně dost odkládacích prostorů na drobnosti. Největší výhodou je prostornost pro posádku - místa je dost i na zadních sedadlech. Sedadla mají tvrdší výplň.
Stálý pohon 4x4
Výhodou Teriose je jednak stálý pohon 4x4 a pak také možnost uzamknout mezinápravový diferenciál. To například Yeti nenabízí. V lehkém terénu nemá Terios problém, díky nízkým převisům karoserie, stálému pohonu 4x4 i uzávěrce se s ním lze vydat i do středního terénu; v tomto případě je ovšem limitován křížitelností náprav.
Zadní tuhá náprava nicméně zvládne hodně a pokud nepotřebujete vysloveně projíždět těžším terénem, Terios vás nezklame. Nevypadá na to, ale na jízdu mimo zpevněné silnice je připraven dobře. Výhodou je i nízká pohotovostní hmotnost.
Horší je to na běžné silnici, ať už jde o filtrování nerovností nebo o náklony vozidla v zatáčkách či stabilitu nad cca 120 km/h.
Když motor vytočíte, stačí to ve městě a mimo něj na docela svižnou jízdu, na dálnici pocítíte výkonností problémy benzínové patnáctistovky s pouhými 135 Nm točivého momentu.
Turbodiesely, jenž jsou v kategorii SUV populární, Daihatsu nenabízí. Čtyřválcový motor je navíc ve vysokých otáčkách hlučný. Spotřeba se pohybuje mezi osmi a deseti litry; stálý pohon všech kol spolkne o pár deci více, než auto s pohonem pouze jedné nápravy.
Terios není špatnou volbou, pokud hledáte cenově přijatelné auto do terénu. Musíte mu však odpustit esteticky méně zajímavý interiér a horší jízdní vlastnosti na běžných silnicích. Škoda, že není v nabídce turbodiesel, pak by Terios mohl výrazněji promluvit do prodejních statistik. Nevýhodou je i v podstatě neznámá značka Daihatsu a také fakt, že v Česku neexistuje oficiální zastoupení a kvalitní servisní síť.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1495 ccm, čtyřválec, zážehový |
Max. výkon: | 103 k (76 kW) při 6000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 135 Nm při 4400 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 12,4 s |
Nejvyšší rychlost: | 160 km/h |
Průměrná spotřeba: | 7,5 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1140 kg |
Poháněná náprava: | přední, ev. 4x4 |
Cena základní verze: | 409 000 Kč, verze 4x4 529 000 Kč |