Hlavní obsah

Test Dacie Logan MCV 1.6: pro sedm pod tři sta

Novinky, Jan Čech

Kdybychom měli Dacii Logan zařadit do nějaké kategorie, asi bychom si museli vymyslet novou. Jedná se totiž o klasické kombi, ale to jen při pohledu z dálky. Už zblízka je vidět hodně zvýšená střecha, ale zase ne tak, aby auto bylo MPV.

Článek

Čekání na Dacii kombi bylo opravdu dlouhé. Pouze sedan v nabídce nemohl uspokojit všechny zákazníky, kteří chtěli levný vůz s velkým zavazadelníkem. Teď už je tady a můžeme se proto zamyslet, pro koho je vlastně vůz určen.

Po designerské stránce...

...se dá o Dacii Logan MCV říct, že je povedená. Stejně jako sedan tohle není žádný designerský skvost, ale přesně splňuje všechny požadavky na současný automobil. Účelná karoserie je stavěna na to, aby bylo co nejlevnější jí postavit i opravit. Kolem dokola jsou plastové chrániče, které se ocení v městském provozu. Kombi je dlouhé 4450 a vysoké 1640 mm a i přes tyto netradiční hodnoty vypadá "normálně". Snad tedy až na zadní část, kde páté dveře nejsou výklopné vzhůru, ale stejně jako u dodávek otevíratelné do stran. Nejdřív na 90°, po odjištění druhé páky až téměř 180°. Bohužel jsou dělené 50:50, takže střední široký sloupek hodně znesnadňuje pohled zpětným zrcátkem a malá boční jej dost dobře nenahradí. Ale když vnější křivky shrneme dohromady, tak nám vyjde, že tohle je vůz pro vyloženě konzervativní lidi, kteří touží především po užitnosti, než nějaké eleganci.

Po prostorové stránce...

...je kombík něco neuvěřitelného. Když se jeden kolega na automobil podíval, hned řekl, že to je "neuvěřitelnej náklaďák". My měli sedmimístnou verzi, která zaujme především tím, že ani ve třetí řadě se lidé netísní, dokonce ani v oblasti kolen! Když se třetí řada vyjme, vznikne gigantický nákladový prostor o objemu asi 700 l, který nemá ve třídě konkurenci. Navíc je hodně místa i do výšky, takže lze převážet i hodně objemné předměty.

V rámci pohodlí a kvality...

...už tak radostní nejsme. Původní nadšení z Dacie Logan opadlo, protože dnes už se vlivem tvrdé konkurence najdou na trhu i celkem podobně drahá auta s lepšími materiály v interiéru i ergonomií. Pokud bychom si vyhlédli třeba nějakou pěknou slevovou akci na Citroën Berlingo, dostali bychom za peníze jen o kousek vyšší opravdu moderní vůz podobných kvalit. Dacia se totiž stále potýká s kvalitativní (místní drnčení prostě patří k věci) i ergonomickou stránkou (volant bez nastavení je pro různé řidiče tragédií). Dacii bychom ale zase křivdili, kdybychom jí nepřiznali jednoduchost, účelnost a především již zmíněnou prostornost.

Motorově je na tom Dacia...

... celkem dobře. Šestnáctistovka spalující benzín je ideálním společníkem na cesty, když menší čtrnáctistovka by byla příliš slabá. Vysoká karoserie má velký odpor vzduchu, je těžká a při plném zatížení by čtrnáctka už asi couvala. Náš motor tak vypadal na ideálního společníka, který udělá svou práci a přitom si v průměru řekne o 8 L na 100 km. Výtka ovšem jde směrem k charakteristice motoru ve vysokých otáčkách. Zpřevodování je totiž dost dlouhé a zvlášť pružné zrychlení při vytočení motoru nad 3000 ot./min je trochu slabší.

Podvozek, brzdy a řízení...

...bychom mohli nazvat průměrné. Brzdy mají velmi pomalý nástup, i když jsou dostatečně silné. Řízení je pohodlné ve městě, ale příliš přeposilované na jízdu a navíc není vůbec přímé, takže řidič neustále ručkuje jak v teréňáku. Podvozek má opět vyšší konstrukci, je měkce naladěn, a to je chyba při vyhýbacím manévru nebo v ostrých zatáčkách. Tam se hmotná karoserie opře do vnějších kol a ta vnitřní se dost odlehčí. Na suché silnici ještě je vše v pořádku, ale na štěku či mokru už dochází k rychlému smyku.

A když se mluví o ceně...

...tak je Logan ve svém živlu. Jen málokterý konkurent má tak nízko nasazenou cenovou politiku. A když už, tak se jedná o vozy značně menší. Tohle ohromné kombi bychom srovnali snad vážně jen s již zmíněným Citroënem Berlingo, na který však musí být výrazná sleva a ještě nenabídne sedm míst. Logan je v tomto poli prostě bez konkurence.

Technické údaje
Dacia Logan MCV 1.6
Motor
Zdvihový objem1598 ccm
Max. výkon64 kW při 5500 ot./min
Max. točivý moment128 N.m při 3000 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město10,6
Mimo město6,5
Kombinace8,0
Výkony
Max. rychlost167 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod13,7 s
Převodovka
pětistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka4450 mm
Šířka1740 mm
Výška1636 mm
Rozvor2900 mm
Objem zavazadelníku200/700 l
Provozní hmotnost1195 kg
Ceny
Základní cena vozu235 900 Kč
Cena testovaného vozu298 900 Kč
Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám