Hlavní obsah

Test Dacie Jogger Essential LPG: Důstojný základ

Dacia v moderní době toho vždy uměla nabídnout spoustu za málo peněz a model Jogger není výjimkou. Je praktický, neskutečně prostorný a ani v základní výbavě Essential se nemá za co stydět. I palubní systém do mobilu Media Control je docela dobrý nápad. Příplatek za prostřední výbavu je ovšem příliš malý na to, abych mohl základ skutečně doporučit.

Foto: Petr Horník, Právo

Dacia Jogger Essential TCe 100 LPG

Článek

Když jsem prvně jezdil s Dacií Jogger, byly to plně vybavené kousky s automatickou klimatizací a vestavěnou navigací. Dacia však má po stránce infotainmentu zajímavý systém s názvem Media Control, který nenabízí žádná jiná automobilka. Právě na něj jsem se těšil snad nejvíc, když jsem přebíral k testu kousek v základní výbavě Essential.

Za volantem Dacie Jogger: Všestranný rodinný obr

Testy

Po vzhledové stránce se od lepších výbav se tato verze příliš neliší, chybí snad jen ochranný plast na dveřích a samozřejmě tu jsou plechová kola s plastovými poklicemi. Už základní výbava má LEDkové světlomety, které navíc obstojně fungují, a automatické rozsvěcení.

Až uvnitř začnou být rozdíly znát. Nejde ani tak o barvy potahů sedaček, to je detail, jako spíš o materiály. Přehlídku tvrdých plastů všude kolem člověk v autě za tuto cenu pochopí, ale plastová loketní opěrka ve dveřích bez jakéhokoliv polstrování nebo i jen potahu mě začíná do lokte tlačit velmi rychle.

Foto: Petr Horník, Právo

Interiér je jednoduchý, ale funkční.

Manuální klimatizace tu je příplatkem, stejně tak tempomat, a port USB k nabíjení telefonu je tu jediný na palubní desce. A budete ho potřebovat, protože ten telefon bude fungovat jako displej infotainmentu.

Chcete displej? Vytáhněte mobil

Systém, který se jmenuje Media Control, je aplikací do smartphonu a po spárování mobilu s bluetooth v autě funguje jako centrální displej jakéhokoliv jiného auta.

Kromě přehrávání hudby z telefonu tady můžu ovládat rádio vestavěné ve voze včetně ukládání předvoleb. Dokonce vidím i průměrnou spotřebu či hodnocení jízdy. Po každém dojetí do cíle mi aplikace ukáže, jak úsporně jsem jel.

Foto: Petr Horník, Právo

Aplikace Media Control umí mimo jiné ovládat rádio vozu včetně ukládání předvoleb.

Není to špatný nápad, vážně ne. Nevadí ani, že jsou skryta tlačítka na bocích mobilu, protože displej je pořád zapnutý. Uchycení telefonu pomocí gumových pásků je navržené tak, aby boční tlačítka nemačkalo. Jedinou nevýhodou snad může být, že displej mobilu je menší oproti klasickému infotainmentu, takže je na něm např. mapa hůř vidět.

S Media Controlem se pojí také rozšířené menu v displeji přístrojového štítu. Právě zde se dá spárovat mobil s autem pomocí bluetooth a jde odtud ovládat i úplně všechno ostatní včetně zmíněných předvoleb rádia.

Foto: Petr Horník, Právo

Aplikace má i nastavitelné obrazovky, kam si můžete nastavit zkratky.

Ve výsledku tak aplikaci Media Control v telefonu v podstatě nepotřebujete, ovšem její používání je samozřejmě jednodušší než nekonečné klikání tlačítky na volantu, abyste se v textovém menu přístrojového štítu dostali tam, kam chcete.

Foto: Petr Horník, Právo

Rozšířené funkce v displeji přístrojového štítu jsou praktické.

Ke zbytku interiéru v podstatě nemám co dodat navíc k tomu, co jsem už napsal. Vpředu je jogger totožný se sanderem či loganem, na druhé řadě sedaček mám ohromnou spoustu místa. Navzdory vzhledu připomínajícím trestnou lavici to tu je i relativně pohodlné, ale třeba středovou loketní opěrku či porty USB tady nedokáže jogger nabídnout ani v nejvyšší výbavě.

Za zadními opěradly je propast rozměrů nedozírných – zdá se mi, když do ní pátými dveřmi ukládám malou tašku s věcmi na víkend. Aby po kufru nelítala sem a tam, dávám ji do rohu k sedačkám a musím se opravdu natáhnout, abych tam dosáhl bez ušpinění kalhot o nárazník. Kufr je vážně obří a když odklopím větší část zadní lavice, bez problémů tu strčím diagonálně dvoumetrové latě.

Foto: Petr Horník, Právo

Zadní sedačky se dají odklopit a kufr tak má přes 1,8 m3 prostoru.

Samozřejmě, velikost prostoru vzadu je znát na řízení. Nemůžu se zbavit dojmu, že za sebou táhnu obrovskou almaru. Je nad slunce jasné, že jogger nevznikl pro řidiče-entuziasty, což ale znamená, že jeho chování v zatáčkách bude málokoho z cílové skupiny zákazníků trápit.

Dobrou zprávou je, že vůz na nerovnostech není hlučný ani přes svůj tvar veliké plechové krabice a překvapivě dobře odolává nedotáčivosti. Trochu nepříjemný je jen aerodynamický hluk, kterého je v dálničních rychlostech docela dost.

Na plyn je silnější

Ve verzi Essential se jogger v Česku prodává výhradně s motorem označeným TCe 100 Eco-G. To znamená litrový tříválec s pohonem na benzín a LPG, který má nejvyšší výkon 100 koní. Ovšem pozor – takový výkon je pouze při jízdě na LPG.

Důvodem k tomu je větší odolnost LPG vůči detonačnímu hoření, takže turbodmychadlo může drobně zvětšit plnicí tlak. Jedete-li na benzín, máte pod pravou nohou 90 koní. Ve skutečném světě je však ten rozdíl sotva poznat, a pokud ano, tak až v horní třetině otáčkoměru, kam stejně většina majitelů motor vytáčet nebude.

Foto: Petr Horník, Právo

Plyn se tankuje pod plastovou krytkou u hrdla benzínové nádrže.

A vůbec, když si koupíte auto na plyn, asi nebudete jezdit na benzín. Proč taky, když je LPG v současnosti o víc než polovinu levnější. Jeho spotřeba je navíc příjemná - 6,9 l/100 km, dokud nevjedu na dálnici, a 8,8 l/100 km celkem i s dálnicí. Benzínu však přesto vůz spotřebovává trochu méně – celkový průměr je 7,5 l/100 km včetně dálniční jízdy.

Právě ta zvedá spotřebu ze všeho nejvíc, jak ostatně hodnoty u LPG nasvědčují. Šestistupňová převodovka je poskládaná relativně nakrátko, takže sice není problém jet 70 km/h na pětku či 80 km/h na šestku, ale na dálnici vás bude hlukem cokoliv nad nějakých 120, 125 km/h otravovat.

Dobrý sluha

Závěrem se sluší zmínit snad jen trochu nepříjemná kulisa řazení a fakt, že zpátečku leckdy nejde snadno zařadit a musím znovu sešlápnout spojku. Také do zavazadelníku by to chtělo nějaký zádržný systém aspoň mezi příplatky.

Foto: Petr Horník, Právo

Dacia Jogger Essential TCe 100 LPG

Jogger je povedené praktické auto, které i ve verzi Essential umí za cenu jen lehce nad 400 tisíc korun nabídnout opravdu hodně muziky. Zejména kvůli materiálům v interiéru bych však opravdu zvažoval, zdali nekoupit o stupínek vyšší výbavu Expression.

Přidáte-li do základní verze všechny nabízené příplatky, tedy klimatizaci, nastavitelný volant, couvací senzory a tempomat, prostřední verze od 458 tisíc už není o tolik dražší a nabídne kromě většiny těchto věcí skutečný centrální displej. A hlavně, vaše lokty nebudou na delších trasách trpět.

Dacia Jogger Essential TCe 100 Eco-G
Motor:999 ccm, řadový zážehový tříválec, turbo, nepřímé vstřikování paliva
Max. výkon a točivý moment při provozu na LPG:74 kW (100 k)/170 Nm
Max. výkon a točivý moment při provozu na benzín:67 kW (91 k)/160 Nm
Převodovka:šestistupňová manuální
0-100 km/h na benzín/LPG:12,5/12,3 s
Nejvyšší rychlost na benzín/LPG:172/175 km/h
Průměrná spotřeba benzínu/LPG (WLTP):6-6,1/7,7-7,8 l/100 km
Průměrná spotřeba benzínu/LPG na displeji na konci našeho testu:7,5/8,8 l/100 km
Provozní/maximální hmotnost:1223-1262/1724 kg
Délka × šířka × výška:4547 × 1784 × 1691 mm
Objem zavazadelníku za první/druhou řadou sedadel:1819/708 l
Poháněná náprava:přední
Základní cena:411 000 Kč (Jogger TCe 100 Eco-G Essential pětimístný)
Cena testovaného vozu:446 000 Kč

Související články

Výběr článků

Načítám