Článek
S Loganem, který před lety odstartoval levná auta s logem Dacia, má nové Sandero společnou většinu dílů. Na první pohled ale není nic poznat a tento hatchback působí vyzrále a sympaticky. Výrazná přední maska s velkými světlomety i novým logem vypadá moderně a stejný dojem budete mít nejspíš i z pátých dveří s úzkými a poměrně originálně tvarovanými světly.
Uvnitř je třeba pochválit prostornost – do Sandera se bez problémů vejdou čtyři vysocí cestující; nedostatkem prostoru pro kolena i hlavu nebudou trpět ani na zadních sedadlech. Dobře přístupný zavazadlový prostor nabídne solidních 320 litrů (po sklopení zadních sedaček je to 1200 litrů).
Záď se svažuje, nicméně vzadu je místa pro hlavy cestujících poměrně dostatek.
Na přístrojové desce, stejné jako u Loganu, ihned poznáte, kde se šetřilo. Spousta šedivých ploch, tvrdé plasty, nehezky vypadající tlačítka, špatné natočení středového panelu. Vypadá to lacině, nicméně, vše funguje, jak má. Slícování je průměrné, při jízdě na kočičích hlavách jsou cítit rezonance. Oproti staršímu Loganu nicméně působí interiér Sandera útulněji.
Co příjemně překvapí, je naladění podvozku. Dobře tlumí nerovnosti, navíc zvládne bez problémů i horší cesty, nezřídka polní s hlubšími výmoly. Je ovšem třeba počítat s většími náklony v zatáčkách, Sandero je stavěno na klidnou jízdu, při které nabídne až nečekaný komfort.
Interiér estéty neuspokojí...
Posilovač řízení je poměrně přesný, ale citlivost mu chybí. Volant lze nastavit pouze výškově, ale pozice za ním se hledá poměrně snadno menším nebo naopak nadprůměrně vysokým řidičům.
Pětistupňová manuální převodovka je přesná, dá se s ní řadit i poměrně rychle. Problém není ani s účinkem a dávkováním brzd. V tomto ohledu Sandero nabídne víceméně to samé co dražší hatchbacky.
V případě Sandera můžete vybírat z trojce motorů: jednak je to základní benzínová čtrnáctistovka 1,4 (70 k) a šestnáctistovka (90 k). Nechybí ani maloobjemový turbodiesel 1,5 dCi s 70 a 160 Nm točivého momentu.
Základní jedna-čtyřka je dost hlučná a pokud s její pomocí chcete Sandero pořádně rozhýbat, musíte ji točit bezmála k červenému poli. Nad 120 km/h se začne kromě motoru projevovat i aerodynamický hluk, na rychlé jízdy po dálnici toto auto vskutku není postaveno. Spotřeba osciluje kolem hranice sedmi litrů. Pokud najezdíte hodně kilometrů, je možná lepší uvažovat o turbodieselu, který se spokojí s pěti litry na sto kilometrů.
Dacia Sandero nabídne dostatek prostoru pro posádku i cestující.
Základní stupeň výbavy Access nabízí ABS, airbag řidiče nebo otáčkoměr; za posilovač řízení, elektricky ovládaná okna nebo centrální zamykání si musíte připlatit. Naštěstí ceny příplatkové výbavy jsou příznivé: klimatizace stojí 14 tisíc, autorádio s CD pět tisíc korun.
Dacia Sandero je vítaným rozšířením malých automobilů. Používá techniku sesterského Renaultu a nabízí výborný poměr prostornost / pořizovací cena. Za dvě stě tisíc nemůžete čekat zázraky, ale pokud máte menší rozpočet na auto a nechcete ojetinu, je Sandero přinejmenším zajímavou volbou. Otázkou samozřejmě zůstává, jak na tom bude Sandero se spolehlivostí - to ovšem budeme znát až za několik let.
Dacia Sandero má uprostřed přední masky nové logo.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1390 ccm, čtyřválec, zážehový |
Max. výkon: | 55 kW (75 k) při 5500 ot./min. |
Max. točivý moment: | 112 Nm při 3000 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 13,0 s |
Nejvyšší rychlost: | 161 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 7,0 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1036 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 179 900 Kč |