Článek
Dacii Logan není lehké hodnotit. Úvodem je třeba zmínit jediné - nízkou cenu. Vždyť tento sedan s 1,5litrovým dieslem pod kapotou nabízí výrobce už za 279 900 korun.
Novou Dacii jsme s benzínovým motorem testovali již loni, ale letos prodělal vůz velmi lehký facelift. Do vínku dostal jednoduchou, avšak mohutným dojmem působící karosérii. Že se na vozidle šetřilo, kde se dalo, je však vidět až při bližším ohledání.
Nápadné jsou poměrně velké spáry mezi jednotlivými díly karosérie, povšimneme si také mohutných nezakrytých pantů pod kapotou. Na vysokém odporu vzduchu vozidla se však nepodílejí jen tyto záležitosti - spíše jdou na vrub vysoké světlé výšce Logana a robustnímu tvaru automobilu.
Krabicovému tvaru Dacie vévodí čtveřice dveří, které doslova ukously kus střechy. Hladké tvary se snaží oživit několik nevýrazných podélných linek, jenž plynule navazují na zavalitou záď. Nebýt ochranných plastových prvků, nenašli bychom na Loganu téměř nic, co by narušovalo jeho jednolitý vzhled. Ovšem nedá se říci, že by to bylo na škodu, právě naopak. V jednoduchosti je krása a Logan dokazuje, že tomu tak opravdu je.
Jsem malý, ale šikovný
Diesel s výkonem 50 kW je pro Dacii Logan novinkou. V rámci Renaultu se však o nic inovativního nejedná, vždyť tento motor se již běžně nabízí například v modelu Renault Thalia...
Přes malý výkon motor disponuje slušným točivým momentem 160 N.m. Díky tomu vozidlo solidně akceleruje do 100 km/h, pak je další nástup motoru lenivější. V kabině vozidla není diesel příliš slyšet, pokud však jednotku vytočíte nad 3000 otáček, dá už o sobě poměrně výrazně vědět.
Průměrná spotřeba Logana se v testu pohybovala kolem šesti litrů nafty na 100 kilometrů. Spořiví řidiči tak budou dozajista spokojeni, tím spíše, že jsme s dieslem nejezdili právě nejúsporněji.
Levný, ale prostorný interiér
Vyveden v plastech nepůsobí interiér luxusním dojmem, ovšem co také můžeme čekat u automobilu z nejnižší cenové třídy. Potěšitelné však je, že si pasažéři smlsnou na prostorném vnitřku, který leckdy překonává i konkurenci.
Řidič ale za své pohodlí musí sáhnout více do kapsy. Výškově seřiditelné sedadlo totiž nalezne až ve dvou nejvybavenějších verzích Lauréate a Prestige, o nastavitelném volantu se Loganu stále může jen zdát. Průměrně vzrostlý muž si polohu za volantem najde celkem snadno, dlouháni však mohou mít problémy.
Narazit může řidič také při snaze ovládat vnitřní systémy během jízdy přes středovou konzoli. Abychom se dostali k zapnutí rádia či ventilace, které mají na konzoli umístěny ovladače, musíme se k prvkům naklonit hlavu. Z šoférova sedadla totiž na ovladače není přímo vidět.
Dacia Logan mile překvapila v jiném ohledu - otáčkoměr je standardem i v nejlevnější verzi. Řidič má k dispozici také multifunkční displej s ukazatelem stavu palivové nádrže, teploty chladící kapaliny (dnes velké mínus mnoha vozů, kdy teploměr prostě nevedou), hodin a ukazatelem počtu ujetých kilometrů.
Lepší varianty palubního počítače pak ukazují spotřebu paliva, průměrnou rychlost či dojezd.
Zavazadelník pro krále
Dacia Logan nabídne majiteli zavazadlový prostor o objemu 510 litrů. Nešvarem je pouze malý vstupní otvor. S rozměrnějším nákladem je tedy nutné často laborovat a doufat, že jej nakonec do kufru dostanete.
Toto vše se dá Loganu ale snadno odpustit, když si uvědomíme jeho cenu a výbornou spotřebu. Pak mu lze odpustit i některé dílenské nedostatky a někdy odfláknutou ergonomii.
Konkurenci však Dacia Logan má hlavně ve svých řadách. Dieslu s 50 kW totiž šlape na paty koncernový Renault Thalia 1,5 dCi za necelých 300 000 Kč v rámci akční slevy. Ceny ostatních rivalů už ale nejsou tak příkladné - vždyť za Škodu Fabia Sedan s 1,4 TDi motorem už chce výrobce 351 tisíc korun, za Seat Cordoba 1,4 TDI asi 338 tisíc korun.
Technické údaje | |
Dacia Logan 1.5 dCi | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1461 ccm |
Max. výkon | 50 kW při 4000 ot./min |
Max. točivý moment | 160 N.m při 1700 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5,8 |
Mimo město | 4,1 |
Kombinace | 4,7 |
Výkony | |
Max. rychlost | 158 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 15,0 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4247 mm |
Šířka | 1740 mm |
Výška | 1525 mm |
Rozvor | 2630 mm |
Objem zavazadelníku | 510 l |
Pohotovostní hmotnost | 1065 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 3/5 |
Ochrana dětí | 3/5 |
Ochrana chodců | 1/4 |
Ceny | |
Základní cena vozu | 204 400 Kč |
Základní cena motorizace | 279 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 360 900 Kč |