Hlavní obsah

Test Dacia Logan 1.5 dCi: levný dříč z Rumunska

Novinky, adr

Úzká spolupráce rumunské automobilky Dacia s francouzským Renaultem se zdá být až překvapivě výnosná. Důkazem je úspěšný model Dacia Logan, která do testu přijela se sedmdesáti koňmi pod kapotou. Tento test jsme operativně zařadili, abychom ucelili řadu dacií, které jsme tento týden představovali a jenž vyvolaly velké diskuze.

Článek

Dacii Logan není lehké hodnotit. Úvodem je třeba zmínit jediné - nízkou cenu. Vždyť tento sedan s 1,5litrovým dieslem pod kapotou nabízí výrobce už za 279 900 korun.

Novou Dacii jsme s benzínovým motorem testovali již loni, ale letos prodělal vůz velmi lehký facelift. Do vínku dostal jednoduchou, avšak mohutným dojmem působící karosérii. Že se na vozidle šetřilo, kde se dalo, je však vidět až při bližším ohledání.

Nápadné jsou poměrně velké spáry mezi jednotlivými díly karosérie, povšimneme si také mohutných nezakrytých pantů pod kapotou. Na vysokém odporu vzduchu vozidla se však nepodílejí jen tyto záležitosti - spíše jdou na vrub vysoké světlé výšce Logana a robustnímu tvaru automobilu.

Krabicovému tvaru Dacie vévodí čtveřice dveří, které doslova ukously kus střechy. Hladké tvary se snaží oživit několik nevýrazných podélných linek, jenž plynule navazují na zavalitou záď. Nebýt ochranných plastových prvků, nenašli bychom na Loganu téměř nic, co by narušovalo jeho jednolitý vzhled. Ovšem nedá se říci, že by to bylo na škodu, právě naopak. V jednoduchosti je krása a Logan dokazuje, že tomu tak opravdu je.  

Jsem malý, ale šikovný

Diesel s výkonem 50 kW je pro Dacii Logan novinkou. V rámci Renaultu se však o nic inovativního nejedná, vždyť tento motor se již běžně nabízí například v modelu Renault Thalia...

Přes malý výkon motor disponuje slušným točivým momentem 160 N.m. Díky tomu vozidlo solidně akceleruje do 100 km/h, pak je další nástup motoru lenivější. V kabině vozidla není diesel příliš slyšet, pokud však jednotku vytočíte nad 3000 otáček, dá už o sobě poměrně výrazně vědět.

Průměrná spotřeba Logana se v testu pohybovala kolem šesti litrů nafty na 100 kilometrů. Spořiví řidiči tak budou dozajista spokojeni, tím spíše, že jsme s dieslem nejezdili právě nejúsporněji.

Levný, ale prostorný interiér

Vyveden v plastech nepůsobí interiér luxusním dojmem, ovšem co také můžeme čekat u automobilu z nejnižší cenové třídy. Potěšitelné však je, že si pasažéři smlsnou na prostorném vnitřku, který leckdy překonává i konkurenci.

Řidič ale za své pohodlí musí sáhnout více do kapsy. Výškově seřiditelné sedadlo totiž nalezne až ve dvou nejvybavenějších verzích Lauréate a Prestige, o nastavitelném volantu se Loganu stále může jen zdát. Průměrně vzrostlý muž si polohu za volantem najde celkem snadno, dlouháni však mohou mít problémy. 

Narazit může řidič také při snaze ovládat vnitřní systémy během jízdy přes středovou konzoli. Abychom se dostali k zapnutí rádia či ventilace, které mají na konzoli umístěny ovladače, musíme se k prvkům naklonit hlavu. Z šoférova sedadla totiž na ovladače není přímo vidět. 

Dacia Logan mile překvapila v jiném ohledu - otáčkoměr je standardem i v nejlevnější verzi. Řidič má k dispozici také multifunkční displej s ukazatelem stavu palivové nádrže, teploty chladící kapaliny (dnes velké mínus mnoha vozů, kdy teploměr prostě nevedou), hodin a ukazatelem počtu ujetých kilometrů.

Lepší varianty palubního počítače pak ukazují spotřebu paliva, průměrnou rychlost či dojezd. 

Zavazadelník pro krále

Dacia Logan nabídne majiteli zavazadlový prostor o objemu 510 litrů. Nešvarem je pouze malý vstupní otvor. S rozměrnějším nákladem je tedy nutné často laborovat a doufat, že jej nakonec do kufru dostanete.

Toto vše se dá Loganu ale snadno odpustit, když si uvědomíme jeho cenu a výbornou spotřebu. Pak mu lze odpustit i některé dílenské nedostatky a někdy odfláknutou ergonomii.

Konkurenci však Dacia Logan má hlavně ve svých řadách. Dieslu s 50 kW totiž šlape na paty koncernový Renault Thalia 1,5 dCi za necelých 300 000 Kč v rámci akční slevy. Ceny ostatních rivalů už ale nejsou tak příkladné - vždyť za Škodu Fabia Sedan s 1,4 TDi motorem už chce výrobce 351 tisíc korun, za Seat Cordoba 1,4 TDI asi 338 tisíc korun. 

Technické údaje
Dacia Logan 1.5 dCi
Motor
Zdvihový objem1461 ccm
Max. výkon50 kW při 4000 ot./min
Max. točivý moment160 N.m při 1700 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město5,8
Mimo město4,1
Kombinace4,7
Výkony
Max. rychlost158 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod15,0 s
Převodovka
pětistupňová manuální
Rozměry a objemy
Délka4247 mm
Šířka1740 mm
Výška1525 mm
Rozvor2630 mm
Objem zavazadelníku510 l
Pohotovostní hmotnost1065 kg
Nárazové testy Euro NCAP
Ochrana posádky3/5
Ochrana dětí3/5
Ochrana chodců1/4
Ceny
Základní cena vozu204 400 Kč
Základní cena motorizace279 900 Kč
Cena testovaného vozu360 900 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám