Článek
Citroën představil nejdřív C4 Picasso v sedmimístné verzi [celá zpráva]. Ovšem ne každý potřebuje mít automobil tak dlouhý a s tolika místy. Půl roku poté se tedy objevila verze pětimístná - kratší a menší [celá zpráva]. Původní velké C4 Picasso tak dostalo dodatečně přídomek Grand. A právě tohoto Granda jsme vyzkoušeli v našem testu.
Panorama
Automobil, který chtěl Citroën nabídnout zákazníkům, měl posunout laťku uživatelského komfortu ještě o kus výš. Je to znát už na první pohled. Karoserie je nafouknutá tak, že je každému venku jasné, že ti uvnitř se musí mít jako v bavlnce. A je to pravda.
Interiér totiž využívá myšlenky, že člověk a okolí spolu souvisí. Pokud tedy bude posádka mít skvělý výhled, bude se cítit příjemněji. Konstruktéři tak vytáhli čelní okno až na vrchol oblouku střechy. Výhled je to skutečně monstrózní, ale bohužel asi ne všem stejně příjemný. Jeden člověk je nadšen, jiný si raději stáhne roletku a sluneční clonu až dopředu. Totální odkrytí okna také znamená, že sluneční clona je jen kousek od čela cestujících na předních sedadlech (kolem 185 cm vysokých), i když sedadlo je zaraženo do spodní polohy.
Také musíme upozornit na klasické systémy převzaté z C4: volant s pevným středem a projekční sdružené digitální ukazatele uprostřed přístrojové desky. Ty jsou mnohem přehlednější a lépe chráněné proti oslnění sluncem.
Druhá řada sedadel disponuje trojicí samostatných křesel, pohodlných a pěkně tvarovaných. V příčném směru nikdo nestrádá v oblasti ramen ani v loktech. To třetí řada sedadel už tak pohodlná není. Vysunutí ze zavazadelníku je sice jednoduché, ale místa na chodidla je méně a přece jen je cítit, že tato místa jsou spíš "půlová".
Šestnáct deci nejméně
Na test jsme dostali vůz s velmi známou šestnáctistovkou spalující naftu. Tento motor je v jiných modelech naprosto bezvadný a například u klasické C4 asi neznáme lepší. Jenže tam není tolik kilogramů na kilowatt. Tady je 1,5 tuny dost cítit a tabulková hodnota 12,7 sekund ve zrychlení 0-100 km/h bývá občas jen těžko dosažitelná. Chtělo by to ještě pár koníků a newtonmetrů navíc.
Pokud bychom měli motor chválit, tak za jeho zvukový projev, který je velmi kultivovaný a přes množství tlumících vrstev proniká do prostoru pro posádku jen minimálně. Spotřeba na trati mimo město spadla na 6,8 l na 100 km, což je celkem slušná diference proti tabulkové hodnotě. Je to dáno právě tím, že motor se často musí vytočit výš než je mu příjemné, aby byla adekvátní odezva na sešlápnutí plynu.
Bon jour
Pokud budeme hodnotit automobil jako celek, tak musíme také ohodnotit další mechanické části. Kupříkladu řazení. Proti starším modelům značky je mnohem přesnější, ale k německému "lupnutí" má ještě daleko a také by se měly zkrátit dráhy řazení. Chybí také šestý "kvalt". Naplánovaný máme již test vozu s robotizovanou převodovkou BVP, takže jsme zvědavi, jak si vůz povede s ní.
Další pozornost zaslouží podvozek. Překvapilo nás na něm, že velmi slušně drží karoserii ve svislém směru. Náklon bychom očekávali i větší. Podvozek je však stále francouzsky měkčí a nemá k hvízdnutí pneumatik daleko. V plynulém oblouku další přitažení volantu vyvolá nakleknutí na přední vnější kolo a odlehčení vnitřního zadního. Pak je ke smyku už jen kousek.
Domluvte si slevu
Citroën Grand C4 Picasso s tímto motorem začíná v ceníku na 674 900 Kč, naše výbava SX pak stála 774 900 Kč. Zdá se vám to hodně? Tak až si půjdete koupit tento vůz, zkuste se pozeptat na slevu. Ta totiž bývá u Citroënu značná. Několik desítek tisíc korun můžete ušetřit a pokud budete mít zrovna dobrý termín na slevy, možná to půjde ještě o řád nahoru.
Technické údaje | |
Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDI SX | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1560 ccm |
Max. výkon | 80 kW při 4000 ot./min |
Max. točivý moment | 240 N.m při 1750 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 7,3 |
Mimo město | 5,1 |
Kombinace | 5,9 |
Výkony | |
Max. rychlost | 180 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 12,7 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4590 mm |
Šířka | 1830 mm |
Výška | 1660 mm |
Rozvor | 2728 mm |
Objem zavazadelníku | 208/576-1951 l |
Provozní hmotnost | 1605 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 5/5 |
Ochrana dětí | 3/5 |
Ochrana chodců | 2/4 |
Ceny | |
Základní cena vozu | 614 900 Kč |
Základní cena motorizace | 674 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 774 900 Kč |