Článek
Tohle auto není pro mladé žádným lákadlem. Jeho konzervatizmus (i přes velmi zdařilý facelift) jej předurčuje pro klientelu střední a starší generace. Právě oni však ocení to, co nabízí vůz vrchovatou měrou.
Dlouhán v kombíku
Testovaný vůz byl v provedení kombi, které je jedním z nejdelších vozů v této kategorii na trhu. Jeho vzhled nestárne - je to prostě klasik. Tradiční tvary narušují jen bumerangovité světlomety v přídi a štíhlé a vysoké světla v zádi. Také "useknutý zadek" se nemusí každému líbit, ale jeho výhodou je ideální využití obestavěného prostoru.
Měkký a luxusní
Interiér je prostě francouzský. Sedadla jsou na první usednutí celkem pohodlná, rozměklé a krátké sedáky však dostatečně nepodpírají nohy a opěradlo by také potřebovalo zvýšit. Po dlouhé cestě se člověk cítí víc unavený, než kdyby celou cestu absolvoval v tramvaji zavěšený na tyči.
Na zadních sedadlech není zrovna moc místa pro kolena - spíš je to mírný podprůměr třídy. V loktech a nad hlavou je však místa dost.
Přístrojová deska je přehledná. Především se nám líbí štít s budíky, které jsou neuvěřitelně přehledné a ukazují všechny potřebné informace a ještě některé navíc (např. polohu řadicí páky či zařazený převod). Střední část s mnoha malými tlačítky převzatými z Peugeotu 407 však tak ergonomická není a připomíná spíš kalkulačku.
Náklaďák
Hlavní výhodou kombi je však jeho zavazadlový prostor. V základním uspořádání nabízí 563 l pro náklad. Jenže stačí nezatáhnout roletku a hned je místa o dost víc. A co teprve, když se sklopí zadní sedadla. Až 1658 l je opravdu úctyhodný objem, který je navíc skvěle využitelný, protože je téměř přesně krychlový a vstupní otvor je ohromný... Když se k tomu připočte možnost snížení zadní hydro-pneumaticky odpružené nápravy tlačítkem na boku zavazadelníku, pak musíme říct - ten nemá konkurenci.
Stovka v dvoulitru
Vznětový čtyřválec o objemu 2,0 l má výkon rovný 100 kW. I plně naložený mu bohatě stačí. Jeho 320 N.m při 2000 ot./min táhne i v prudkém kopci velmi plynule a přispívá k tomu i luxusní automatická převodovka. Ta neškube, nedává o sobě vůbec znát a překvapilo nás, jak si s motorem výborně rozumí. Automobil jsme nešetřili co do zátěže a přesto se nám odměnil spotřebou, kterou by mohl závidět leckterý manuál - 6,9 l na 100 km.
Kapitola sama pro sebe
Ještě musíme upozornit na další tradiční "vychytávku" citroënu. Hydro-pneumatické pérování je známé už dost dlouho, ale neustále prochází inovacemi. Změna světlé výšky dost pomůže nejen při nakládání zavazadelníku, ale také třeba při přejezdu tragických kostkových retardérů v Kunraticích, kde by auto při klasické výšce přišlo o přední nárazník a prahy.
Plavnost vozu je výborná. Dá se srovnat s luxusními vozy. Možná bychom jí očekávali o něco víc plynulejší, ale je pravdou, že pak by vůz asi tak dobře neseděl.
Za prostor a plnou výbavu ... ?
Cena nikdy nepatřila u C5 k silným stránkám. Základní cena testovaného vozu s motorem a automatickou převodovkou je 836 000 Kč. K ní pak musíme připočítat dalších 32 000 Kč za příplatkovou výbavu. Ta rozšířila už tak slušně našlapanou nabídku výbavy Exclusive na téměř maximum. Když se tak zamyslíme nad cenou 868 000 Kč, pak musíme říct, že za vzduchový podvozek, automat, výborný motor a ohromný zavazadelník bychom to dali. Zabalené však v konzervativním střihu a s nepohodlnými sedadly to už tak lákavá nabídka není.
Technické údaje | |
Citroën C5 Break 2.0 HDI BVA Exclusive | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1997 ccm |
Max. výkon | 100 kW při 4000 ot./min |
Max. točivý moment | 320 N.m při 2000 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 10,0 |
Mimo město | 5,5 |
Kombinace | 7,1 |
Výkony | |
Max. rychlost | 201 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 11,6 s |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4839 mm |
Šířka | 1780 mm |
Výška | 1513 mm |
Rozvor | 2750 mm |
Objem zavazadelníku | 563/1658 l |
Provozní hmotnost | 1649 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 4/5 * |
Ochrana dětí | - |
Ochrana chodců | 2/4* |
Ceny | |
Základní cena vozu | 572 000 Kč |
Základní cena vybavení Exclusive | 836 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 868 000 Kč |
* testy proběhly v roce 2001, tedy ve starém hodnotícím systému