Článek
Pod poměrně neškodným vzhledem tohoto francouzského krasavce ve verzi Exclusive se bouří 1,6litrový turbodiesel, jehož 66 kW je schopno dostat vůz z 0 na 100 km/h za slušných 10,8 sekundy.
Maximálka této C3 se pohybuje na hranici 180 km/h, což je na toto pětidvéřové mini velmi slušné. I přes solidní výkon je však použitý motor velice úsporný - ani při kombinovaném provozu, který zahrnoval popojíždění ucpanou metropolí a následné koketování se 160 km/h na české magistrále, totiž průměrná spotřeba vozu nepřesáhla 5,3 litru na 100 km.
Neotřelý vzhled a bezpečnost
Neotřelý vzhled automobilu podtrhují hliníková 15" kola, proti minulým verzím C3 se také mírně změnil vzhled přední masky - ta nově působí poněkud agresivnějším dojmem. Zadní pohled na vozidlo upoutá pár sdružených svítilen, mezi kterými se otvírá víko zavazadelníku. "Cé-trojce" nelze i po letech upřít velmi pěkný design. Především ženy jistě ocení zakulacenou kaoserii a budou tohoto "mazlíčka" milovat.
Perfektně si vede C3 v otázce bezpečnosti. Ve verzi Exclusive totiž řidiči napomůže s oládáním a stabilitou vozu systém ABS, rozdělovač brzdného účinku EBD a brzdový asistent EBA. Automobil navíc samočinně při příliš prudkém brždění aktivuje výstražná světla. K ochraně posádky přispívá také použití čelních a bočních airbagů. Ve výbavě nechybí ani akustická výstraha, která upozorňuje na překročení předvolené rychlosti.
Interiér nabízí dostatek prostoru
Poměrně významnou změnou prošla přístrojová deska - svým "sterilním" ztvárněním ale vzbuzuje rozpačité dojmy. Jejím základním heslem se však zdá být spojení "jednoduchost a přehlednost" - pokud ji budeme posuzovat právě z těchto hledisek, pak obstojí na výbornou.
Palubovce vévodí digitální ukazatel rychlosti nad nímž se zabydlel otáčkoměr. Ve středové konzoli našel místo displej s tekutými krystaly, který slouží pro výstup informací z palubního počítače. Displej zobrazuje průměrnou či okamžitou spotřebu, dojezd, počet ujetých kilometrů či průměrnou rychlost. Údaje měníme pomocí páčky v pravé části pod volantem - tou samou měníme například i stanice rádia. O kus níže nalezneme vestavěné rádio s CD přehrávačem a konzoli pro ovládání klimatizace a vnitřní cirkulace vzduchu.
Do Citroënu C3 se pohodlně vejde čtyřčlenná rodina a na nedostatek místa si stěžovat nebude. V interiéru vozu navíc nalezne přehršel odkládacích míst. Zadní sedadla nabízejí trochu kratší sedáky, na ty přední si při razantnější jízdě budete muset chvilku zvykat. Přes jejich vizuálně silné boční vedení má totiž tělo tendenci z nich vypadávat. Celkově však nabízejí příjemný a komfortní posez.
Bohatá výbava
Ve výbavě vozu nechybí elektricky ovládaná přední okénka (zadní za příplatek) a elektricky ovládaná zpětná vnější zrcátka, imobilizér či středové loketní opěrky pro řidiče a spolujezdce. Nesmíme zapomenout ani na centrální zamykání, výškově a podélně nastavitelný volant a výškově nastavitelné sedadlo řidice.
Nadstardandní výbava navíc autu v přídavném setu Packet Plus dodala automatickou klimatizaci, vyhřívaná zpětná zrcátka, zadní parkovací asistent a metalický lak. To vše za příplatek 32 000 korun. Litá kola pak k celkové ceně vozu přičetla dalších 12 400 Kč.
Na cestě jako doma
Díky silnému motoru se zdvihovým objemem 1560 kubických centimetrů je i rychlá jízda s C3 snadno dosažitelná. V ostrých zatáčkách se však vůz již silně naklání, ve stopě ale stále drží velmi dobře. Příliš problému nedělá tomuto 1,6litrovému Citroënu ani silný boční vítr - vozítko se s ním i přes svou nízkou hmotnost 1084 kilogramů vypořádává velice dobře. Dobré ohodnocení si zaslouží také posilovač řízení, který je neobyčejně účinný - v kombinaci s dobře nastaveným brzdým systém a haldou elektronických pomocníků (ABS, EBD, EBA), o kterých víte, že pracují za vás kdesi v pozadí, je řízení vozu hračkou. Ve vyšších rychlostech už však už je "přeposilované".
Testovaný Citroën C3 obsahoval pětirychlostní manuální převodovku. Bohužel se s ní nepracuje příliš dobře. Její chod je příliš dlouhý a kulisa je hodně nepřesná. Hledání převodů na křižovatkách se pak stává pověstným mícháním polévky. Navíc bychom občas rádi ocenili i šestku. Za příplatek si pak můžete k tomuto motoru pořídit robotizovanou převodovku SensoDrive, jejíž vlastnosti však také nejsou perfektní.
Jak si vede v porovnání s ostatními
Na koupi testovaného Citroënu C3 s 1,6litrovým turbodieselovým motorem ve verzi Exclusive (agregát je k dispozici pouze v této nejvyšší výbavě) je třeba mít 432 900 korun, s nadstandardní výbavou Packet Plus pak automobil vyjde na 477 300 Kč, což je docela slušný balík. Za 452 900 Kč je například dostupná Škoda Fabia ve variantě Elegance s motorem 1,9 TDI o výkonu 74 kW. Ještě silnějším soupeřem - z hlediska ceny, je korejská Kia Rio. Tento pětidvéřový hatchback ve výbavě EX s 1,6litrovým dieselem nabízí automobilka za 399 980 Kč (je možný i bonus 30 000 Kč). Ford Fiesta se 66 kW pod kapotou (výbava Ghia) stojí 474 400 Kč.
Výsledek na pěknou dvojku
Citroën C3 1,6 HDi Exclusive je opravdu kvalitní automobil. Nás přesvědčil především svým motorem. Ten dokazuje, že i s dieselem se dá jezdit svižně a přitom úsponě. Vzhled vozu už poněkud zastarává, ale dlužno říci, že i po několika letech se stále líbí.
Jediná výtka tak směřuje k řazení. To je slabinou hodně vozů z produkce francouzského výrobce. Kdyby jí nebylo, dostane tenhle "brouček" i jedničku.
Technické údaje | |
Citroën C3 1,6 HDi Exclusive | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1560 ccm |
Max. výkon | 66 kW při 4000 ot./min |
Max. točivý moment | 215 N.m při 1750 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 5.7 |
Mimo město | 3.7 |
Kombinace | 4.4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 180 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10.8 s |
Převodovka | |
Pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 3860 mm |
Šířka | 1667 mm |
Výška | 1510 mm |
Rozvor | 1440 mm |
Objem zavazadelníku | 305 l / 1155 l |
Pohotovostní hmotnost | 1104 kg |
Ceny | |
Základní cena vozu | 432 900 Kč |
Akční cena vozu ve vybavení Exclusive | 432 900 Kč |
Akční cena testovaného vozu | 477 300 Kč |