Článek
Automobily na zemní plyn (CNG = Compressed Natural Gas, GNV = Gas Naturel Véhicule) jsou na našem trhu spíš výjimkou. Jejich nabídka se však stále rozrůstá a je tedy otázka, jak se dokáží prosadit v konkurenci? To je i případ užitkově-osobního Citroënu Berlingo.
Zvenčí krabice...
Když se podíváme na berlingo zvenčí, nepřijde nám jako osobní vůz. Však také zcela není - je to kombinace užitkového vozu s osobákem a podle toho je také koncipován. Tvar karoserie je vytvořen tak, aby se dovnitř vešlo co nejvíc nákladu. Pokud tedy budete mít pocit, že vám na rodinnou dovolenou nestačí snad žádné auto, tak jste asi ještě nejeli s berlingem.
...vevnitř malá krabice
Přední sedadla jsou celkem pohodlná. Jejich sezení je tradičně francouzsky měkčí, ale problémy dělá nejvíc netradiční úhel naklopení sedadla. Sedačky jsou totiž velmi vysoko a volant je naklopen jak v náklaďáku. Takže aby řidič dosáhl na volant v celém jeho průměru, musí mít opěradlo víc napřímené.
Zavazadelník o základním objemu 624 l tady nečekejte. Citroën neměl mezi nápravami dostatek prostoru, takže lahve s plynem musely být umístěny právě do prostoru pro zavazadla. Ohromná "rakev" ubírá 200 l z nákladu a ani zadní sedadla nelze díky němu sklopit. Rodina si tak musí vystačit s 424 l, což je velmi málo na tak velký vůz.
Plyn už syčí z lahve ven
To nejzajímavější na voze je však jeho motor. Základem je zážehová čtrnáctistovka, která dostala další rozvody na plyn, druhou řídicí jednotku a již zmíněné lahve do zavazadelníku. Při jízdě na benzín může řidič počítat s výkonem 55 kW, u plynu pak 48 kW. Točivý moment má maximum 120 N.m resp. 100 N.m při 3400 ot./min.
Už z těchto hodnot je zřejmé, že plynový pohon není žádný rychlík. S benzínem velký vůz zrovna "nepohoníte", ale plyn už je opravdu líný. Při nezatíženém voze to poznáte pouze na předjíždění či na dálnici, ale když naložíte pár lidí, motor ztrácí rychle dech a může se využívat jen ve městě. Dálnice nebo kopce jsou nepřítelem zemního plynu.
Kalkulačky jsou potřeba
A jak je to se spotřebou? To je složitější otázka. Spotřeba se zde totiž neudává v litrech, ale v kubických metrech a čerpací stanice prodávají plyn v kilogramech. Takže přepočet s kalkulačkou v ruce je nutný: 1 kg CNG = 1,4 m3 CNG, 1 l benzínu = 1 m3 CNG. My jsme spotřebovali plynové lahve o objemu 16 m3 spotřebovali na téměř 170 km. Dojezd to však není konečný, protože se k němu ještě přidává 55 l velká benzinová nádrž. Ve výsledku je provoz levnější, ale záleží na tom, v jakém poměru používáte plyn a benzin.
Přechod mezi oběma palivy je plynulý a změna po zmáčknutí tlačítka na přístrojové desce se projeví především slyšitelným zadrnčením některé pojistné pružiny.
Proč tedy zemní plyn?
Cena za vůz není zrovna lidová. Základní cena 553 200 Kč je hodně vysoká. Akční cena jí však sráží o rovných 100 000 dolů a jsou tu i některé výhody provozu. Cena zemního plynu je nižší, než je tomu u benzínu, emise jsou přibližně o čtvrtinu až třetinu menší a proti LPG může vůz i do krytých garáží. Nevýhodou je velmi řídká síť čerpacích stanic. Tu můžete najít na stránkách www.cng.cz, kde se dozvíte i odpovědi na veškeré další otázky ohledně provozu automobilu na zemní plyn.
Technické údaje | |
Citroën Berlingo 1.4 GNV | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1360 ccm |
Max. výkon | 55/48 kW při 5500 ot./min |
Max. točivý moment | 120/100 N.m při 3400 ot./min |
Spotřeba (l / m3 na 100 km) | |
Město | 10/11,3 |
Mimo město | 6,4/6,7 |
Kombinace | 7,8/8,4 |
Výkony | |
Max. rychlost | 150/143 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 14,5/18,2 s |
Převodovka | |
pětistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4137 mm |
Šířka | 1724 mm |
Výška | 1810 mm |
Rozvor | 2693 mm |
Objem zavazadelníku | 424 l |
Provozní hmotnost | 1333 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 4/5 |
Ochrana dětí | 3/5 |
Ochrana chodců | 2/4 |
Ceny | |
Základní cena vozu | 396 500 Kč |
Základní cena motorizace a výbavy | 453 200 Kč |
Cena testovaného vozu | 453 200 Kč |
Pozn: Údaje pro benzinovou/plynovou verzi