Článek
Citroëny jsou proslulé hydropneumatickým podvozkem, který nejenom na hladkých silnicích přináší nadprůměrný komfort pro posádku. Podvozek se automaticky zvedá nebo poklesne, záleží na jízdním stylu a množství nákladu. Kupříkladu pokud jedete rychleji, podvozek se více přiblíží k silnici. U hydropneumatického systému není potřeba často doplňovat kapalinu, servisní interval činí celých 120 tisíc kilometrů.
V testované cé-pětce ovšem hydropneumatický podvozek nové generace chyběl (oceňujeme, že si jej můžete vybrat bez příplatku), museli jsme se spokojit s obyčejným pérováním se zadní víceprvkovou nápravou. Komfort je tedy sice dostatečný, ovšem k Citroënu se více hodí podstatně komfortnější a jistější hydropneumatický podvozek.
:. Citroën C5 - jedno z nejhezčích aut ze střední třídyfoto: Novinky/maž
Přitom právě komfort hydropneumatického podvozku, který žehlí nerovnosti silnice, a neotřelý vnější design s výraznými linkami, jsou dvě největší přednosti nové C5. Ve všem ostatním je model C5, jenž se nabízí ve verzích sedan a kombi, pouze průměrným a někdy ani to ne.
Řidičské zážitky nečekejte
Kupříkladu řízení a převodovka. Řízení je přesné a zlehka jdoucí, ale přeposilované a zpětná vazba od kol je kvůli tomu nijaká. Řízení je zkrátka odtažité, a to samé se dá říct i o šestistupňové manuální převodovce. Od předchozí generace se sice zlepšila, ale stále je řazení gumové.
K brzdovému pedálu máme také výtku; špatně se dávkuje, což bude vadit obzvláště při dobržďování ve městě. K výkonu brzdové soustavy ale nelze mít sebemenší připomínky – kotoučové brzdy dovedou temperament cé-pětky rychle a opakovaně krotit i z vysokých rychlostí.
:. Volant má pevný střed, jde o specialitu francouzského výrobce. foto: Novinky/maž
Enormní množství tlačítek - proč?
Pracoviště řidiče nabídne volant s pevným středem a velkým průměrem. Také máte k dispozici tisíce tlačítek, kterými ovládáte cokoliv od klimatizace po rádio. Jejich množství, občasná neintuitivnost ovládání a často i miniaturní velikost nejsou tím, co ve voze střední třídy většina řidičů chce.
Zarážející je i umístění tlačítka pro výstražná světla, které své místo našlo prakticky před spolujezdcem - pro řidiče je tlačítko hůře dosažitelné. Za to od nás C5 kladné body rozhodně nesbírá.
Na druhou stranu musíme pochválit jinak útulný interiér s pohodlnými sedačkami, který nabízí dostatek prostoru pro cestující a v dobře přístupném kufru i pro jejich zavazadla (439 l v základním objemu). I když vzadu by přeci jen mohlo být o trochu více místa pro kolena a hlavy vysokých cestujících. Výběr materiálů v interiéru, jejich zpracování a slícování hodnotíme jako velmi dobré.
:. Kufr je dobře přístupný, ale jeho velikost neohromí. Kdo chce více místa, koupí C5 ve verzi kombi.foto: Novinky/maž
Dvoulitrový turbodiesel se vstřikováním Common-Rail odvede dobrou službu, motor je kultivovaný, tichý a ve středních otáčkách dovede s 1600 kg těžkým vozem solidně "zacvičit". Jediný problém u základního 136koňového turbodieselu je menší zátah v nízkých otáčkách.
Jinak mu nelze nic vytknout a spotřeba se v mimoměstském provozu může pohybovat kolem šesti litrů nafty na sto kilometrů. Při rychlé jízdě stoupne apetit motoru na osm, ale větší spotřeby už v podstatě nelze dosáhnout. Při 70litrové nádrži je reálný dojezd lehce přes 1000 kilometrů.
Dobré auto, ale ne pro nadšené řidiče
Citroën C5 není špatné auto, obzvláště pokud se "jen" chcete rychle a pohodlně dopravit z bodu A do bodu B. Výborně maskuje reálnou rychlost a na dálnici představuje 180 km/h příjemnou cestovní rychlost. Model C5 není vhodný pro nadšené řidiče, těm nabízí střední třída mnoho lepších variant, počínaje Fordem Mondeo, Mazdou6 a konče BMW řady 3.
:. Citroën C5 : dynamický profil je patrný na první pohled.foto: Novinky/maž
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1997 ccm, čtyřválec, vznětový |
Max. výkon: | 100 kW (136 k) při 4000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 320 (340) Nm od 2000 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 10,6 s |
Nejvyšší rychlost: | 204 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 6,0 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1608 kg |
Poháněná náprava: | přední |
Cena základní verze: | 719 900 Kč |