Hlavní obsah

Test business třídy na čtyřech kolech. Lexus LM nabídne skutečně prémiové cestování

Segment vozidel MPV v Evropě pomalu zmírá, přesto se zde automobilka Lexus rozhodla uvést nový model. Už na první pohled je přitom jasné, že vystupuje z řady. Spíše než s rodinnými dostavníky totiž snese srovnání s limuzínami.

Foto: Petr Horník, Novinky

Lexus LM

Článek

Lexus LM (z anglického Luxury Mover) byl jednou z evropských novinek roku 2023, které na starém kontinentu nemají přímou konkurenci. Druhá generace okázalé dodávky totiž míří do segmentu luxusních MPV, která jsou populární spíše v asijských zemích. Značka ovšem věří, že uplatnění mohou najít i v Evropě.

Základem prémiové dodávky je sofistikovaná platforma TNGA, kterou používají také osobní vozy. Design pak zaujme především gigantickou maskou s tradičním vřetenovitým motivem a bohatým chromováním, na které navazují standardně LED adaptivní světlomety.

Superluxusní MPV Lexus LM míří do Evropy

AutoMoto

Bohaté chromování je patrné také při pohledu z profilu, podběhy vždy vyplňují 19" litá kola a zaujmou i výrazně tvarované boční profily. Zádi dominují především propojená koncová světla a nechybí ani výrazný nápis Lexus.

Panský kočí

Přední část kabiny, která je ve čtyřmístném provedení oddělena od zadní části přepážkou s oknem, nabízí klasické rozhraní Tazuna cockpit, známé z moderních osobních vozů značky. Před řidičem je digitální přístrojový štít, na který navazuje 14" displej infotainmentu. Head-up displej je bohužel dostupný pouze pro sedmimístnou verzi.

Ačkoliv největší zážitek z jízdy dostane posádka vzadu, ani přední část vozu se nemá za co stydět. Zaujmou kvalitní materiály včetně příjemné kůže a dřevěného dekoru a zdařilá je i ergonomie. Řidič má po levé ruce ovládání elektrických dveří, hned po pravé ruce je pak displej moderního infotainmentu s částečně mechanickým ovládáním ventilace.

Samozřejmostí je také dostatek odkládacích prostor včetně prostorné schránky mezi sedadly, vyhřívání i odvětrávání sedaček a kvalitní audiosystém. Nastupování je příjemné a sedadla pohodlná i na delších cestách.

Business class

Skutečně nevšední je však zadní část, která ve čtyřmístném provedení snese srovnání s business class leteckých společností. Ačkoliv je Lexus LM dlouhý 5130 mm, najdeme v zadní části pouze dvě komfortní křesla bez posuvu, ovšem s nezávislým nastavením.

Sedadla s integrovanými podnožkami, komfortním tvarováním a s výraznou hlavovou oporou lze téměř sklopit pro spaní na cestách, mají vyhřívání i ventilaci, skládací stolečky, držáky nápojů, nechybějí USB-C konektory a bezdrátové nabíječky jsou ukryty v bočním obložení.

Další zajímavostí je 48palcová televizní obrazovka naproti sedadlům, která je největší, jaká se do továrního vozu montuje. Obrazovka má několik režimů zobrazení, díky čemuž mohou oba pasažéři sledovat také obsah dle vlastního přání. Ostatně ve voze nechybšjí ani HDMI adaptéry a díky 220V zásuvce si lze klidně připojit i herní konzoli.

Nad televizí je malé okénko umožňující komunikaci s řidičem. Okénko lze přitom nejen uzavřít, ale také jednoduše zneprůhlednit, což je řešeno technologií tekutých krystalů. Naopak pod televizí najdeme malou chladničku a malé botníky, díky kterým si nezašlapete světlé koberce.

Vzdušnosti kabiny pomáhá bohaté prosklení, které lze jednoduše zneprůhlednit různými roletkami. Ty se dají ovládat nejen ovladači na dveřích i ve střeše, ale také praktickým dotykovým ovladačem, připomínajícím mobilní telefon. Tím lze ovládat i obrazovku, ambientní osvětlení, nastavení sedaček, ventilaci a řadu dalších funkcí.

Dojem umocňují i drobnosti jako čistě elektrické ovládání bočních dveří, za kterými je přichystán i deštník a praktické madlo.

Zavazadlový prostor o objemu 752 litrů pojme spoustu zavazadel, pod jeho dvojitou podlahou se navíc ukrývá i rezerva. O variabilitě sice nemůže být řeč, koho by to však u luxusního MPV trápilo. Zajímavostí je pak otvírání a zavírání zavazadlového prostoru zvenčí tlačítky nad zadními světly.

Zasloužil by víc

Lexus LM je dostupný pouze s motorizací 350h, označující hybridní pohonné ústrojí složené z 2,5litrového zážehového čtyřválce o výkonu 140 kW s 239 Nm točivého momentu a dvou elektromotorů. Přední nabízí výkon 134 kW a 270 Nm, na zadní nápravě je instalován elektromotor o výkonu 40 kW s točivým momentem 121 Nm.

Výsledkem je pohon všech kol a kombinovaný výkon 184 kW (250 k), což na první pohled nevypadá úplně marně. MPV s pohotovostní hmotností asi 2350 kg slibuje zrychlení z nuly na 100 km/h za 8,7 sekundy a maximální rychlost dosahuje 190 km/h. Zážitek z jízdy ale ovlivní především citlivost řidiče na plynovém pedálu.

Lexus LM je totiž vybaven CVT převodovkou a při klidné jízdě o sobě pohonné ústrojí prakticky nedává vědět, ostatně při nízké zátěži zvládá krátké úseky i čistě na elektřinu. Jakmile se ale ručička otáčkoměru dostane za trojku, začne se pohonné ústrojí projevovat klasickým monotónním hlukem.

Celkově působí hybridní pohonné ústrojí důstojně a potěší i spotřebou, kterou je možné stlačit i pod udávaných 7 l/100 km, svižnější přesuny pak znamenají spotřebu spíše kolem 9 litrů. Přesto se nelze zbavit dojmu, že by si takto prémiové MPV zasloužilo i prémiovou pohonnou jednotku.

Bez výčitek je však jízdní komfort, který postavení luxusního MPV dokonale odpovídá. Tomu pomáhá nejen zadní víceprvkové zavěšení, ale také systém adaptivního odpružení AVS s tlumiči, které umějí regulovat své nastavení v závislosti na zpětné vazbě od povrchu vozovky.

Foto: Petr Horník, Novinky

Pod kapotou je uložen hybridní 2,5litrový čtyřválec.

Vůz je také vybaven systémy, které kontrolují a potlačují náklony karoserie při brzdění či při průjezdu zatáček. Zajímavostí je pak i systém aktivního potlačení zvuku, integrovaný do audiosystému Mark Levinson, jenž detekuje nežádoucí frekvence, které dokáže zvukem z reproduktorů potlačit.

Vysoký standard i cena

Lexus LM není zrovna autem, které byste si běžně kupovali do rodiny. Minimálně v testované čtyřmístné verzi. Poskytuje ovšem komfort, který snese srovnání i s limuzínami. Zamrzí sice pouze jediná motorizace, která ve vyšších rychlostech ztrácí ze své kultivovanosti, v městském a příměstském prostředí ale Lexusu LM není příliš co vyčítat.

V rodině by větší uplatnění našla sedmimístná verze, přesto je Lexus LM dodávkou určenou pro skutečně vybraný okruh zákazníků, například i hotelů. Ostatně ani ceny nejsou zrovna lidové. Nejdostupnější sedmimístná verze přijde na 3 290 000 korun, čtyřmístná verze na 3 990 000 Kč (včetně daně). Pravdou však je, že už není za co připlácet.

Ostrý yaris má prémiového sourozence. Lexus LBX přijíždí ve verzi Morizo RR

AutoMoto

Test Lexusu RX 500h: Sametový rychlík

Testy
Související témata:
Lexus LM

Výběr článků

Načítám