Článek
Kombinace tvarů SUV a kupé, jejímž výsledkem je obvykle méně praktický vůz za vyšší cenu, může znít dodnes pro mnohé nepochopitelně. BMW X6, které již od roku 2007 patří mezi nejvýraznější průkopníky tohoto stylu, je ovšem důkazem, že zákazníci podobná auta prostě chtějí.
Aktuálně je v nabídce již třetí generace, která byla představena v roce 2019 a začátkem roku 2023 prošla drobnou modernizací. A vrcholné provedení modernizovaného BMW X6, s označením M Competition, jsme otestovali.
Elektrifikace BMW M pokračuje. Nejostřejším X5 a X6 přibyl malý elektromotor
V rámci celkem decentně pojaté modernizace dostalo BMW X6 především užší světlomety, které zaujmou šípovitým světelným podpisem. Úpravou prošla také maska a tvary předního nárazníku.
U testovaného vozu se však díváme na specifické úpravy pro vrcholnou motorizaci, která v základu nabídne LED světlomety s Matrix technologií a černě lakované ledvinky, které jsou opticky propojeny s agresivnějším předním nárazníkem. Výkonnou pohonnou jednotku pak kromě M-plaket prozrazují i chladiče patrné za černě lemovanými nasávacími otvory.
Z profilu zaujme kromě svažující se zádi pohled na podběhy, které v zimní konfiguraci vyplňují 21“ litá kola o rozměru 295/35. V letní konfiguraci jsou ale na zadní nápravě 22“ litá kola. Zpoza disků, které mohou být volitelně i kované, navíc prosvítají červené brzdové třmeny, které se zakusují do pořádných ventilovaných kotoučů.
Testosteronovou hru na drsňáka pak dokresluje pohled na záď s černě lakovaným difuzorem, ze kterého vystupují dva páry koncovek výfuku s aktivní klapkou, díky které se umí auto projevovat potichu i pořádně hlasitě. Zadní světla zaujmou výraznými linkami a na střechu navazuje decentní spoiler nad zadním sklem.
Dominantní auru kromě výrazného designu dotváří i opulentními rozměry, kdy X6 M Competition měří na délku 4948 mm a do šířky (se zrcátky) 2019 mm. Proplétat se městskými uličkami a hledat místo k zaparkování je tak mnohdy docela náročné, stejně jako vystoupit z auta na klasickém parkovacím místě před obchodem.
Aura drsňáka také způsobuje, že pohledy kolemjdoucích nejsou vždy zrovna vřelé. Mnozí se dokonce diví, když řidič zastaví před přechodem.
Okolí vás netrápí
V kabině vás ovšem okolí vůbec nemusí trápit. Posádku totiž BMW X6 M Competition rozmazluje kombinací moderní výbavy, komfortních sedadel, dostatku prostoru a skvělou izolací.
Standardně multifunkční sportovní sedadla nabízí důrazné boční vedení a současně dostatek komfortu i na dlouhé cesty, volitelně navíc disponují i ventilací nebo masážními funkcemi. Jak je ale u BMW zvykem, za mnoho věcí se musí připlácet.
Před řidičem je BMW M Prohnutý displej, který tvoří 12,3palcový digitální přístrojový štít a navazující 14,9“ displej infotainmentu. Systém pracuje s operačním systémem OS8, má moderní grafiku a rychlý chod. Praktickým doplňkem je i head-up displej nebo promítání navigačních pokynů formou rozšířené reality na menší obrazovku.
Zamrzí sice minimalizace počtu fyzických ovladačů, včetně přesunutí ovládání ventilace do displeje. Ve středové konzole ale zůstává otočný volič iDrive, který už z nových vozů také mizí. Celkově tak ergonomie zůstává na slušné úrovni.
Luxusní dojem podtrhuje volba materiálů, včetně příjemného čalounění a zajímavých dekorů. Přirozené světlo zajistí volitelné střešní okno, po setmění pak zaujme i výrazné ambientní osvětlení nebo svítící logo v opěrkách sedadel. A kdo by nechtěl poslouchat zvuk osmiválce pod kapotou, může si dopřát kvalitní audiozážitek v podání systému Bowers & Wilkins.
Praktičnost je sice u vozů typu SUV kupé často řazena až na poslední příčky seznamu priorit, což obzvlášť platí u sportovních derivátů, X6 M si však se svými rozměry ostudu neuřízne. Navzdory klesající střeše se i dozadu posadí průměrně vzrostlý cestující, v podélném i příčném směru je pak místa dost. Zavazadlový prostor nabídne objem 580 až 1530 litrů, praktické dvojité dno s plynovou vzpěrou a sedačky sklopné téměř do roviny.
Hlasité drama
Tím nejzajímavějším na BMW X6 M Competition je ale pohonná jednotka, jejímž základem je 4,4litrový přeplňovaný motor V8 M Twin Power Turbo. Motor prošel rozsáhlou modernizací, díky které slibuje ostřejší reakce na plyn, lepší hospodárnost, nižší hmotnost a v neposlední řadě i lepší systém chlazení a mazání v extrémních situacích.
Motor je spojen s novou osmistupňovou převodovkou M Steptronic, která má tři režimy řazení, možnost manuálního řazení pádly pod volantem a slibuje ostřejší změny převodů. Do skříně je integrován 48V mild-hybridní systém s elektromotorem o výkonu 9 kW (12 k) s točivým momentem 200 Nm, který je s motorem propojen přes klikový hřídel.
Elektromotor má funkci startér-generátoru a napájen je z kompaktní baterie uložené v motorovém prostoru. Ačkoliv je výkon elektromotoru spíše úsměvný, v praxi by měl přispívat k rychlejší reakci spalovacího motoru na pohyb plynového pedálu a současně by měl také zvyšovat hospodárnost a snižovat emise.
Řidiče však bude v praxi zajímat především nejvyšší kombinovaný výkon 460 kW (625 k) a točivý moment 750 Nm již od 1800 otáček. Sprint z nuly na 100 km/h tak mastodont s pohotovostní hmotností bezmála 2,5 tuny slibuje za 3,9 sekundy, na 200 km/h se dostane za 13,6 sekundy a standardně dosáhne rychlosti až 250 km/h, kterou však lze s volitelným paketem posunout až na 290 km/h.
Jak už parametry napovídají, zrychlení BMW X6 M Competition je skutečně brutální. Nástup točivého momentu opře posádku do sedadel, zvuk mísící symfonii výfukového systému a trochu synteticky znějící generátor se rozezní v kabině i okolí, převodovka ždíme před každým hladkým přeřazením z motoru maximum a celé to divadlo nechává posádku v němém úžasu.
Díky již zmiňovanému odhlučnění, nebezpečně vysokému výkonu a citlivému plynovému pedálu je přitom až děsivě snadné pohybovat se za hranicemi povolených rychlostních limitů. Auto má přitom dostatek chuti a výkonu k pružnému zrychlení snad z jakékoliv rychlosti. Stačí zvýšit tlak na pravou nohu a začnou se dít věci.
Nejen v přímce
Kombinace vysoké hmotnosti, vyšší světlé výšky a celkově výšky SUV modelu přitom může vyvolat obavu, že je výkon smysluplně využitelný jen na zcela rovných silnicích, jenže to není tak úplně pravda.
Standardně je vůz vybaven adaptivním M podvozkem Professional s upravenými elektronicky řízenými tlumiči, má adaptivní stabilizátory a upravené řízení M Servotronic. Výkon navíc standardně putuje na systém pohonu všech kol M xDrive, který upřednostňuje zadní nápravu s aktivním M diferenciálem. Třešničkou na dortu je pak chytrá elektronika, která vše řídí a posílá výkon tam, kde je třeba.
Navzdory všemu, co vám říká zdravý rozum, tak BMW X6 M Competition zvládá zatáčky v působivém tempu a rozhodně mu nechybí trakce ani jistota. Abyste si ale auto skutečně užili, je potřeba najít dostatečně široké silnice, ideálně s minimem provozu. Potkat tenhle rozjetý křižník vyjíždějící zpoza zatáčky totiž rozhodně nebude pro protijedoucí řidiče ničím příjemným.
Je však potřeba mít na paměti, že ani sofistikovaná technika není všemocná a chyby v takhle velkém a silném autě se mohou snadno stát fatálními. S ohledem na schopnosti vozu nepřekvapí, že i v komfortním nastavení působí podvozek BMW X6 M Competition tužším dojmem, není však nepohodlný nebo nedej bože hlučný.
Zájemce o podobný typ vozů nejspíš spotřeba příliš trápit nebude, pro úplnost ale dodejme, že podle tabulek by se měla pohybovat kousek pod hranicí 13 l/100 km. V praxi se ale nejčastěji pohybovala okolo 15 l/100 km, s trochu větším důrazem na plyn ovšem výrazně rostla. Nádrž má naštěstí objem 83 litrů, díky čemuž není řidič otrokem čerpacích stanic.
Vulgární, ale výjimečné
BMW X6 bylo vždy autem pro lidi, kteří se chtějí odlišit od davu. S vrcholnou motorizací M Competition ale kromě výjimečnosti přichází i trocha vulgárnosti, obzvlášť pokud řidič nedokáže v rámci sebekontroly zkrotit chuť užívat si schopnosti auta naplno. Vysloužit si pak nelichotivá gesta a nepříjemné pohledy za něco, co by jinak bylo v provozu běžně tolerováno, není ničím výjimečným.
Výjimečné jsou ale ve výsledku schopnosti, kterými X6 M Competition disponuje. Brutální akcelerace i překvapivé schopnosti v zatáčkách dokážou řidiče neustále překvapovat. Je však potřeba mít dostatek zdravého rozumu a vědět, kdy přestat tlačit na pilu.
X6 M Competition ale není autem pro davy. Základ začíná od 3 863 600 Kč, mnichovská značka je však pověstná svými dlouhými seznamy příplatkové výbavy, díky čemuž se cena testovaného vozu vyšplhala až na 4 572 026 Kč.
Za podobné peníze už se dá sehnat komfortní SUV na každý den i schopný sporťák pro víkendové dovádění na okreskách, kdo ale touží po komplexním balíčku luxusu, výrazného designu, vysokého výkonu, překvapivých schopností a technologické sofistikovanosti, tomu nelze X6 M Competition rozmlouvat.
Ostatně nabízí se otázka, kolik takhle krásně nesmyslných titánů s velkými, hlasitými a charakterními motory, obdivuhodnými schopnostmi a zbytky starosvětské kabiny budou automobilky v následujících letech schopné (či ochotné) ještě nabídnout.
BMW X6 M Competition | |
---|---|
Spalovací motor: | 4395 cm3, přeplňovaný vidlicový osmiválec |
Max. výkon a točivý moment: | 460 kW (625 k)/ 750 Nm |
Elektromotor: | 48V, 9 kW (12 k)/ 200 Nm |
Převodovka: | Automatická, 8st. |
Poháněná náprava: | 4x4 |
0–100 km/h: | 3,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h (volitelně 290 km/h) |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 12,9 - 12,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 83 l |
Provozní/maximální hmotnost: | 2445/ 3040 kg |
Max. hmotnost brzděného přívěsu: | 2700 kg |
Délka × šířka × výška: | 4948 x 2019 x 1695 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 580/ 1530 1 |
Základní cena: | 3 863 600 Kč |
Cena testovaného vozu: | 4 572 026 Kč |