Hlavní obsah

Test BMW X5 xDrive40i: Sametový tank

Novinky, Marek Bednář

Slyšeli jste už průpovídku, že nafta patří do kamen? Dokonale hladký benzínový řadový šestiválec v téhle fialové X5 vám ji připomene po každém nastartování.

Foto: Petr Horník, Právo

BMW X5 xDrive40i

Článek

Když se BMW X5 v roce 1999 představilo ve své první generaci, bylo to první SUV téhle značky. Byla to doba, kdy jediným skutečně etablovaným konkurentem byl Jeep Grand Cherokee, X5 tehdy nabídla i manuální převodovku. Bylo to něco, co byste dnes v luxusních SUV hledali marně.

Dost ale historie, X5 pro modelový rok 2019 vstoupila do své čtvrté generace a nestydím se říci, že je luxusnější než kdy dříve. Nevadí mi ohromné ledvinky na její přídi a dělené páté dveře jsou docela praktické, neboť nemáte, jak si o nárazník ušpinit kalhoty.

Jenže proč se designéři vykašlali na světelný podpis minulé generace a zadní světla téhle nové už nekřičí „Předjelo tě BMW!“, mi asi není souzeno pochopit. Kvituji ale, že koncovky výfuku nejsou tak falešné, jako u konkurence.

Foto: Petr Horník, Právo

K fanouškům nového designu zadních světel opravdu nepatřím.

Otvírám dveře a přemýšlím, jak vlezu dovnitř. Tohle auto je totiž opravdu vysoké, a tak by se kromě nášlapu pod prahem – díky za něj – hodilo ještě madlo na A-sloupku, kterého bych se mohl chytit. Pak ale usedám do velmi pohodlné a měkce čalouněné sedačky s potahem z jemné kůže, zaklapávám za sebou dveře, servodovírání je dotáhne a vnější svět přestává existovat.

Výbava je špičková, infotainmentu už rozumím

Na palubě je všechno, co by si jeden mohl přát. Čtyřzónovou klimatizaci a pokročilé jízdní asistenty ani nemá smysl zmiňovat, to je samozřejmost. Infotainment vám ale zobrazí i zprávy, takže v koloně na dálnici, ve které se vůz samozřejmě pohybuje sám, máte co dělat, aniž byste porušili zákon brouzdáním po internetu na smartphonu.

Foto: Petr Horník, Právo

Na nový infotainment už jsem si zvykl, na tvrdá tlačítka ale pořád moc ne.

Držák nápojů vám ohřívá kávu nebo chladí vodu, špičkový audiosystém harman/kardon hraje cokoliv od speed metalu po vážnou hudbu. A abyste těch kolon potkali cestou co nejméně, o to se stará navigace se systémem RTTI, dopravními daty v reálném čase, které patří k nejlepším na trhu.

Mimochodem, novému infotainmentu značky BMW tu docela přicházím na chuť. Věnoval jsem trochu času úpravě dlaždic zobrazení a vytvořil si dvě obrazovky, mezi kterými přepínám podle toho, co zrovna chci vidět. Funguje to hezky, i když pořád nechápu, proč mi „sportovní displeje“ v tomhle zjednodušeném zobrazení v dlaždici ukazují zbytečné koně – ne, pardon, dokonce kilowatty – a newtonmetry místo užitečné teploty a tlaku oleje.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Místo newtonmetrů a kilowattů bych chtěl tlak a teplotu oleje. Možnost vybrat si dlaždice i jejich velikost je ale velmi příjemná.

Jedinou výtku mám k ventilaci sedačky řidiče, není moc silná, a k bočnímu vedení sedačky – na to, co tohle auto v zatáčkách zvládne, bych si představoval výraznější boční vedení. A taky můžu zmínit zoufale nevyužitý digitální přístrojový štít, který uprostřed umí zobrazit jen mapu, ale aspoň v režimu Sport nemizí čísla ze stupnic, jako tomu bylo dřív.

Foto: Petr Horník, Právo

Digitální přístrojový štít by se dal využít o mnoho lépe, než jen na kousek mapy a palubní počítač, ale podle té mapy se aspoň snadno orientuje. Rámeček nahoře obsahuje infrakamery, které sledují, zda není řidič unaven.

X5 je obrovská, mnohem větší, než bývala kdysi – ve srovnání s první generací narostla o třicet čísel a do pěti metrů jí chybí jen 8 cm. Přesto, když ji řídím, všímám si, že dojem velikosti je daný zejména její šířkou – na zadních sedačkách není v podélném směru zas tolik místa. „Za sebe“ se vejdu, ale těsněji, než bych očekával. Dokonce tu je i třetí řada sedadel, i s vlastními výdechy ventilace, ale tam se ani nepokouším vlézt.

Klenot pod kapotou

Ten nejdůležitější moment přichází ve chvíli, kdy zmáčknu startovací tlačítko. BMW je proslulé řadovými šestiválci, a právě takový motor pracuje pod touhle kapotou, i když je navzdory označení 40i „jen“ třílitrový.

Foto: Petr Horník, Právo

Třílitrový řadový šestiválec je jednoznačně nejlepším dílem tohoto auta.

Jeho nejlepší vlastností je, že o něm kromě lehkého zachvění auta při startování vůbec nevíte. Je naprosto hladký, naprosto tichý a jemný, pokud jedu v klidu. Někdo by to mohl nazvat absencí charakteru, ale to by nebylo přesné – tady totiž zažijete absenci úplně všeho. A přestože mám rád pěkně nahlas bublající osmiválce, do X5 mi tahle sametová řadová šestka sedí úplně dokonale.

Jak na světla do mlhy? Můžou nejen pomoci, ale i uškodit

AutoMoto

Když trochu přidám, motor je samozřejmě trošku slyšet, ale dá se poslouchat, byť vidlicové šestiválce mám pořád radši. Síly je tu dost, ale ne nějak přemrštěně moc, motor s dvoutunovým kolosem dokáže svižně hýbat na dálnici i okreskách. A při mé svižné jízdě za to chce 11,7 litru standardního 95okt. benzínu na 100 km. Řekněme si to upřímně, jezdil jsem s osmiválci, které braly méně.

Hmotu zamaskovat nedokáže

X5 jsem dostal na obřích kolech s nízkoprofilovými pneumatikami a měl jsem trochu strach o jízdní pohodlí. Špičkově vyladěný podvozek ale pohltí téměř všechno, co mu silnice přichystá, ať jedu po nové dálnici u Prahy nebo po zapadlé, v zimě neudržované okresce v Jeseníkách.

Foto: Petr Horník, Právo

I přes obří kola a tenoučké bočnice pneumatik je jízda velmi pohodlná.

Docházet dech mu začne, až když přidám. Chci-li po X5, aby se hbitě proplétala zatáčkami. Tady je jasně znát, že vznikla s cílem být luxusní, ne sportovní – v zatáčkách nemám jistotu, kterou třeba menší a lehčí sedan řady 3 nabídne měrou vrchovatou. Jasně, že to nejsou srovnatelná auta, ale bylo by chybné si myslet, že je X5 zcela všestranná. Je prostě velká jak panelák a v zatáčkách musíte vědět, co děláte a počítat s její hmotou.

A také, chci-li po tomhle autě rychlý přesun na dlouhou vzdálenost, nemohu se zbavit dojmu, že řada 5 nebo 7 by to zvládla lépe, s větší grácií a jistotou ve vysokých rychlostech. I tohle jde na vrub vysoké karoserii X5, ale říct to prostě musím – pokud nechcete jezdit mimo asfalt, nýbrž jezdit daleko, velké sedany značky BMW udělají lepší službu.

Foto: Petr Horník, Právo

X5 je veliká, ale hlavně do výšky a šířky, což má své nevýhody. Bez zrcátek má na šířku přes dva metry, s nimi přes 2,2 metru.

Třeba i svými pokročilými asistenčními systémy, jako např. aktivním vedením v jízdním pruhu. Zatímco v „pětce“, „sedmě“ nebo i v nové X3 se zrovna na tohoto asistenta mohu spolehnout, v X5 tak úplně ne, kromě kolon a dálnic. Autonomní podélné parkování naopak musím pochválit, to tu funguje příkladně.

Nová Škoda Octavia? Údajný únik z konfigurátoru odhaluje vše

AutoMoto

Pokud chcete jezdit mimo asfalt, můžete přizvednout vzduchový podvozek, manuálně zařadit jedničku a pak se sunout po nerovnostech a nechat elektronický mozek systému xDrive, aby všechno vyřešil. Jde mu to skvěle, má i několik režimů pro jízdu mimo asfalt a zvládá i uzamknout zadní diferenciál.

Všude dobrá, nikde dokonalá

Jenže třeba takové Porsche Cayenne umí uzamknout i středový diferenciál. A to je v podstatě rozuzlení mého týdne s X5 – je to vůz, který se snaží dělat všechno a všechno dělá dobře, ale nic nedokáže úplně dokonale.

Foto: Petr Horník, Právo

BMW X5 xDrive40i

Blíží se špičce, ale nedosahuje na ni. Na asfaltu, mimo něj, v zatáčkách, v prostoru, v luxusu, všude dokážu najít auto, které bude lepší o ten malý kousek, na který si potrpí lidé s možností utratit tři miliony korun za nové auto. Nebo aspoň, na který bych si potrpěl já. Pokud ale zůstaneme v rámci třídy, jednoznačně patří mezi ty nejlepší.

BMW X5 xDrive40i
Motor:2998 ccm, řadový zážehový šestiválec, turbo
Max. výkon:250 kW (340 k) při 5500-6500 ot./min
Max. točivý moment:450 N.m při 1500-5200 ot./min
Převodovka:osmistupňová automatická
0–100 km/h:5,5 s
Nejvyšší rychlost:243 km/h
Průměrná spotřeba:8,8-8,5 l/100 km
Pohotovostní/nejvyšší hmotnost:2135/2800 kg
Délka x šířka x výška:4922 x 2004 x 1745 mm
Základní objem zavazadelníku:650 l
Poháněná náprava:4x4
Základní cena:1 718 600 Kč (X5 xDrive25d)
Základní cena testované verze:1 818 700 Kč
Cena testovaného vozu:2 967 176 Kč

Související články

Test BMW 750i xDrive: Je radost ho řídit

Mám rád velká auta s velkými motory a za volantem prostor. Rád z místa řidiče vidím kapotu a k smrti nerad se s prostorem uskromňuji, když jedu v autě s víc...

Výběr článků

Načítám