Článek
Zatímco na přelomu tisíciletí byla X5 výstřelkem, velmi brzy se ukázalo, že šlo o ideální načasování. Najela na vlnu luxusních SUV automobilové vyšší střední třídy. Vedle off-roadů měnících se na komfortní silniční koráby jen postupně brzy ukázala, že ve skutečnosti takovou redukční převodovku, uzávěrky diferenciálů a další terénní vymoženosti většina zákazníků nechce.
Vždy sportovně a cestovně zaměřené SUV je tu dnes již ve své čtvrté generaci vyráběné od roku 2019 na původní verzi modulární platformy CLAR. Ve světě BMW jde tedy o sourozence spíše minulé generace klasické řady 5. Před příjezdem nové X5 se tedy aktuální vydání přizpůsobuje novému designovému jazyku nebo třeba ovládání klíčových funkcí.
Přísný pohled
Jakkoli jsou zbrusu nové modely od BMW v posledních letech designově velmi odvážné, u X5 se značka drží trochu konzervativnější noty. V rámci faceliftu doznala největších změn příď, která má přísnější výraz.
Světlomety jsou užší a svítí čtyřmi šípovitými segmenty. Nový tvar mají i nárazníky a maska chladiče. Zvláštně působí dva chromové segmenty ve spodní části předního nárazníku, které jako by evokovaly aftermarketové LED pásky.
Zadní svítilny se rovněž dočkaly nové grafiky, černé orámování ale ladí spíše s tmavými laky, u světlých odstínů trochu bije do očí.
Kolečka jsou pryč
S každou generací X5 se kvalita materiálů, jejich zpracování a cit pro detail zlepšovaly a nejinak tomu je u aktuální verze po modernizaci. Zejména v testované konfiguraci jde o velmi příjemné místo, kde chcete trávit čas. I když grafika se šipkami a svítícím logem X5 před spolujezdcem se jinak vkusnému interiéru docela vymyká.
Před modernizací se vůz mohl pochlubit i dost možná nejlepším palubním systémem na trhu, který se ovládal velmi intuitivně. Po faceliftu z toho ale trochu ustupuje. Sice na středové konzoli zůstává kruhový ovladač a tlačítka pro rychlý přístup, ale zespod přístrojové desky zmizelo ovládání ventilace včetně otočných ovladačů pro nastavení teploty v interiéru.
To se přemístilo do zvětšeného displeje, respektive do jeho spodní části. Změna teploty tak vyžaduje zbytečně větší pozornost, navíc pro nastavení ventilace či vyhřívání sedadel musíte podmenu dále rozkliknout. Alespoň že kvalita zobrazení je na špičkové úrovni, další klíčové funkce už jsou po aktualizaci nového rozhraní logičtěji rozřazené.
Všednodenní elektromobil
V rámci modernizace BMW také vylepšilo motorovou paletu. Jistěže na českém trhu bude stále nejoblíbenější v podstatě dokonalý vznětový šestiválec, ale o slovo se hlásí také testované plug-in hybridní provedení.
Kombinace elektrického ústrojí s externím dobíjením a zážehového motoru nemusí vždy dávat smysl, ale X5 s označením 50e jde naproti každodenní použitelnosti především tím, že elektrickou část nemá, jen aby se neřeklo. Tedy že díky baterii, která má nyní kapacitu 29,5 kWh, respektive využitelných 25,7 kilowatthodin, lze na elektřinu jezdit 80 km, ale mimo zimní měsíce klidně i více.
I při chladném počasí pod 10 stupňů Celsia lze s autem v příměstském a městském provozu absolvovat minimálně 70 km, pokud nejste na akcelerátor příliš horliví.
BMW představuje novou řadu 1, poprvé bez manuálu a s novým značením
Majitelé SUV této třídy je často používají pro každodenní poskakování po městě, pro což je tento pohon ideální. Právě díky většímu elektrickému dojezdu lze bez zapojení spalovacího motoru fungovat i v příměstském provozu.
Automobilka očividně počítá především s dobíjením během dlouhé nečinnosti vozidla, například doma nebo v práci, protože na rozdíl od konkurentů v čele s Mercedesem GLE nenabízí rychlodobíjení stejnosměrným proudem, typicky výkonem kolem 50 kW. X5 umí pouze 7,4 kW.
Z nuly do 100 procent se tedy i při maximálním dobíjecím výkonu lze dostat až za více než čtyři hodiny. Během krátkých návštěv nebo běžného nákupu se tak uživatelům tahat nabíjecí kabel pro těch pár procent úplně nechce.
Samotný přeplňovaný zážehový šestiválec o zdvihovém objemu tří litrů dostal o 20 kilowattů vyšší výkon, celkem má 230 kW. Jde o agregát se sametovým chodem a typickým točivým charakterem, navíc jeho připojování v hybridním režimu je rychlé a bez cukání.
Synchronní elektromotor integrovaný do osmistupňové převodovky nabídne až 145 kilowattů, o 62 kW více než ve starším provedení. Systémový výkon, který nevzniká pouhým sečtením obou motorů, činí až 360 kilowattů. To z elektrifikované X5 dělá až překvapivě rychlé auto, zejména vzhledem k hmotnosti 2,4 tuny.
O spotřebě benzinu je u dobíjecích hybridů vždy složité hovořit, záleží na tom, jak často uživatel nabíjí. I pokud však vyrazí na cestu bez nabití, lze při klidné jízdě v kombinovaném režimu udržet hodnoty pod 12 l/100 km.
Obratné a jisté
Ve své kategorii platila X5 vždy za dobře jezdící auto. Nejedná se o takový řidičský zážitek jako v Porsche Cayenne, ale vůz zvládá dynamické tempo díky adaptivnímu vzduchovému odpružení velmi sebejistě a potřebný cit dodá i řidiči díky poměrně ostrému řízení.
Na velmi dobré úrovni je i komfort jízdy, vůz se na kvalitní silnici příjemně pohupuje a zvládá i ostré krátké nerovnosti, se kterými mívají vzduchová odpružení problém. Velký podíl na tom ale má zvolené zimní obutí na rozumnějších 20palcových discích, větší kola vypadají efektněji, ale komfort dokážou značně pokazit.
Za volantem nového BMW X2: Stylovka s praktickou stránkou
Na BMW X5 čtvrté generace nelze najít mnoho objektivních chyb. Škoda jen, že ovládání ventilace je nyní o něco složitější, ale to je už směr, kterými se ubírá skoro každá automobilka.
O pozornost si říká vylepšený plug-in hybridní pohon, který se díky posílené elektrické části vyplatí brát jako vážného konkurenta zavedeným dieselům. V některých scénářích užívání může chybět jen stejnosměrné nabíjení.
Ve srovnání s konkurencí pak X5 pevně drží své zavedené místo SUV, které sice netrhá rekordy v roli stěhovacího vozu, ale zaujme sportovně střiženými jízdními vlastnosti v kombinaci s decentním stylem, komfortem a perfektním pohonem.
BMW X5 50e | |
---|---|
Pohon: | 2998 cm3 zážehový řadový šestiválec, plug-in hybrid |
Max. systémový výkon: | 360 kW/ 489 k |
Max. systémový točivý moment: | 700 Nm |
Převodovka: | osmistupňová samočinná |
Poháněná náprava: | 4x4 |
0–100 km/h: | 4,8 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
Průměrná spotřeba dle WLTP: | 1,1 l/100 km |
Dojezd na elektřinu dle WLTP: | 87-102 km |
Objem palivové nádrže: | 69 l |
Kapacita baterie: | 29,5 kWh, využitelných 25,7 kWh |
Provozní/maximální hmotnost: | 2 420/3 200 kg |
Délka × šířka × výška: | 4935 x 2004 x 1795 mm |
Základní/maximální objem zavazadelníku: | 500 / 1720 l |
Základní cena: | 2 061 800 Kč (xDrive 30d) |
Základní cena testovaného provedení: | 2 386 800 Kč |