Článek
Jenže popravdě řečeno - nová X5 to dokázala. V každém ohledu o něco povyrostla. Motor, rozměry vozu vnější i uvnitř jsou o kousek dál.
Hrnečku vař
Karoserie vozu pořádně nakynula, jako by do ní dali designéři slušnou porci kypřicího prášku. Je větší, ať se na ní podíváte zepředu, z boku či zezadu. Vypadá opravdu skvěle - zvenčí má neuvěřitelně dravý kukuč, na silnici vozu raději každý uhne a ohromné pneumatiky o šířce 315 mm vzadu posazené na dvacetipalcových ráfcích deklasují snad až na Ferrari všechny sporťáky.
Uvnitř je také znát nárůst rozměrů. Všude je víc místa - na hlavu, kolena, ramena. Také zavazadelník přístupný tradičně rozdělenou zadní stěnou pojme asi všechno, doma najdete a ještě bude hladově zívat.
Přístrojová deska si vzala to nejlepší z předchozí generace, trojkové, pětkové i sedmičkové řady a všechno to zamíchala v šejkru designerského umu. Tady není místo pro jiné slovo než "super". Všechno je tam kde má být, všechno se skvěle ovládá, lícování je perfektní, materiály jsou tradičně výborné... Asi úplně nejzajímavější je na voze volič automatické převodovky. Ten vypadá jako joystick k počítači s dvojicí tlačítek. Ovládá se lehce, přesně a nám se páka v automatickém režimu zalíbila. Ovšem "kvrdlat" s ní v manuálním módu jde mizerně, protože je příliš krátká a daleko od volantu.
Osm hrnců na vaření
Jako testovací automobil zpočátku dávalo BMW pouze model s vidlicovým osmiválcem o objemu 4,8 l (dnes už je i třílitrový turbodiesel). Vrtání 88,3 mm a zdvih 93,3 mm jsou hodnoty, vypadající na první pohled velmi pohodově. Jenže když začne "vařit" všech osm válců na plný výkon, je to divočina. Automobil má totiž neuvěřitelný zátah. Jeho 475 N.m je schopno cuknout s více než dvoutunovou karoserií hodně rychle. Zvlášť v okolí 3500 ot./min je síla opravdu parádní a auto táhne jako divé až k vrcholu výkonové křivky. Je jedno, jestli zrychlujete z nuly, nebo zkoušíte pružné zrychlení na dálnici.
Jenže všechno něco stojí. Když jsme se snažili jezdit ekonomicky, srazili jsme spotřebu na třináct litrů, ovšem když je třeba víc zrychlovat, od nádrže je pomalu slyšet sykot, jak ubývá palivo.
Šéfkuchař je někdo jiný
Možná bychom na voze měli najít nějakou chybu, že? No, jde to těžko. V této části se podíváme na podvozek, že by snad tady? Tohle SUV dává řidiči pocit, že je mistr nad mistry. Tradičně vynikající podvozek je totiž hlídán všemi možnými elektronickými pomocníky, kteří hlídají brzdy, přenos výkonu z motoru, stabilitu, trakci, rozdělení sil na kola... Je tu tolik elektroniky, že jí ani nejde všechnu vyjmenovat. Auto jede naprosto skvěle, jen široké pneumatiky, když skočí do vyjetých kolejí, velmi rychle se jim přizpůsobí a nerady se dají jiným směrem.
Jenže nad podvozkem musíme i trochu zaplakat. Nástup elektroniky do automobilů fanoušci mechaniky (mezi které patříme) vidí neradi. Zlaté diferenciály, mechanické uzávěrky... Radost z jízdy je v X5 sice velká, ale poněkud odtažitá a "antiseptická". Cokoliv uděláte, je počítači vyhodnoceno, zredukováno, upraveno a nastaveno tak, jak je to nejlepší.
Váš účet, prosím
A opět tady končí veškerá legrace. Zase jsme dospěli tam, kde to mají zákazníci nejméně rádi. Tohle auto si totiž může dovolit jen hodně málo lidí. Základní cena 1 542 500 Kč za zážehový šestiválec je dost vysoká. Osmiválec začíná na 2 044 900 Kč. Cena testovaného vozu i s příplatkovou výbavou (sportovní paket, panoramatické střešní okno, parkovací kamera...) stojí 2 798 870 Kč. Ale pokud na to někdo má, ať si ho pořídí. Dostane hodně velké auto (možná si kvůli němu bude muset zvětšit i garáž, protože do klasické se vážně nevejde) s parádním výkonným motorem a vynikající technickou úrovní. Jen bychom chtěli poradit - doplňkové prahy si opravdu nekupujte. Jsou sice pěkné, ale při vystupování musíte z auta spíš vypadnout nebo vyskočit.
Technické údaje | |
BMW X5 4.8i | |
Motor | |
Zdvihový objem | 4799 ccm |
Max. výkon | 261 kW při 6250 ot./min |
Max. točivý moment | 475 N.m při 3400 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 17,5 |
Mimo město | 9,6 |
Kombinace | 12,5 |
Výkony | |
Max. rychlost | 240 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 6,5 s |
Převodovka | |
šestistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4854 mm |
Šířka | 1933 mm |
Výška | 1766 mm |
Rozvor | 2933 mm |
Objem zavazadelníku | 620/1750 l |
Provozní hmotnost | 2320 kg |
Ceny | |
Základní cena vozu | 1 542 500 Kč |
Základní cena motorizace | 2 044 900 Kč |
Cena testovaného modelu | 2 798 870 Kč |