Článek
Nová M3 dostala přeplňování, což je pro mnohé důvodem k zatracení. To je ovšem velká chyba, už na začátku vám můžeme prozradit, že i nová generace je - alespoň podle autora článku - vynikající.
Charakter se samozřejmě nahrazením atmosférického osmiválce změnil, z jízdního projevu ale M divize mnichovské automobilky neslevila ani o píď.
BMW M3 do světa vždy o svém nemalém potenciálu křičelo jen velmi decentně a platí to i v případě poslední evoluce. Vnější design je bez výtek: vychází ze základní trojky, je ale okořeněn mnoha výraznými prvky. I ten, kdo se o auta nezajímá, si M3 nejspíš nesplete s běžnou řadou 3 a sportovním M paketem.
Jedním z výraznějších prvků je čtveřice koncovek výfuku, výrazné vyboulení kapoty, jinak tvarovaná a uchycená zpětná zrcátka nebo výraznější nárazník s většími otvory pro vzduch.
Absurdně rychlý, tenkrát i nyní
Šestiválec v M3 produkuje 431 koňských sil (317 kW) při 7300 otáčkách. Točivý moment vrcholí na hodnotě 550 Nm, dostupný je v pásmu 1850 až 5500 otáček. Na silnici je to ukrutně, až absurdně silný motor. Táhne jako zběsilý a v nejvyšších otáčkách přidá výkonovou špičku, kterou doprovodí krátké zaburácení čtveřice koncovek výfuku.
Točit tenhle šestiválec, původem z modelu 335i, avšak zásadně přepracovaný, můžete do 7500 otáček, síly má ale dost už v nejnižších pracovních otáčkách. A pokud se ptáte na turboefekt, tak ten je potlačen nejvíce, jak jen to jde.
Ale o tom všem jsme již psali v roce 2014, kdy jsme v rakouských Alpách a na německých autobahnech prohnali jak M3, tak M4 (kupé). [celá zpráva]
Následující řádky přinášejí navíc pár postřehů, které byly během mezinárodní prezentace z časových důvodů nerealizovatelné.
Předně - na rovince jsme se dostali až k elektrickému omezovači nejvyšší rychlosti. Zásah přichází přesně při tachometrových 267 km/h. Dvouspojková samočinná převodovka M-DCT dotočená až k červenému poli řadí s kadencí 54 - 99 -151 - 203 - 260 a na šestý rychlostní stupeň 267 km/h. Sedmičku jsme ani nepotřebovali, ta je čistě pro snížení otáček.
A kalup je to opravdu neuvěřitelný. Jen se podívejte na naše video, na kterém M3 zrychluje z klidu až do zásahu omezovače. Trvá to ani ne 30 sekund. Měřili jsme i pružné zrychlení: 80-120 km/h lze s poslední M3 zvládnout za rovné tři sekundy. A to také o mnohém vypovídá.
Spotřeba při ostrém tempu dosahuje kolem 27 litrů. Pokud se budete trochu mírnit, je to zhruba polovic.
Zajímavosti o BMW M3 |
---|
Test minulé generace M3 najdete v našem dřívějším článku. [celá zpráva] |
Přečtěte si také zajímavosti o první M3 (E30), která začala psát historii v srpnu 1985. [celá zpráva] |
Na běžné ježdění je M3 komfortním společníkem. Stačí tlumiče, převodovku, motor a řízení přepnout do komfortního režimu a budete si připadat jako v rychlém sedanu. Rychlém a pohodlném.
Ve sportovním režimu s deaktivovanou stabilizací jde v rukou nezkušeného řidiče o nebezpečnou zbraň, zejména na mokré (nebo zasněžené) vozovce. Na suchu musíte s plynem zacházet hodně razantně, aby se zadní kola sklouzla - trakce je totiž obrovská.
Vadilo nám něco na nové M3? Motor (ani podvozek) to není, ten je opravdu vynikající, a třebaže chápeme nářky fanoušků divize M, není si ani u nové evoluce na co stěžovat.
Naopak - umělý zvuk v kabině je vskutku otravný (jakkoliv zvenčí je projev motoru vcelku příjemný) a řízení při ostřejší jízdě postrádá větší zpětnou vazbu.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 2979 ccm, šestiválec, zážehový, 2x turbo |
Max. výkon: | 317 kW (431 k) při 7300 ot./min. |
Max. točivý moment: | 550 Nm při 1850-5500 ot./min. |
0–100 km/h: | 4,1 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
Průměrná spotřeba: | 8,3 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost (EU): | 1635 kg |
Poháněná náprava: | zadní |
Cena základní verze: | 811 200 Kč (318i, 100 kW) |
Cena s testovanou motorizací: | 2 042 300 Kč |