Hlavní obsah

Test BMW M3 na českých silnicích - i bez osmiválce stále vynikající

Novinky, Martin Žemlička

Označení M3 zvyšuje tep fanouškům sportovních modelů od BMW už od dob ikonické první generace z osmdesátých let (E30). Na tři dny jsme měli možnost vyzkoušet poslední evoluci na českých silnicích.

Test BMW M3 Video: Novinky

Článek

Nová M3 dostala přeplňování, což je pro mnohé důvodem k zatracení. To je ovšem velká chyba, už na začátku vám můžeme prozradit, že i nová generace je - alespoň podle autora článku - vynikající.

Charakter se samozřejmě nahrazením atmosférického osmiválce změnil, z jízdního projevu ale M divize mnichovské automobilky neslevila ani o píď.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW M3

BMW M3 do světa vždy o svém nemalém potenciálu křičelo jen velmi decentně a platí to i v případě poslední evoluce. Vnější design je bez výtek: vychází ze základní trojky, je ale okořeněn mnoha výraznými prvky. I ten, kdo se o auta nezajímá, si M3 nejspíš nesplete s běžnou řadou 3 a sportovním M paketem.

Jedním z výraznějších prvků je čtveřice koncovek výfuku, výrazné vyboulení kapoty, jinak tvarovaná a uchycená zpětná zrcátka nebo výraznější nárazník s většími otvory pro vzduch.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW M3

Absurdně rychlý, tenkrát i nyní

Šestiválec v M3 produkuje 431 koňských sil (317 kW) při 7300 otáčkách. Točivý moment vrcholí na hodnotě 550 Nm, dostupný je v pásmu 1850 až 5500 otáček. Na silnici je to ukrutně, až absurdně silný motor. Táhne jako zběsilý a v nejvyšších otáčkách přidá výkonovou špičku, kterou doprovodí krátké zaburácení čtveřice koncovek výfuku.

Točit tenhle šestiválec, původem z modelu 335i, avšak zásadně přepracovaný, můžete do 7500 otáček, síly má ale dost už v nejnižších pracovních otáčkách. A pokud se ptáte na turboefekt, tak ten je potlačen nejvíce, jak jen to jde.

Ale o tom všem jsme již psali v roce 2014, kdy jsme v rakouských Alpách a na německých autobahnech prohnali jak M3, tak M4 (kupé). [celá zpráva]

Následující řádky přinášejí navíc pár postřehů, které byly během mezinárodní prezentace z časových důvodů nerealizovatelné.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW M3

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW M3

Předně - na rovince jsme se dostali až k elektrickému omezovači nejvyšší rychlosti. Zásah přichází přesně při tachometrových 267 km/h. Dvouspojková samočinná převodovka M-DCT dotočená až k červenému poli řadí s kadencí 54 - 99 -151 - 203 - 260 a na šestý rychlostní stupeň 267 km/h. Sedmičku jsme ani nepotřebovali, ta je čistě pro snížení otáček.

A kalup je to opravdu neuvěřitelný. Jen se podívejte na naše video, na kterém M3 zrychluje z klidu až do zásahu omezovače. Trvá to ani ne 30 sekund. Měřili jsme i pružné zrychlení: 80-120 km/h lze s poslední M3 zvládnout za rovné tři sekundy. A to také o mnohém vypovídá.

BMW M3 (F80) - zrychlení 0 - 267 km/hVideo: Novinky

Spotřeba při ostrém tempu dosahuje kolem 27 litrů. Pokud se budete trochu mírnit, je to zhruba polovic.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW M3

Na běžné ježdění je M3 komfortním společníkem. Stačí tlumiče, převodovku, motor a řízení přepnout do komfortního režimu a budete si připadat jako v rychlém sedanu. Rychlém a pohodlném.

Ve sportovním režimu s deaktivovanou stabilizací jde v rukou nezkušeného řidiče o nebezpečnou zbraň, zejména na mokré (nebo zasněžené) vozovce. Na suchu musíte s plynem zacházet hodně razantně, aby se zadní kola sklouzla - trakce je totiž obrovská.

Vadilo nám něco na nové M3? Motor (ani podvozek) to není, ten je opravdu vynikající, a třebaže chápeme nářky fanoušků divize M, není si ani u nové evoluce na co stěžovat.

Naopak - umělý zvuk v kabině je vskutku otravný (jakkoliv zvenčí je projev motoru vcelku příjemný) a řízení při ostřejší jízdě postrádá větší zpětnou vazbu.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW M3

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:2979 ccm, šestiválec, zážehový, 2x turbo
Max. výkon:317 kW (431 k) při 7300 ot./min.
Max. točivý moment:550 Nm při 1850-5500 ot./min.
0–100 km/h:4,1 s
Nejvyšší rychlost:250 km/h
Průměrná spotřeba:8,3 l/100 km
Pohotovostní hmotnost (EU):1635 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:811 200 Kč (318i, 100 kW)
Cena s testovanou motorizací:2 042 300 Kč
Související témata:

Výběr článků

Načítám