Článek
GT šestkové řady přišlo v roce 2017 do portfolia mnichovské automobilky ve chvíli, kdy vrcholila doba rozšiřování modelové řady a hledání nejmenších skulin na trhu.
O pár let později už BMW do budoucnosti hledí spíše z pohledu elektromobility, tedy masové elektrifikace standardní modelové řady, které budou doplňovat i svébytné modely divize „i”, jako třeba vlajkové SUV řady iX.
Model 6 GT však samozřejmě v nabídce zůstává, lze jej vnímat jako mezistupeň mezi pětkovou řadou a sedmičkovou limuzínou. S těmito vozy sdílí nejen modulární platformu CLAR, ale i pohonné jednotky či pojetí interiéru, včetně několika detailů. Zatímco „sedmička” facelift, a poněkud kontroverzní, již dostala před dvěma lety, vloni přišla řada na „pětku” a právě 6 GT.
Změny nebyly třeba
Z mého pohledu je dobře, že se BMW po třech letech rozhodlo přistoupit k modernizaci zdrženlivě. Stále se mi líbí celková silueta, jde o vyvážený design, který poutá na celkové proporce. Byla by škoda zrak pozorovatele zaměřit na obří ledvinky jako u jiných modelů. V rámci faceliftu se spíše rozšířily, testované auto má navíc masku chladiče černou.
Nové jsou světlomety, v našem případě ve vrcholné verzi s laserovou technologií, kterou poznáte podle modrých segmentů. Především pak díky skvělému dosvitu až 650 metrů a pohotového vykrývání v „matrix” dálkovém režimu. Výraznou změnou prošel rovněž přední nárazník.
Nové technologie, stále útulný pocit
Uvnitř se sedí výš než třeba v pětkové řadě, ale díky širokému nastavení si řidičskou pozici najdete snadno a záhy zjistíte, že se v tomto autě stále dá řídit „na dlouhé nohy”, což je pro BMW s klasickou koncepcí typické.
Jakkoli nepovažuji 6 GT za auto, ve kterém by se majitel vozil na zadních sedadlech, jedná se o vůz, který vzadu poskytne velmi podobný komfort jako vepředu. Jistě, nemáte k dispozici masážní sedadla či přifukování bočnic předních křesel, ale sklon opěradla lze vzadu sklopit a hlavu si opřít o měkký polštářek. Do všech směrů je místa nadbytek.
Nová BMW přehrávají speciální sváteční animaci
Dozadu se díky širokým dveřím a vyšší světlé výšce pohodlně nastupuje a netrpí ani zavazadelník. Má minimální objem 600 litrů. Sklápění sedadel či ovládání tažného zařízení pak už nemůže být jednodušší. Stačí jen zmáčknout tlačítko.
Specifická je poměrně velká vzdálenost řidiče k čelnímu oknu, palubní deska je ve vztahu k posádce rovněž poměrně nízká. Z vozu je tudíž skvělý výhled na cestu. Do dalších tvarů pomůže tradičně perfektní kamerový systém na infotainmentu.
Právě palubní systém je největší novinkou v rámci faceliftu. 6 GT dostala digitální přístrojový štít s novou grafikou, který by podle mého mohl nabízet širší možnosti nastavení - víc mi vyhovuje řešení v Audi. Centrální obrazovka má nyní 12,3 palce a skvělé rozlišení. Pojetí černé a detaily grafiky si nezadají ani s nejmodernější elektronikou.
Jedná se o systém sedmé generace, tedy to nejnovější z Mnichova. Krom grafiky vyniká přehledností a intuitivností ovládání. Skvělé je, že krom hlasového a dotykového ovládání lze stále používat i tradiční ovladač na středové konzoli.
Během soužití s autem jsem si zvykl různé úkony používat různými způsoby - velmi rychle se sžijete, což je vzhledem ke všem funkcím, které auto nabízí, velmi dobré vysvědčení. Osobně se v systému orientuji lépe než v MBUX od Mercedesu a pro změnu rozmanitostí způsobů ovládání iDrive poráží jinak rovněž skvělé rozhraní MMI v Audi.
Celkově si všimnete, že 6 GT kvůli své příbuznosti s výše zmíněnými staršími modely nedisponuje tím nejnovějším provedením interiéru, který BMW nabízí. Znát je to na příkladu ovládání světlometů či celkové architektuře.
Dle mého názoru to však vůbec ničemu nevadí. Například v případě luxusně rozevlátého designu vnitřku či panelu ovládání klimatizace, který se nedere mezi středové výdechy jako u novějších modelů, spíše naopak.
Povedená elektrifikace
Pohon 30d zůstává u BMW jedním z mála, který neklame čísly a označuje skutečný zdvihový objem motoru. Řadový vznětový třílitr je jedním z mých nejoblíbenějších motorů vůbec.
Je tradičně vzorně kultivovaný, točivý moment narůstá plynule a spolupráce s osmistupňovou převodovkou bývá možná vůbec ta nejlepší v oboru. I proto jsem trnul, co s touto jednotkou udělá zástavba mild-hybridního pohonu.
Mezi motorem a převodovkou je nyní startér-generátor napojený na 48V síť. Baterie získává energii z rekuperace při brzdění. Naopak při akceleraci dokáže hybridní systém přispět výkonem až 8 kW.
Jednotka se při jízdě stará o opětovné starty a díky tomu, že veškerá elektronika funguje i s vypnutým motorem, se třílitr velmi často vypíná. Vůz tak umně plachtí. Při akceleraci z nízkých otáček pak pomůže oněch 8 kilowattů, které jste si rekuperací vyrobili.
Aby automobilka donutila řidiče těchto novot využívat, tlačítko pro vypnutí stop-start systému pod startovacím tlačítkem zmizelo. Jenže to vůbec nevadí. I když se občas stane, že systém překvapíte náhlým sešlápnutím plynu, zrovna když se motor vypíná, ve většině případů funguje celý systém harmonicky.
První jízda s BMW iX3: Nový normál
Mild-hybridní ústrojí dále přispívá k hospodárnosti, která je u vozu s pohotovostní hmotností 2 065 kilogramů až neuvěřitelná. Nemusíte se ani příliš snažit, abyste v kombinovaném režimu jezdili pod sedm litrů. Při plynulé a defenzivní jízdě to jde i za šest.
Motor má v rámci modernizace i nové dvoustupňové přeplňování dvojicí turbodmychadel či výkonnější vstřikování. Výkon 210 kW (286 k) při 4000 otáčkách za minutu a 650 Nm točivého momentu v rozmezí 1500 až 2500 otáček stačí na zrychlení z nuly na stovku za 5,9 sekund.
Na všechny situace v provozu je tak i tento základní šestiválec v nabídce více než dostačující. Pokud by však chtěl řidič mít pod pravým kotníkem podobně silný zátah i při pružném zrychlení, v nabídce je i výkonnější verze 40d.
Pohoda i obratnost
Kombinace vzduchového odpružení, dvacetipalcových kol a dojezdových run-flat pneumatik s tvrdými bočnicemi nebývá šťastná. Ani jedno se totiž nemá rádo s krátkými, ostrými nerovnostmi.
Netvrdím, že tento problém testované auto zcela vymazalo. Najdete díry, které se ozvou až do interiéru, ale i na tomto typu nerovností je 6 GT dostatečně pohodlné a jisté na to, abyste se během jízdy dokázali úplně uvolnit.
To je mimochodem mé osobní měřítko, které musí splnit auto, abych jej označil za skutečně komfortní. Tedy že mi dovolí během jízdy uvolnit záda, která nemusí být permanentně zatnutá, aby čelila rázům, kopancům, ale i vertikálním pohybům karoserie.
BMW po válce zachránila i výroba hrnců
BMW 6 GT do tohoto poměrně krátkého seznamu patří. Podvozek posádku hýčká, dokáže se zhoupnout, a přitom umravnit parazitní pohyby velké karoserie. Manévrovatelnost i stabilitu vylepšují zadní natáčecí kola. I když v pomalých rychlostech nemají takovou účinnost jako u konkurence.
Příjemné je, že v tomto autě poznáte i BMW, tedy když při dynamické jízdě přijemně ztuhne a dodá řidiči dost jistoty na to, aby si „střihl” pár zatáček ve vyšším tempu. Na méně přilnavém povrchu se umí ozvat zadní kola, která jsou tradičně u pohonu xDrive preferována a dokážou pomoci v utažení oblouku.
I tak se ale rozhodně nejedná o sportovně laděné auto. Ke spěchu nevybízí a na opravdovém limitu se úplně necítí. Začnete cítit kilogramy i určitou bariéru, jakkoli je auto schopné. Oceníte spíše klid a jistotu, kterou auto nabídne i při vysokých rychlostech.
Závěr
Tento vůz je velmi dobře odladěným produktem. Pohon 30d svou mild hybridní asistencí neztratil nic ze svých nesporných předností, interiér nabízí skvělou kombinaci staromilské přehlednosti a útulnosti s moderními technologiemi. Stejně jako podvozek umí podržet a většinou i hýčkat zároveň. Navíc mi to celé mezi vozy luxusní třídy dává pozoruhodný smysl.
Jsem z duše staromilec a mám rád tradiční limuzíny. Když se totiž řekne luxusní auto, nic jiného než sedan s důstojným pohledem a vyváženými proporcemi se mi nevybaví. Jsou to nadčasová, elegantní auta, která z podstaty své konstrukce nabídnou nejlepší kombinaci komfortu a jistoty při rychlé jízdě.
BMW iX svým vzhledem nepřipomíná žádné jiné SUV
V dnešní době ovšem stále strmě roste popularita SUV, a to i v těchto nejvyšších patrech trhu. Upřít jim nelze několik věcí. Řidiči se lépe nastupuje do vyšších sedadel, ze kterých mají lepší výhled, což platí i pro zadní cestující. Mají vyšší světlou výšku, takže se na polních cestách necítíte ohroženi každým výmolem. A působí mohutněji, což se může leckomu líbit.
Síla 6 GT coby specifického crossoveru je v tom, že si z obou segmentů bere něco svého. Je mrštnější a elegantnější než X5, X6 či X7, zároveň však praktičtější než řada 5 a 7. Může tak být ideální odpovědí na otázku vysoce postaveného manažera či ředitele firmy, který v soukromí vozí psy a děti. Ale nechce, aby jeho příjezd na pracovní schůzku doprovázely řeči o školním autobuse.
BMW 630d xDrive GT M Sport | |
---|---|
Motor: | 2993 ccm, řadový vznětový šestiválec, 2x turbo |
Max. výkon: | 210 kW (286 k) při 4000 ot./min |
Max. točivý moment: | 650 Nm při 1500-2500 ot./min |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
0-100 km/h: | 5,9 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h (el. omezena) |
Průměrná spotřeba kombinovaná: | 5,1 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 2065 kg |
Délka x šířka x výška: | 5091 x 1902 x 1538 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 600 l |
Poháněná náprava: | obě |
Cena základní verze: | 1 621 100 Kč (620d GT) |
Základní cena testované verze: | 1 879 800 Kč |
Cena testovaného vozu: | 2 846 380 Kč |