Hlavní obsah

Test BMW 535d Touring: miluji turbo(a)

Novinky, Jan Čech

Nikdy jsem se netajil tím, že mám rád turbodiesely pro jejich silný zátah od nízkých otáček a přitom rozumnou spotřebu. Jenže ať je to jak chce, prodleva turbodmychadla se projeví vždy. Tedy vždy vlastně ne. Stačí instalovat turba dvě o nestejném průměru, elektroniku, která si je lehce přiškrtí a k tomu znáček BMW. A je tu láska, na kterou jsem čekal tak dlouho.

Článek

Není třeba zdůrazňovat, že značka BMW dělá hodně dobrá auta. Připomínat, že jejich jízdní vlastnosti jsou prvotřídní i s pohonem pouze zadní nápravy, by bylo házením hrachu na zeď. Zbytečné je rovněž upozorňovat, že všechno, co má znáček BMW, stojí mnohem víc než konkurence.

Dejte tohle všechno dohromady, zamíchejte a přidejte k tomu to nejlepší, co na motorářském trhu dnes existuje - R6 twin turbo v dieselu.

Síla zvyku

BMW 5 se mi se svým vzhledem od počátku moc nelíbilo. Moc hran a tvrdých křivek. Ale Chris Bangle odvedl svou práci opravdu pořádně, takže to, co jsem vozu původně vytýkal, je náhle předností. Stačilo se na auto chvíli dívat, "osahat" si design a hned je vše v pořádku. Testované kombi je trochu usedlejší než sedan, ale to mi vůbec nevadí. Je prostorné a příjemné.

Zato interiér se mi už líbí méně. Tady jsem se se strohou budoucností nesmířil. Můj názor (a ten může se může od vašeho lišit) je, že strohost je sice vlastnost, která BMW sedí, ale ne v tomto podání. Zvlášť, když je ve voze celočerný interiér, působí přístrojovka jak ovladač kremačního zařízení na kosmické lodi.

Všechno je sice po ruce, nic nepřebývá ani neschází. Také informační systém ovládaný joystickem se vylepšil, takže co proti tomu pořád mám? Nevím, prostě bych asi chtěl zpátky klasické ovladače klimatizace a rádia - kamenujte mě!

Lahůdková výbavička

Testovací automobil byl vybaven skoro vším, co se dá do tohoto vozu nacpat. Jediné co chybělo, byla masážní sedadla a parkovací senzory. Ale představte si auto, které za vás kouká infra očima a ve tmě hledá chodce a na displeji ukazuje žhavé výfuky a kola okolo jedoucích vozidel. Představte si vůz, jenž ukazuje přímo na čelní sklo vaši rychlost, údaje z navigace a tempomatu. Představte si stroj, který v koloně sám zastaví a znovu se rozjede bez vašeho přičinění. Představte si....

No prostě si vezměte brožuru s doplňkovou výbavou a představujte si, co chcete. My ostatní jdeme na to hlavní.

Miluju turbo - a hned 2x

Tím hlavním, co nás na voze zaujalo je určitě motor. Řadový šestiválec o objemu 2993 ccm je neskutečný. Díky své konstrukci, která zahrnuje dvojici turbodmychadel, má neuvěřitelný (alespoň na diesel) výkon 210 kW při 4400 ot./min. Jenže to hlavní čeká na zákazníky na křivce točivého momentu. Každé ze dvou turbodmychadel plní svou úlohu: to menší s malou setrvačnou hmotou se roztáčí už v nízkých otáčkách, velké pak přebírá otáčky vyšší. To znamená, že ať hledáte jak hledáte, tu pověstnou turbodíru prostě nenajdete. Agregát táhne odspodu úžasnou silou, vždyť vrchol točivého momentu 580 N.m přichází už v 1750 ot./min!

Auto jsme "prasácky" zkoušeli utahat s chladným motorem, honit ho v zahřátém stavu na kraji omezovače, plynule zrychlovat nebo se snažit zkoušet ESP... Prostě nic. Stále tentýž brutální zátah, který neustává ani ve 150 km/h. Kdyby nebylo pravidel silničního provozu, maximálku 250 km/h bychom asi lehce pokořili.

Jenže co to všechno stojí na naftě? Tak tady se pořádně podržte sedačky, protože tohle je ten pravý "fičák". Když jsem se snažil, počítač ukazoval pod sedm litrů. V normálním pražském provozu se průměrná spotřeba vyšplhala na 8,6 l a když jsem přišlápnul vozu krk, dalo to cca desítku až jedenáctku.

A podvozek?

Každý zná heslo BMW, že "podvozek je rychlejší než motor". Dnes už si tím u některých modelů nejsem jist. Není to tím, že podvozek by byl nekvalitní, ale protože motory jsou tak výkonné. Naše 535d Touring však patří kousek pod tu hranu zlomu. Podvozek je perfektní, ale je znát, že když se na to šlápne v nepravou chvíli, newtonmetry mají snahu auto urvat ze silnic a odhodit střechou napřed do pole. Jenže mechanika podvozku a hlídací elektronika nic takového nedovolí. Možná se lehce sklouzne zadek do přetáčivého smyku, možná se smýknou kola... Ale co se dá dělat, to přece k BMW patří.

Tak BMW 535d Touring jsem už vrátil. Škoda. Tak dobrý turbodiesel jsem ještě neměl a už zase dlouho mít nebudu. Tak se jdu raději podívat, zda by se nedalo udělat něco s mou výplatou, abych si případně objednal jeden kousek. Stačí mi na to jen.... no... hodně let o chlebu a vodě.

Technické údaje
BMW 535d Touring
Motor
Zdvihový objem2993 ccm
Max. výkon210 kW při 4400 ot./min
Max. točivý moment580 N.m při 1750 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město9,2
Mimo město5,4
Kombinace6,8
Výkony
Max. rychlost250 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod6,4 s
Převodovka
Šestistupňová automatická
Rozměry a objemy
Délka4843 mm
Šířka1846 mm
Výška1491 mm
Rozvor2886 mm
Objem zavazadelníku500/1650 l
Provozní hmotnost1810 kg
Nárazové testy Euro NCAP
Ochrana posádky4/5
Ochrana dětí4/5
Ochrana chodců1/4
Ceny
Základní cena vozu1 108 300 Kč
Základní cena motorizace1 608 500 Kč
Základní cena výbavy2 278 250 Kč
Související témata:

Související články

Test BMW 130i: dvě stě na zadek

Nenechává prostor pro fantazii, prostě dává z řízení plný zážitek, na který je třeba se soustředit. Bere dech a přitom hýčká řidiče smyslným využitím své síly....

Test BMW X5 4,8i: pořádná porce

Nové BMW X5 je automobil, který má těžkou pozici. jeho předchůdce totiž byl velmi oblíbený, kvalitní a mnoho lidí si jej pochvalovalo, jako nejlepší...

Výběr článků

Načítám