Článek
Psát o tom, že pětkové BMW má prostorný interiér a v případě verze Touring i velký zavazadelník (500/1650 l), patrně nemá smysl. Je jasné, že tohle auto pohodlně, bezpečně a rychle odveze čtyři dospělé i se spoustou zavazadel z jednoho konce Evropy na druhý.
V tomto článku se zaměříme na jízdní vlastnosti zkoušeného BMW 530xd Touring.
Verze s pohonem obou náprav má standardně nastaven poměr 40 : 60 ve prospěch zadní nápravy. Během desetiny sekundy dokáže systém xDrive přesunout výkon díky elektronicky řízené lamelové spojce na přední nebo zadní nápravu, případně na obě.
:. Verze Touring nabízí dostatečně velký zavazadlový prostor... Foto: Jindra Krupičková
Na přetáčivé smyky zapomeňte
Velké a těžké BMW řady 5 obecně nemůžeme považovat za hbité sportovní auto (kromě extrémní verze M5). Každopádně když jste u běžné "pětky" vypnuli stabilizaci a v zatáčce na mokrém povrchu poslali na zadní kola dostatek výkonu, hodilo si auto elegantně zadkem.
Méně zkušeným řidičům se mohlo orosit čelo, každopádně přetáčivý smyk nebyl větší problém zvládnout lehkým otočením volantu proti směru zatáčky.
Tohle už verze "x“ nedovede - pohon 4x4 bleskurychle eliminuje přetáčivé či nedotáčivé chování vozu hned v počátku. BMW řady 5 tak ztrácí trochu ze své zábavnosti, ovšem přidává posádce více aktivní bezpečnosti. Něco za něco.
:. V jednoduchosti je síla - výtečně čitelné budíky. Škoda jenom, že systém iDrive není intuitivnější. Foto: Jindra Krupičková
Vyspělý podvozek, který má mimochodem přední i zadní zavěšení z hliníku a takřka ideální rozložení hmotnosti, dobře tlumí nerovnosti. Dobře, nikoliv výjimečně. Svůj podíl na tom mají i 18palcové dojezdové pneumatiky typu run-flat, které větší komfort na rozbitých silnicích rozhodně nepřinášejí.
Řízení je vynikající; komunikativní, přesné a přímé. Není k tomu co dodat, tohle umí BMW mimořádně dobře a ve vyšší střední, kam "pětka“ patří, nenachází sobě rovného.
:. Typický bavorák - dravý vzhled se zamračenými světlomety. Foto: Jindra Krupičková
Silný dieselový šestiválec, trochu hluku mu odpusťte
Správné BMW by mělo mít (alespoň) šestiválec, ty totiž umí bavorští motoráři výborně. Testované vozidlo poháněl třílitrový turbodiesel se vstřikováním common-rail. Motor má lineární nástup už od nízkých otáček a 500 Nm točivého momentu je dost znát i u tak těžkého auta, jakým 530xd Touring bezpochyby je.
Zrychlení sice není tak razantní jako u dvakrát přeplňovaného vznětového šestiválce (535d), ale 530d nám přijde kultivovanější a do běžného provozu i tak hodně bohatě dimenzované.
Přesto motoru vytkneme přeci jen nižší akustickou kultivovanost, než by zákazník u prestižní značky očekával. Nejde sice o uši trhající chrochtání jako v případě motorů TDI, nicméně na fakt, že do 530xd tankujete naftu nezapomenete od nastartování motoru. Hrozné to není, ale mohlo by to být lepší.
Naopak výborná je nízká spotřeba paliva, a to je pro většinu zákazníků důležitější. Není problém jezdit za osm litrů nafty, a to aniž byste svou pravou nohu nějak výrazně omezovali. Při rychlé jízdě, kdy se budete pohybovat ve vyšších otáčkách, není problém dostat se na deset litrů nafty na sto.
:. Hlavice řadicí páky má nově tvar joysticku. Hlavně, že šestistupňová automatická převodovka řadí hladce a rychle. Foto: Jindra Krupičková
Šestistupňová převodovka žije s motorem v symbióze - počínaje ideálním zpřevodováním a konče rychlými reakcemi při změně převodových stupňů. Navíc nechybí možnost sekvenčního řazení, ale vzhledem k dostatečné inteligenci převodovky toto řešení stejně využijete málokdy.
Je lepší 530d nebo 530xd?
Jestli stojí příplatek 75 tisíc korun za pohon všech kol? Záleží na vašich preferencích - pokud přes zimu jezdíte často na hory a od automobilu nevyžadujete přetáčivé smyky, pak má písmenko "x“ na zádi smysl. Jinak vám udělá stejně dobrou službu i klasický pohon výhradně zadní nápravy.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 2993 ccm, šestiválec, vznětový |
Max. výkon: | 173 kW (235 k) při 4000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 500 Nm od 1750 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 6,8 s |
Nejvyšší rychlost: | 235 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 7,2 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1845 kg |
Poháněná náprava: | obě |
Cena základní verze: | 1 488 700 Kč |