Hlavní obsah

Test BMW 520d: čtyřválec nezklame ani náročné řidiče

Novinky, Martin Žemlička

BMW u nové generace řady 5 nabízí coby základní vznětovou pohonnou jednotku dvoulitrový turbodiesel. Jako první novináři v Česku jsme usedli do modelu s označením 520d na zádi.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 520d (2010)

Článek

Nová řada 5 s interním označením F10 se nabízí s trojicí turbodieselů, pouze ten nejslabší je čtyřválcový. Jde o dvoulitrový, turbodmychadlem přeplňovaný agregát, který našel své uplatnění například v trojkové řadě (s jinak naladěným celkovým výkonem).

K testu jsme převzali ještě syrové auto s pouhými pěti stovkami najetých kilometrů, při jízdě jsme se proto vyvarovali vysokých otáček, jinak jsme ale motor nijak zvlášť nešetřili. Už na začátku prozradíme, že při vracení vozu ukázal palubní počítač průměrnou spotřebu 6,7 litru, testovaná pětka ale často jezdila po dálnicích, kdy se běžná cestovní rychlost pohybovala mezi 160 – 180 km/h.

Výsledné hodnoty tak působí velmi dobře, po zajetí vozu a při citlivější noze na plynovém pedálu odhadujeme, že by spotřeba mohla klesnout k šesti litrům. Vzhledem k 70litrové nádrži (platí pro všechny verze) zaručí pětka slušný dojezd na jednu nádrž.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 520d (2010)

Výborné odhlučnění a kultivovanost

Pochválit musíme i odhlučnění, ani při jízdě vyšší rychlostí neobtěžuje aerodynamický hluk či zvuk motoru. Kultivovanost motoru je – i přes „chybějící“ dva válce výtečná a patří mezi to nejlepší ve střední třídě. Motor je do zhruba dvou tisíc otáček vcelku letargický; jakmile ručka otáčkoměru mine číslici 2, výrazně ožije, elán mu vydrží lehce nad čtyři tisíce otáček a nechá se ochotně vytočit.

Otázkou ke zvážení ale samozřejmě je, zda připlatit za šestiválce – 525d a 530d. Ty nabídnou větší výkon, vyšší rychlost, lepší akceleraci (kupříkladu ve zrychlení 0-100 km/h - 8,1 s vs. 7,2 vs. 6,3 s a samozřejmě i v pružnosti), ale také vyšší hmotnost v řádu desítek kilogramů a zhruba o jeden litr horší spotřebu paliva (dle továrních hodnot).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 520d (2010)

Verzi 520d můžete mít buď se šestistupňovou manuální převodovkou nebo s osmistupňovým automatem. Obě verze jsou skvělé, za samočinnou převodovku se připlácí 57 600 korun. Zkoušená automatická převodovka řadí velmi plynule, inteligentně a na kick down reaguje rychle. Rychlost reakcí je podobná dvouspojkovým převodovkám typu DSG, v případě převodovky použité BMW jste ušetřeni nepříjemného cukání při popojíždění.

Skvělé jízdní vlastnosti, jak jinak

Oproti předchozí řadě 5 došlo k vítaným změnám nejenom na vnějším vzhledu (BMW se po odchodu amerického designéra Chrise Banglea vrátilo ke klasickým, lehce agresivním tvarům), ale i na jízdním projevu. Nová generace pneumatik typu Run Flat nabízí větší komfort, auto se celkově chová dospěleji, ale zůstala mu hravost hlídaná vypínatelnou stabilizací.

Příplatkový adaptivní podvozek odvádí skvělou práci, ale už v základním provedení nabízí podvozek nové pětky jedny z nejlepších jízdních vlastností v dané třídě (snad až na malé rozkmitání karoserie v rychle projížděných zatáčkách se špatným povrchem).

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 520d (2010)

Řízení nezatížené přenosem síly na přední nápravu je přesné a komunikativní (ale ne „upovídané“ jako u starších BMW z 80. a 90. let) a i když je kolem středové polohy vinou nově použitého elektrického posilovače trochu necitlivé, stále ve vyšší střední třídě představuje absolutní vrchol. Otázkou je, kdo z majitelů nové pětky to ocení.

Interiér celkově působí stísněným dojmem a jeho prostornost je dostatečná, i když pouze průměrná. Ergonomie, výběr materiálů a celkové zpracování odpovídají automobilu v ceně nad milión korun.

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 520d (2010)

Vstup do zavazadlového prostoru i jeho celková využitelnost uspokojí ty, kdo chtějí elegantní karoserii typu sedan a kufr využívají spíše sporadicky. Přesto, 520 litrů není zase až tak málo.

Vysoká cena, vysoké příplatky za samozřejmosti

BMW je obecně prémiová a tudíž dražší značka, nucení zákazníků připlácet si za některé prvky výbavy je do nebe volající. Ceny příplatkových prvků tak zvedají cenu automobilu o desítky, spíše však stovky tisíc korun. Často nejde o velké sumy, když se ale ceny za příplatkové prvky sečtou, jde o vysoké částky.

Pro příklad: testované BWM 520d stojí v základní výbavě 1 084 000 korun, připlácet si nicméně „musíte“ za položky, jež by měly být standardem - například za automatickou klimatizaci (10 500 korun), vstup USB (7 870 Kč), přípravu na mobilní telefon s rozhraním Bluetooth (16 770 Kč) nebo bi-xenonové světlomety (24 380 Kč). A to seznam příplatkové výbavy nabízí ještě spoustu dalších lákadel…

Foto: Martin Žemlička, Novinky

BMW 520d (2010)

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1995 ccm, čtyřválec, vznětový, turbo
Max. výkon:135 kW (184 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:380 Nm od 1900 ot./min.
0 - 100 km/h:8,1 s
Nejvyšší rychlost:225 km/h
Průměrná spotřeba:5,2 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1520 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:1 084 200 Kč
Související témata:

Související články

VIDEO: Test BMW 750i: komfort, sport a luxus

Vrcholný model bavorské automobilky přichází s novou generací "sedmičkové" řady. Na zasněžených dálnicích, okresních silničkách i prázdném letišti jsme...

Test: BMW 330d xDrive - klenot mezi turbodiesely

BMW trojkové řady prošlo malým faceliftem, který stejně není na první pohled zřejmý. Důležité změny nastaly pod kapotou - inovovaný je například i už tak...

Výběr článků

Načítám