Článek
O pohonu zadních kol během zimního období koluje mnoho fám a nepřesností. Především není pravda, že by zadokolka byla horší než automobil s poháněnou přední nápravou, ale takovou jistotu jako pohon 4x4 vám samozřejmě ani jedno z výše jmenovaných řešení nenabídne. V době, kdy byla naše vlast zasypaná sněhem a teploty klesaly i přes minus dvacet stupňů Celsia, jsme v BMW řady 3 s pohonem zadních kol, točivým momentem 520 Nm a sníženým sportovním podvozkem vyrazili do Jizerských hor.
Na bílých silničkách, vedoucích do výše položených chatových oblastí a udržovaných pouze pluhováním, bylo znát, zda vzadu sedí dvojce cestujících či nikoliv. Pokud bylo vzadu prázdno, ochota BMW s motorem umístěným vepředu stoupat po zasněžených a namrzlých cestách byla znatelně menší. Klasicky byl problém přenést mamutí točivý moment a pokud auto zastavilo v kopci (což na úzkých cestách, kde se dvě auta nevejdou není nic neobvyklého), bylo třeba velmi citlivě dávkovat plyn.
Sečteno a podtrženo: krom jednoho případu uvíznutí v prudkém kopci na ledu, kdy řidič musel couvat asi 200 metrů níže a opětovně se rozjet, nepřinášela jízda na sněhu oproti vozidlům s poháněnou přední nápravou žádný výraznější problém (nutností je samozřejmě dobré zimní obutí pneumatik). Bonusem navíc byla možnost rozhodit záď v zatáčkách, do kterých bylo dobře vidět.
Euro 6 již nyní, spotřeba 6,5 l
Testovaný třílitrový vznětový šestiválec splňuje ve velkém předstihu emisní normu Euro 6 (začne platit v roce 2014). Stačí si připlatit 32 tisíc za tzv. Blue Performance, jenž kromě jiných škodlivin ničí i oxidy dusíku. Ty se ukládají v zásobníkovém katalyzátoru a v časových intervalech jsou odstraňovány, aniž by řidič tuto činnost zaznamenal.
Skvělá je i spotřeba paliva: v našem případě se po ujetí sedmi stovek kilometrů ustálila na hodnotě 6,5 l. Vzhledem k nabízenému výkonu je to skvělá hodnota, faktem nicméně je, že potenciál motoru na zasněžených silnicích nešel zcela využít.
Motor, u něhož při jízdě poslechem obtížně odhadujete jaké spaluje palivo, drtivě zatahuje už od nízkých otáček a nechá se vytočit i přes pět tisíc, což je u turbodieselů málokdy vídaná hodnota. Pružné zrychlení je fantastické, 520 Nm točivého momentu je hodně znát.
Za tlustým volantem se i napoprvé budete cítit „jako doma“ – všechno je na svém místě, skvělá je i ergonomie většiny ovladačů a systému iDrive. Řízení je citlivé, přesné a poskytuje dostatek zpětné vazby, v případě zimních pneumatik nám ale přišlo ve srovnání s letním obutím o trochu méně sdílné.
Stísněný interiér
Trochu nás překvapily vibrace řadící páky při stání – možná však šlo pouze o chybu testovaného kusu. Spojka je tužší, zabírá v dlouhém úseku a pracuje se s ní celkově příjemně.
Jak je na tom „trojka“ s prostorností? Menší problém mají cestující vzadu – tedy ti, kteří měří více než řekněme 180 centimetrů – vzadu je méně místa pro kolena, konkurence v podobě Audi A4 nebo Mercedesu třídy C je na tom lépe.
U sedanu, jehož kufr nabídne v základním uspořádání 460 litrů, je praktičnost zmenšena menším vstupním otvorem. Řidiče by také neměl překvapit horší výhled vzad.
Celkově hodnotíme výborně snahu BMW vypořádat se s emisemi a spotřebou paliva, aniž by utrpěla dynamika a sportovní vlastnosti automobilu. Mezi nevýhody řadíme stísněný interiér a vyšší cenu. Vibrující řadící páka byla snad nešvarem pouze testovaného exempláře.
Základní technické údaje | |
---|---|
Motor: | 2993 ccm, šestiválec, vznětový |
Max. výkon: | 180 kW (245 k) při 4000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 520 Nm od 1750 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 6,1 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 5,7 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1610 kg |
Poháněná náprava: | zadní |
Cena základní verze: | 1 143 000 Kč |