Článek
Představovat trojkové BMW je jako nosit dříví do lesa. Tohle auto pro fanoušky automobilů znamená totéž co pro odborníky na bojové letouny F16 Falcon. Ale zkusíme se na něj podívat očima laika.
Sportovní kabát pro kombi
Karoserie není zas až tak dynamická, jak by se na první pohled mohlo zdát. Automobil má tradiční tvary kombíku a nikde v ničem nevybočuje. Snad až na kresebnost jeho hran. Ty dokáží z jinak tradičního kousku udělat dravce. Přední kruhová světla pod společným krytem jako by se neustále mračila a měla permanentně zvednuté koutky obočí. Ostře řezané oba nárazníky pak připomínají neviditelná letadla stealth. O zbytek dynamického pocitu se pak už postarají dvě ledvinky na přední masce samotný fakt, že tohle je prostě BMW.
Uvnitř najdeme přístrojovou desku typickou pro BMW. Je škoda, že i tato značka se snaží unifikovat své modely, i když to není patrné tolik, jako u Audi. Ale víc invence bychom určitě brali. Temně černá přístrojovka je oživená stříbrným průběžným pásem a stejným obložením tunelu v okolí řadicí páky. Kvalitě výroby nemáme co vytknout, sedadla jsou vynikající a místo na předních sedadlech je výborné.
To vzadu se vede tradičně prostorová válka. Na kolena není místa nazbyt a tři dospělí lidé se vedle sebe také neposadí. Ale kombi má alespoň výhodu ve spoustě centimetrů nad hlavou cestujících. Zavazadelník o objemu 460 l není ve třídě žádný přeborník a už podle prvního pohledu je dost mělký. Na druhou stranu je velmi dobře přístupný a dobře využitelný.
Vlevo - vpravo
Podvozek automobilu je chlouba. Je to nesilnější stránka vozu a musíme ji vyzdvihnout na odiv všem čtenářům. Ačkoli jsme vždy jeli s nezatíženým kufrem a pouze s řidičem, automobil v zatáčkách neuskakoval, neurčoval si svou stopu sám a poskytoval naprostou kontrolu nad vozem. Když jsme se snažili, dostali jsme "trojku" do řízeného smyku, který se lehce ovládá. S jakýmkoli jiným kombi bychom si tohle netroufli.
Chce to koně navíc
Jako pohonnou jednotku jsme dostali vznětový čtyřválec o objemu dva litry. Nelze o něm říct, že byl špatný, ale extra nadšení jsme z něj nebyli. Jeho 90 kW a 280 N.m je na první pohled dost, ale popravdě řečeno nestačí. Automobilu by na celkem vysokou váhu (1655 kg) slušelo pár koní navíc, aby nebylo třeba mu tolik "šlapat na krk". K dynamickému zevnějšku utlumený "ropák" moc neladí.
Nyní ho ale také musíme pochválit. Už dlouho jsme nejeli ve voze s takovou pružností. Motor neprotestuje ani těsně pod hranicí 1000 ot./min a spokojeně si bez turboefektu a nějakého výkonového skoku táhne až do zásahu omezovače. Trojka tak stačí jak na ploužení kolonou, tak na rychlé sprinty dálničními přivaděči.
Spotřeba vozu je podle tabulek 5,8 l na 100 km. Nám ukázal palubní počítač spotřebu 6,5 l na 100 km, ale drtivá většina našich cest vedla Prahou.
Za jakékoli BMW se platí
Největší tragédie na voze je ale jeho cena. V základu stojí BMW 318d Touring 894 400 Kč. Náš testovaný vůz pak měl příplatkovou výbavu zahrnující nová kola (+45 317 Kč), metalízu (+21 928 Kč), rádio, multifunkční volant, střešní lišty a loketní opěrku. S tím se cena vyšplhala na neuvěřitelných 990 882 Kč, a to není ve výbavě ani automatická klimatizace, rádio nepřehrává MP3 a nemá changer...
Technické údaje | |
BMW 318d Touring | |
Motor | |
Zdvihový objem | 1995 ccm |
Max. výkon | 90 kW při 4000 ot./min |
Max. točivý moment | 280 N.m při 1750 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 7,9 |
Mimo město | 4,6 |
Kombinace | 5,8 |
Výkony | |
Max. rychlost | 204 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 10,9 s |
Převodovka | |
šestistupňová manuální | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4520 mm |
Šířka | 1817 mm |
Výška | 1418 mm |
Rozvor | 2760 mm |
Objem zavazadelníku | 460/1385 l |
Provozní hmotnost | 1655 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 5/5 |
Ochrana dětí | 4/5 |
Ochrana chodců | 1/4 |
Ceny | |
Základní cena vozu | 894 400 Kč |
Základní cena motorizace | 894 400 Kč |
Cena testovaného vozu | 990 882 Kč |