Hlavní obsah

Test BMW 130i: dvě stě na zadek

Novinky, Jan Čech

Nenechává prostor pro fantazii, prostě dává z řízení plný zážitek, na který je třeba se soustředit. Bere dech a přitom hýčká řidiče smyslným využitím své síly. Na parkovišti si jej snadno spletete s tuctovým hatchbackem, na silnici z BMW 130i odtrhnete oči, až když vám zmizí za obzorem.

Článek

Je podvozek opravdu rychlejší než motor? Je to ještě možné, když malý hatchback "osedlalo" téměř 200 kW?

Karoserie a interiér

Karoserie není nic extra - je to klasický známý hatchback se šmrncem BMW. Dynamickému vzhledu pomáhá paket M, který si však nechá značka slušně zaplatit. V přední části je jiný, velký nárazník s "emkovým" vzhledem, vzadu pak dvojice výfuků ohraničuje falešný černý difuzor. Velké blatníky pak ukazují, že šířka vozu je to základní, co při nízké stavbě karoserie zajišťuje značnou část stability.

Interiér lze charakterizovat jedním slovem - stísněnost. Vpředu mačkají cestující sportovní sedadla, vzadu pak málo místa na kolena i ramena. Tohle auto není rodinný typ - má k tomu opravdu hodně daleko. To je vidět i na přístrojové desce. Tam je všechno jako u klasického BMW, ale v menším vydání. Úprk vozu vpřed však nechá zapomenout na prohlídku tlačítek a soustředí pozornost na to, co je zde důležité.

Šest válců podél

Ano, je to tak - tohle auto je řadový šestiválec - a dokonce podél! Pohled pod kapotu to ukazuje jasně - první tři válce jsou vidět ještě v otvoru víka, ty další už se schovávají hluboko pod kapotou. Objem motoru se šplhá na 2996 ccm, což dokáže díky variabilnímu časování ventilů a hi-tech materiálům vymáčknout z vozu výkon 195 kW.

Motor se rád nechá vytočit až k omezovači a v této poloze dodává uším cestujících nádherný akustický požitek. Není to ryk vytočeného čtyřválce s přeplňováním, ani snaživý svistot vidlicového šestiválce - šest válců v řadě a skvěle naladěný výfuk mají specifický sound, který si s ničím nespletete.

Motor táhne od hranice asi 1300 ot./min. Plynule dodává výkon a točivý moment v celém rozsahu a když se prošlápne plynový pedál na podlahu, až k omezovači, jsou žebra zaražená hodně hluboko do sportovních sedadel.

V porovnání s tímto slušným zázemím nás pak zaráží volba převodovky. Je zde automat s možností volby stupňů na volantu. Podle našich zkušeností jsou však páčky hodně nešťastně řešené. Systém mačkání k sobě a od sebe v pozici na volantu, kam se nikdy ruce stejně nedostanou je opravdu tragédie. To už raději řadicí pákou, která je však tak krátká, že ruka k ní sahá dost hluboko. Proto je lepší spokojit se s automatikou, která i tak pracuje celkem slušně a je dostatečně rychlá.

Zadek!

Podvozek auta je tvrdý. Aby také ne, když má zvládat tolik kilowattů. Jeho charakteristika není stavěná na kočičí hlavy, moc se mu nelíbí ani rozbité a záplatované silnice, kde se krátký vůz rozeskáče jako luční koník.

Ale teď k tomu hlavnímu. Automobil má náhon pouze na zadní kola, což se dozvíte hned, jen co se dostanete do první zatáčky. Přetáčivý smyk je hlavním atributem auta, do kterého stabilizace zasahuje, až když jsou kola už dost daleko z ideálního směru (bohužel se stabilizace nedá úplně vypnout, pouze omezit). I tak má ale plno práce, protože stačí lehce mokrá silnice a výjezd z dálnice se stane kluzištěm s roztočenou zádí. Ale jak je to u všech BMW - podvozek je zatraceně dobrý a nenechá řidiče na holičkách. Stačí malé popuštění, lehké kontra a vše je zase "v cajku".

Ale pozor! Jestli si někdo myslí, že když do auta vrazí dostatek peněz, tak že z něj udělá závodníka, mýlí se. Fyzika platí i tady a stačí chvilka nepozornosti, pomalé ručkování po volantu, panické přimáčknutí brzdového pedálu v zatáčce a automobil jede z oblouku po tečně. A roztancovaný zadek to ještě uspíší.

Zajímá vás cena?

Vážně? Tak ti, kteří neustále pláčou nad stavem svých peněženek by nyní měli skončit se čtením a jít se raději dívat na televizi. Základní cena BMW 130i je totiž dovozcem stanovena na 1 006 900 Kč. Náš testovaný vůz s M paketem, navigací, střešním oknem, automatickou převodovkou a několika dalšími prvky se vyšplhal na - a teď se podržte - na 1 604 688 Kč. No, a je to venku. Raději nebudeme soudit, to necháme na vás a na diskuzi pod článkem.

Technické údaje
BMW 130i
Motor
Zdvihový objem2996 ccm
Max. výkon195 kW při 6600 ot./min
Max. točivý moment315 N.m při 2750 ot./min
Spotřeba (l na 100 km)
Město13,7
Mimo město6,6
Kombinace9,2
Výkony
Max. rychlost250 km/hod
Zrychlení z 0 na 100 km/hod6,1 s
Převodovka
šestistupňová automatická
Rozměry a objemy
Délka4227 mm
Šířka1751 mm
Výška1430 mm
Rozvor2660 mm
Objem zavazadelníku330/1150 l
Provozní hmotnost1450 kg
Nárazové testy Euro NCAP
Ochrana posádky5/5
Ochrana dětí3/5
Ochrana chodců1/4
Ceny
Základní cena vozu674 400 Kč
Základní cena motorizace1 006 900 Kč
Cena testovaného vozu1 604 688 Kč
Související témata:

Související články

Test Mitsubishi Lanceru EVO IX: síla v nás

Není to nejsilnější auto, které jsme kdy řídili, není nejrychlejší, nemá největší točivý moment, nevejde se do něj nejvíc lidí a nákladu, není nejkrásnější......

Výběr článků

Načítám