Článek
Je podvozek opravdu rychlejší než motor? Je to ještě možné, když malý hatchback "osedlalo" téměř 200 kW?
Karoserie a interiér
Karoserie není nic extra - je to klasický známý hatchback se šmrncem BMW. Dynamickému vzhledu pomáhá paket M, který si však nechá značka slušně zaplatit. V přední části je jiný, velký nárazník s "emkovým" vzhledem, vzadu pak dvojice výfuků ohraničuje falešný černý difuzor. Velké blatníky pak ukazují, že šířka vozu je to základní, co při nízké stavbě karoserie zajišťuje značnou část stability.
Interiér lze charakterizovat jedním slovem - stísněnost. Vpředu mačkají cestující sportovní sedadla, vzadu pak málo místa na kolena i ramena. Tohle auto není rodinný typ - má k tomu opravdu hodně daleko. To je vidět i na přístrojové desce. Tam je všechno jako u klasického BMW, ale v menším vydání. Úprk vozu vpřed však nechá zapomenout na prohlídku tlačítek a soustředí pozornost na to, co je zde důležité.
Šest válců podél
Ano, je to tak - tohle auto je řadový šestiválec - a dokonce podél! Pohled pod kapotu to ukazuje jasně - první tři válce jsou vidět ještě v otvoru víka, ty další už se schovávají hluboko pod kapotou. Objem motoru se šplhá na 2996 ccm, což dokáže díky variabilnímu časování ventilů a hi-tech materiálům vymáčknout z vozu výkon 195 kW.
Motor se rád nechá vytočit až k omezovači a v této poloze dodává uším cestujících nádherný akustický požitek. Není to ryk vytočeného čtyřválce s přeplňováním, ani snaživý svistot vidlicového šestiválce - šest válců v řadě a skvěle naladěný výfuk mají specifický sound, který si s ničím nespletete.
Motor táhne od hranice asi 1300 ot./min. Plynule dodává výkon a točivý moment v celém rozsahu a když se prošlápne plynový pedál na podlahu, až k omezovači, jsou žebra zaražená hodně hluboko do sportovních sedadel.
V porovnání s tímto slušným zázemím nás pak zaráží volba převodovky. Je zde automat s možností volby stupňů na volantu. Podle našich zkušeností jsou však páčky hodně nešťastně řešené. Systém mačkání k sobě a od sebe v pozici na volantu, kam se nikdy ruce stejně nedostanou je opravdu tragédie. To už raději řadicí pákou, která je však tak krátká, že ruka k ní sahá dost hluboko. Proto je lepší spokojit se s automatikou, která i tak pracuje celkem slušně a je dostatečně rychlá.
Zadek!
Podvozek auta je tvrdý. Aby také ne, když má zvládat tolik kilowattů. Jeho charakteristika není stavěná na kočičí hlavy, moc se mu nelíbí ani rozbité a záplatované silnice, kde se krátký vůz rozeskáče jako luční koník.
Ale teď k tomu hlavnímu. Automobil má náhon pouze na zadní kola, což se dozvíte hned, jen co se dostanete do první zatáčky. Přetáčivý smyk je hlavním atributem auta, do kterého stabilizace zasahuje, až když jsou kola už dost daleko z ideálního směru (bohužel se stabilizace nedá úplně vypnout, pouze omezit). I tak má ale plno práce, protože stačí lehce mokrá silnice a výjezd z dálnice se stane kluzištěm s roztočenou zádí. Ale jak je to u všech BMW - podvozek je zatraceně dobrý a nenechá řidiče na holičkách. Stačí malé popuštění, lehké kontra a vše je zase "v cajku".
Ale pozor! Jestli si někdo myslí, že když do auta vrazí dostatek peněz, tak že z něj udělá závodníka, mýlí se. Fyzika platí i tady a stačí chvilka nepozornosti, pomalé ručkování po volantu, panické přimáčknutí brzdového pedálu v zatáčce a automobil jede z oblouku po tečně. A roztancovaný zadek to ještě uspíší.
Zajímá vás cena?
Vážně? Tak ti, kteří neustále pláčou nad stavem svých peněženek by nyní měli skončit se čtením a jít se raději dívat na televizi. Základní cena BMW 130i je totiž dovozcem stanovena na 1 006 900 Kč. Náš testovaný vůz s M paketem, navigací, střešním oknem, automatickou převodovkou a několika dalšími prvky se vyšplhal na - a teď se podržte - na 1 604 688 Kč. No, a je to venku. Raději nebudeme soudit, to necháme na vás a na diskuzi pod článkem.
Technické údaje | |
BMW 130i | |
Motor | |
Zdvihový objem | 2996 ccm |
Max. výkon | 195 kW při 6600 ot./min |
Max. točivý moment | 315 N.m při 2750 ot./min |
Spotřeba (l na 100 km) | |
Město | 13,7 |
Mimo město | 6,6 |
Kombinace | 9,2 |
Výkony | |
Max. rychlost | 250 km/hod |
Zrychlení z 0 na 100 km/hod | 6,1 s |
Převodovka | |
šestistupňová automatická | |
Rozměry a objemy | |
Délka | 4227 mm |
Šířka | 1751 mm |
Výška | 1430 mm |
Rozvor | 2660 mm |
Objem zavazadelníku | 330/1150 l |
Provozní hmotnost | 1450 kg |
Nárazové testy Euro NCAP | |
Ochrana posádky | 5/5 |
Ochrana dětí | 3/5 |
Ochrana chodců | 1/4 |
Ceny | |
Základní cena vozu | 674 400 Kč |
Základní cena motorizace | 1 006 900 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 604 688 Kč |