Článek
BMW 116d nepohání šestnáctistovka, jak by mohlo být patrné z označení auta, ale upravený vznětový dvoulitr. Ten je jedním z nejslabších motorů, jaký mnichovská automobilka prodává, v „ekologické“ verzi pod označením EfficentDynamics ale 116d nabízí zajímavou spotřebu paliva – 4,4 litry v kombinovaném režimu a mimo město pod „čtyři na sto“.
Automobilu nechyběl systém pro samočinné vypnutí motoru při čekání, rekuperace energie při brzdění, delší zpřevodování a podobné maličkosti, jež šetří decilitry pohonných hmot.
Kabina vypadá obyčejně
Kabina je v případě nejlevnější varianty „jedničky“ zklamáním – v základu máte sice dobře smontovanou a ergonomickou, ale esteticky nehezkou přístrojovou desku. Celkově působí ponuře a přespříliš jednoduše. Také potah sedaček, audiosoustava nebo plastový volant vypadají jako z mnohem lacinějšího auta.
Samozřejmě není problém interiér náležitě vyšperkovat, v tomto případě si ale připravte desítky, ba možná stovky tisíc korun navíc...
Rychloměr ani otáčkoměr svým vzhledem nezaujmou, ani neurazí.
Pohon zadních kol a špičkový podvozek
Dvoulitrový motor je očekávaně relativně slabý ve spodních otáčkách, na turbodiesel se ale ochotně nechá vytočit až k červenému poli a nabídne solidní pružnost. Svojí dynamikou tento motor neohromí, nicméně „krouťák“ solidních 260 Nm zajistí, že v provozu nebudete s 116d patřit k pomalým vozům.
A jak je to s tou spotřebou? Čísla udávaná výrobcem o mnoho „nelžou“ – mimo město se dá v pohodě jezdit za pět, ve městě pak do šesti litrů nafty na sto kilometrů. Jde o BMW, takže jízdní vlastnosti s dnes již málokdy vídanou koncepcí s pohonem zadních kol, již ocení nároční řidiči, patří k tomu nejlepšímu, co nižší střední třída nabízí.
Špičkový podvozek s výborným rozložením hmotnosti má vpředu hliníkovou nápravu, vzadu je víceprvkové zavěšení. Podvozku, jenž by bez problémů zvládl i mnohem výkonnější motor, výtečně sekunduje manuální šestistupňová převodovka (která je dobře sladěna s motorem a tak při 130 km/h točí motor lehce nad 2000 otáček) a typicky přesné řízení.
Vyšší pořizovací cena
BMW patří mezi prémiové značky, tomu ale odpovídá i vyšší pořizovací cena a vysoká cena příplatkových prvků. 116d je zajímavým rozšířením nabídky. Přestože s tímto vozem lze dosáhnout mimořádně zajímavé spotřeby paliva a jeho jízdní vlastnosti patří na špičku segmentu nižší střední třídy, svou menší praktičností, lacině vypadajícím interiérem a již zmiňovanou vysokou cenu (včetně příplatkových položek), bude pro většinu kupujících zajímavější nabídkou praktičtější Focus nebo Golf.
BMW 116d zůstane volbou fajnšmekrů, pro něž je důležitá nízká spotřeba a absolutní prioritou jsou „sportovní“ jízdní vlastnosti.
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 1995 ccm, čtyřválec, vznětový |
Max. výkon: | 85 kW (115 k) při 4000 ot./min. |
Max. točivý moment: | 260 Nm od 1750 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 10,3 s |
Nejvyšší rychlost: | 200 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 4,4 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1305 kg |
Poháněná náprava: | zadní |
Cena základní verze: | 664 300 Kč |