Hlavní obsah

Test BMW 116d, nejúspornějšího bavoráku na českém trhu

Novinky, Martin Žemlička

BMW se v případě 116d chlubí spotřebou paliva kolem čtyř litrů nafty na sto kilometrů. Vyzkoušeli jsme na českých silnicích, zda laboratorní měření v nereálných podmínkách odpovídají skutečnému provozu.

Foto: maž, Novinky

BMW 116d

Článek

BMW 116d nepohání šestnáctistovka, jak by mohlo být patrné z označení auta, ale upravený vznětový dvoulitr. Ten je jedním z nejslabších motorů, jaký mnichovská automobilka prodává, v „ekologické“ verzi pod označením EfficentDynamics ale 116d nabízí zajímavou spotřebu paliva – 4,4 litry v kombinovaném režimu a mimo město pod „čtyři na sto“.

Automobilu nechyběl systém pro samočinné vypnutí motoru při čekání, rekuperace energie při brzdění, delší zpřevodování a podobné maličkosti, jež šetří decilitry pohonných hmot.

Foto: maž, Novinky

BMW 116d

Kabina vypadá obyčejně

Kabina je v případě nejlevnější varianty „jedničky“ zklamáním – v základu máte sice dobře smontovanou a ergonomickou, ale esteticky nehezkou přístrojovou desku. Celkově působí ponuře a přespříliš jednoduše. Také potah sedaček, audiosoustava nebo plastový volant vypadají jako z mnohem lacinějšího auta.

Samozřejmě není problém interiér náležitě vyšperkovat, v tomto případě si ale připravte desítky, ba možná stovky tisíc korun navíc...

Foto: maž, Novinky

BMW 116d

Rychloměr ani otáčkoměr svým vzhledem nezaujmou, ani neurazí.

Pohon zadních kol a špičkový podvozek

Dvoulitrový motor je očekávaně relativně slabý ve spodních otáčkách, na turbodiesel se ale ochotně nechá vytočit až k červenému poli a nabídne solidní pružnost. Svojí dynamikou tento motor neohromí, nicméně „krouťák“ solidních 260 Nm zajistí, že v provozu nebudete s 116d patřit k pomalým vozům.

A jak je to s tou spotřebou? Čísla udávaná výrobcem o mnoho „nelžou“ – mimo město se dá v pohodě jezdit za pět, ve městě pak do šesti litrů nafty na sto kilometrů. Jde o BMW, takže jízdní vlastnosti s dnes již málokdy vídanou koncepcí s pohonem zadních kol, již ocení nároční řidiči, patří k tomu nejlepšímu, co nižší střední třída nabízí.

Foto: maž, Novinky

BMW 116d

Špičkový podvozek s výborným rozložením hmotnosti má vpředu hliníkovou nápravu, vzadu je víceprvkové zavěšení. Podvozku, jenž by bez problémů zvládl i mnohem výkonnější motor, výtečně sekunduje manuální šestistupňová převodovka (která je dobře sladěna s motorem a tak při 130 km/h točí motor lehce nad 2000 otáček) a typicky přesné řízení.  

Foto: maž, Novinky

BMW 116d

Vyšší pořizovací cena

BMW patří mezi prémiové značky, tomu ale odpovídá i vyšší pořizovací cena a vysoká cena příplatkových prvků. 116d je zajímavým rozšířením nabídky. Přestože s tímto vozem lze dosáhnout mimořádně zajímavé spotřeby paliva a jeho jízdní vlastnosti patří na špičku segmentu nižší střední třídy, svou menší praktičností, lacině vypadajícím interiérem a již zmiňovanou vysokou cenu (včetně příplatkových položek), bude pro většinu kupujících zajímavější nabídkou praktičtější Focus nebo Golf.

BMW 116d zůstane volbou fajnšmekrů, pro něž je důležitá nízká spotřeba a absolutní prioritou jsou „sportovní“ jízdní vlastnosti.

Foto: maž, Novinky

BMW 116d

ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor:1995 ccm, čtyřválec, vznětový
Max. výkon:85 kW (115 k) při 4000 ot./min.
Max. točivý moment:260 Nm od 1750 ot./min.
0 - 100 km/h:10,3 s
Nejvyšší rychlost:200 km/h
Kombinovaná spotřeba:4,4 l/100 km
Pohotovostní hmotnost:1305 kg
Poháněná náprava:zadní
Cena základní verze:664 300 Kč
Související témata:

Související články

VIDEO: Test BMW 750i: komfort, sport a luxus

Vrcholný model bavorské automobilky přichází s novou generací "sedmičkové" řady. Na zasněžených dálnicích, okresních silničkách i prázdném letišti jsme...

Test: BMW 330d xDrive - klenot mezi turbodiesely

BMW trojkové řady prošlo malým faceliftem, který stejně není na první pohled zřejmý. Důležité změny nastaly pod kapotou - inovovaný je například i už tak...

Výběr článků

Načítám