Článek
V roce 2015 ještě SUV od luxusních a do té doby konzervativních automobilek vzbuzovaly emoce. Proto i kolem prvního vysokého bentley byl nevídaný rozruch. Dnes už je jasné, že SUV jsou zásadní součástí portfolia v podstatě každé automobilky a model Bentayga si v rámci nabídky značky z Crewe vydobil výsostné postavení.
Dokonce takové, že nedávno uvedená prodloužená verze je po ukončení výroby limuzíny Mulsanne považována za novou vlajkovou loď.
Do redakční garáže ale k testu dorazila standardní varianta, která prezentuje poměrně rozsáhlou modernizaci bentaygy.
Hezčí zvenčí…
Na omlazení si bentayga počkala pět let, životní cyklus modelů této automobilky je ostatně tradičně delší, než tomu bývá běžně. Zatímco původní vůz se mi příliš nezamlouval pro svůj zvláštní výraz přídě a zavalitou záď, model po faceliftu je podle mého soudu vizuálně podstatně vyváženější.
I když má příď stále menší světlomety po stranách, nově jsou zcela vyplněné LED segmenty a spolu s decentními změnami v oblasti masky chladiče a předního nárazníku působí bentayga sebevědomějším dojmem.
Podstatnější změny se odehrály na zádi. Fakt, že má vůz jiné celé víko zavazadelníku, se vymyká běžným zvyklostem automobilových modernizací a naznačuje, že jsem nebyl sám, komu se původní záď tolik nezamlouvala.
Zmíněné víko se nyní otevírá se zadními svítilnami, které mají oválný tvar ve stylu kupé Continental GT. Záď působí čistším dojmem, zejména díky přesunutí poznávací značky na zadní nárazník.
... i uvnitř
Modernizace do interiéru bentaygy přivála zdobnější středové výdechy, ale především nová multimédia. Bentley tradičně nechce zaujmout posledními high-tech řešeními jako třeba Mercedes třídy S, ale zejména po faceliftu nabídne, řekl bych, až vzorové prostředí infotainmentu.
Nejde ani tak o nový digitální přístrojový štít a větší obrazovku s vyšším rozlišením. Prostředí vycházející ze systému Audi MMI je graficky zdařilé, rychle reagující a velmi intuitivní. Navíc si systém ponechal i fyzická tlačítka nejen pro ovládání ventilace, ale i klíčových pokynů pro vestavěný systém.
Mísí tak moderní přístup s konzervativním pohledem a ve výsledku se v tomhle autě velmi příjemně funguje už jenom jako prostému uživateli.
A to jste si ještě nepřivoněli ke špičkové kůži a neohmatali části interiéru, které jsou dokonale spasované. Zatímco první vozy od Bentley, které vznikaly pod taktovkou Volkswagenu, své spříznění například s Volkswagenem Phaeton moc dobře zamaskovat nedokázaly, aktuální generace je v interiérech špičkou, a platí to i pro bentaygu.
Jen bych si osobně místo karbonového obložení objednal dřevo s otevřenými póry, ale kouzlo této značky je i v tom, že fantazii se meze nekladou, a u tovární divize Mulliner už vůbec ne.
Sametový
Pod kapotou bentaygy už dieselový osmiválec a dvanáctiválec je výsadou vrcholné verze Speed. V nabídce zůstává plug-in hybridní jednotka se šestiválcem a jádrem nabídky je stále čtyřlitrový osmiválec, který tepe v přídi testovaného vozu.
Jestliže však v nedávno testovaném Lamborghini Urus byl tento motor ve svém projevu nejteatrálnější a nejagresivnější, tady jde o přesný opak. I když se tak tento čtyřlitr objevuje napříč celým koncernem Volkswagen, můžete z něj mít velmi odlišné pocity.
Agregát o výkonu 550 koňských sil jen ševelí a do interiéru se z jeho projevu nedostane skoro nic, pokud jej držíte v nízkých otáčkách. A že to pro osmistupňovou samočinnou převodovku není žádný problém, vždyť vrcholných 700 Nm točivého momentu je k dispozici už od 2000 otáček za minutu a plochá křivka pokračuje do 4,5 tisíce.
Motoru nechybí ani možnost deaktivace poloviny válců, díky čemuž lze spotřebu paliva držet v rozumných hodnotách jen těsně nad 10 litry na 100 km, pokud se trochu snažíte a je to pro vás za volantem takového vozu vůbec důležité.
Hladkému projevu vozu motoru sekunduje i zmíněná převodovka od ZF, skvěle předvídá, dokáže nabídnout skoro vždy ten ideální stupeň a přitom drží akceleraci v té příjemné nepřerušované plavbě - ne tolik, jako to dodnes umí někdejší příbuzní od Rolls-Royce, ale i bentayga se rozjíždí velmi plynule.
Rovněž řízení je vláčné a přesné zároveň, úplný chvalozpěv si však nezaslouží odpružení. V komfortní režimu se sice umí uvolnit, karoserie se na vlnách omamně pohoupe a vy se cítíte tak, jak byste v Bentley měli. Jenže na českých silnicích není málo těch nerovností, se kterými si vzduchový podvozek už tolik netyká, kola s 22palcovými disky umí zakopnout a dát o sobě vědět až do kabiny.
Přitom komfort jinde navodit umí, stejně jako velmi stabilní chování v zatáčkách. Neříkám, že v režimu Sport se bentayga změní v řidičské náčiní, ale pospíchat s tímto autem není nic nemístného.
Díky skvělé koncernové platformě MLB a pomocníkům v čele s aktivními stabilizátory umí ztuhnout a dodat řidiči sebedůvěru, alespoň pokud nezačnete olizovat limit, kde o sobě 2,4 tuny dá vědět. V potřebné stabilitě ve vysokých rychlostech autu pomáhá i o 20 mm rozšířený rozchod zadních kol ve srovnání s modelem před modernizací.
Závěr
Bentayga není propastně vzdálená od svých levnějších sourozenců na stejné platformě, řeč je třeba o Audi SQ7. Ale má svou vlastní auru, kterou je těžké napodobit. Ve světě luxusních SUV vyniká unikátní atmosférou. Detaily a jejich zpracování potěší všechny příznivce anglického luxusu.
Facelift vozu nesmírně prospěl jak po vzhledové, tak i po technologické stránce. Ve variantě s osmiválcem pod kapotou jde také o technicky vyspělý vůz se sametovým a přitom velmi jistým jízdním projevem, který není bezchybný, ale stále nesmírně uklidňující.
Bentley Bentayga V8 | |
---|---|
Motor: | 3996 ccm, vidlicový zážehový osmiválec, 2x turbo |
Max. výkon: | 404 kW (550 k) při 6000 ot./min |
Max. točivý moment: | 770 Nm při 2000 - 4500 ot./min |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
0-100 km/h: | 4,5 s |
Nejvyšší rychlost: | 290 km/h |
Kombinovaná spotřeba: | 13 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 2416 kg |
Délka x šířka x výška: | 5125x2222x1742 mm |
Základní objem zavazadelníku: | 484 l |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Základní cena: | 168 739 eur (4 156 885 Kč) bez DPH |
Cena testovaného vozu: | 218 134 eur (5 373 731 Kč) bez DPH |