Článek
Proč to neříct hned na začátku. Audi TT RS se až nečekaně povedlo. Koncernový dvou a půl litrový a nutno dodat, že oproti běžné produkci koncernu VW velmi přepracovaný pětiválec s velkým turbem je fantastický, ochotně zabírá už od nízkých otáček a ve středních vás famózně zatlačí do sedačky. Elán motoru, jehož výkon narůstá rovnoměrně s minimálním turboefektem vydrží až do 6500 otáček.
Převedeno do řeči čísel – RS TT zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,6 vteřiny, což je hodnota, o které se konkurenci může jenom zdát. Maximální rychlost 250 km/h lze posunutím omezovače zvýšit na 280 km/h.
Kromě zátahu má motor v er-esu fantastický i zvuk, jenž se line z výfuků. Dunivé bručení v nízkých rychlostech, jež přechází do mechanického vytí, když motor vytočíte. Decentní, přesto dostatečně dunivý zvuk, jenž váš přinutí stisknout tlačítko pro vypnutí rádia, stáhnout okénka a bavit se vytáčením motoru, následované prudkým puštěním plynu. Radost poslouchat, tohle se Audi moc povedlo.
TT RS má pohon všech kol quattro, takže nemá problém na jakémkoliv povrchu či za jakéhokoliv počasí. Podvozek je přísně neutrální, při vypnutém ESP vám v rychle projeté zatáčce auto dovolí hození zadkem, ale nejde o klasický drift.
Tvrdší podvozek, ale stále relativně komfortní
Podvozek je proti standardním tétéčkům o dost tvrdší, nejedná se ale o nic dramatického – na nekvalitním povrchu vás auto trochu vyklepe, pořád ale jde ve srovnání s Nissanem 370 Z o komfortní jízdu.
Audi vytvořilo auto pro každodenní ježdění, nezáludné a předvídatelné auto, které v sobě ovšem nemá syrovost, ryzí nadšení a tu pravou silniční sportovnost.
Přeposilované a necitlivé řízení
Problém je s řízením. To je sice přesné, ale velmi nekomunikativní a přeposilované, takže s volantu necítíte de facto nic. Porsche s Caymanem i Nissan s 370Z jsou v tomto směru mnohem dále. Vzhledem ke sportovnímu zaměření je Audi TT RS přeposilované a necitlivé řízení je v podstatě jedinou velkou chybou.
Audi TT se bohužel asi nikdy nezbaví image auta pro metrosexuály a přestože v dané cenové kategorii najdete mnohem zábavnější sportovní kupé, má smysl o něm uvažovat – interiér snese srovnání s Audi R8, jenž stojí čtyři milióny, pohon všech kol quattro s tvrdším, ale stále relativně komfortním podvozkem zajišťuje využitelnost pro každý den a o 2,5litrovém motoru nelze říct křivé slovo. Škoda přeposilovaného řízení bez citu a toho, že nadšené řidiče by tohle TT mohlo vtáhnout do děje mnohem, mnohem více.
TECHNICKÉ ÚDAJE | |
---|---|
Motor: | 2480 ccm, pětiválec, zážehový, turbo |
Max. výkon: | 250 kW (340 k) při 6500 ot./min. |
Max. točivý moment: | 450 Nm od 1600 ot./min. |
0 - 100 km/h: | 4,6 s |
Nejvyšší rychlost: | 250 / 280 km/h |
Průměrná spotřeba: | 9,2 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost: | 1450 kg |
Poháněná náprava: | 4x4 |
Cena základní verze: | 1 570 000 Kč |